Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

älgstek

  • 13 december 2004

    någon som har något bra tips på hur man gör en riktigt god älgstek

  • 14 december 2004

    Jag brukar göra porterstek av älgkött det är oxå en variant som är gott.

  • tilda 25 augusti 2007

    En variant är att göra nästan som en tjälknul. Tillaga köttet långsamt och lägg det i marinad, gärna med vitlök, direkt när det kommer ur ugnen.

  • Aspholme 25 augusti 2007

    Älgkött ja Viltkött överhuvudtaget är så smakrik så att man behöver inte göra så mycket mer än att tillaga den. Gör som med en vanlig Nötstek, bryn smör i gjutjärnspanna. Bryn steken runt om på hög värme, när detta är gjort så spär du ut spadet med lite vatten , saltar och pepprar (valfri peppar) och lägger på locket. In i en 225\" varm ugn, ös med jämna mellanrum ca 15 Min. Använd kötttermometer för att få rätt stektid. Av skyn så reder du med valfritt mjöl( vete,Majs) till en underbart god sås som du har till steken och potatisen(moset). En klick svartvinbärsgelé höjer njutningen. Valfria grönsaker till. Bon Apetit

  • Localheros 25 augusti 2007

    Använd en termometer och sätt in den i mitten på steken.
    Låt den stiga till 73-75 grader. Klar att ätas

  • 30 augusti 2007

    Har du barn (som ofta är väldigt kräsna) eller vill göra en gryta finns det en god på min sida. Kolla in!

  • einar05 31 augusti 2007

    Jag hittade ett recept för flera år sedan på en jaktsida. Tjälknöl på viltkött. Denna har gjort succé och mina gäster frågar ibland när jag bjuder dem om de ska få tjälknöl. Gott betyg tycker jag. Så här lyder det:
    11/2 kg viltstek
    12 krossade enbär
    Ca 1 msk timjan
    2-3 smulade lagerblad
    Grovt salt

    Bred ut ett ca 11/2 cm lager med grovt salt i en form. Jag brukar ta långpannan.
    Blanda i kryddorna och lägg det frusna köttet på saltetblandningen i 75 grader. Efter ca 3 tim kan du sätta i en termometer. Rosa kött=70 grader och genomstekt, vilket vi föredrar=75 grader.
    Låt svalna. ingen lag.
    Serveras till en smarrig potatisgratäng (Tinas),
    bönor, morötter, brysselkål, syltlök mm.(Y)

  • Lind 31 augusti 2007

    Tycker du borde skriva det som ett recept här på Matklubben så att alla kan ta del av det :)

  • okeand 11 september 2007

    Ta en fin bit älgkött (fransyska, innanlår men helst filé), salta ORDENTLIGT, peppra och ev någon örtkrydda som du tycker om. Bryn köttet runt om. Det är viktigt att allt är brynt så att man täcker köttporerna men stek det inte utan bara bryn. Ta upp köttet. Sätt i köttermometern och ställ in i ugnen på låg värme ca 100 grader. Låt temperaturen gå upp till 72 grader. Det ska ta lång tid. Har du inte tid att vänta så höj temperaturen i ugnen något. Köttet blir rosa och jättemört på grund av den låga tempereturen och den långa tiden i ugnen. Servera med rostade grönsaker och någon god sås.

  • 11 september 2007

    Efter att ha provat många olika recept på Älg så är "Tinas" recept på älg stek med jordärtskocka och kantarell ännu oöverträffat.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.