Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Är smörgåsar lätta?

  • 10 januari 2001

    Hur lätt är en macka? Jag förstår ju att det beror på vad jag lägger i den men en macka med sallad, feta, oliver kanske lite skinka. Hur magert blir det? Jag har hört att man inte får äta för mycket bröd om man "håller igen". Stämmer det?

  • 11 januari 2001

    Hej August!Smörgåsar är precis så lätta som man gör dem till! Det är en smärre myt att man skall undvika bröd vid bantning. Bröd är kolhyderater och det måste man få i sig men som med allt - I MÅTTLIG MÄNGD och i rätt proportion med proteiner och fett.Bröd du skall undvika om du vill försöka hålla vikten är vitt bröd och bröd som snabbt höjer blodsockret. Det bästa du kan äta är ett grövre, fiberrikt bröd som håller blodsockret på en jämn nivå och som gör att magen får jobba lite extra.I din fråga om pålägg så finns det mängder med pålägg som är bra och nyttiga. Ditt förslag är väl kanske inte exemplariskt som tex mellanmål då både oliver och fetaost innehåller mycket fett (dock är fettet i oliver bland de nyttigare), men som ett kvällsmål duger 2 sådana mackor alldeles utmärkt.Det går att göra så mycket goda mackor med pålägg som är lite magrare. Min favorit är KESO! Det funkar med allt! Naturell keso med en bit skinka/kalkonkött, lite sallad, gurka och tomat på ett grovt bröd är bland det bästa du kan få i dig ur näringssynpnkt. Fibrer, kolhyderater, proteiner och vitaminer i ett! Prova alla sorters keso och kör med mycket grönsaker och magert kött som skinka, kassler, hamburgerkött, kalkon. Vill du ta en korvbit eller lite ost ibland är det inte fel. Kom ihåg att regel nr 1 med banting är "allt med måtta"!! Det är inte en bit ost du blir fet av utan den där extra mackan du äter "bara för att det är gott fast jag egentligen inte är hungrig". Det är de extra kalorierna som gör att man blir fet - så ät det du är sugen på fast med måtta och kom ihåg att motionera, det är där de stora förändringarna sker!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.