Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Äta svenska sniglar

  • h1978n 1 mars 2009

    Hej

    Satt och tittade på Gordon Ramsey på tv:n och det var ett inslag där han åt sniglarna som han hade i sin trädgård. Han tog in dom, mata dom med morot i nån vecka å sen tillagade han dom. Någon som har koll på vilka sniglar man kan äta som man kan hitta i trädgården i Sverige.
    Vet inte om jag kommer å testa de, men är ganska nyfiken på att göra de. Men skulle vilja ha lite mer info innan.

    Tacksam för alla svar
    Henrik

  • Okänd 1 mars 2009

    Vinbergssniglar.

  • molu 1 mars 2009

    Vinbärssnäckan som jan-gunnar-j skriver, du kan även
    mata den med sallad

  • Pirkko 1 mars 2009

    Dom riktigt älskar äta riddarsporrar och lubiner. (L):p

  • lena4 1 mars 2009

    Menar ni allvar att ni tar in sniglar från trädgården, matar dem och tänker äta upp dem?:o

  • Okänd 1 mars 2009

    Nej, Nej Och Åter Nej!
    Men sniglar på burk är OK.
    Vitlöksgratinerade.

  • Pirkko 1 mars 2009

    Nej, vi äter inte sniglar, men dem äter våran blommor.

  • Okänd 1 mars 2009

    Skrivet av Pirkko den 1 mar 2009

    Nej, vi äter inte sniglar, men dem äter våran blommor.


    Men det är väl "mördarsniglar"?

  • Pirkko 1 mars 2009

    Nej, men svarta sniglar som har en snäcka.
    Jag har burit tusentals sådana sniglar till skogen. Vill inte döda dem för dom är riktigt fina, dom tittar ut över burkkanten för att se var vi går, när jag går till skogen med dom. Den var inte kanske riktigt bra plats till dom, men jag hade inte bättre alternativ.

  • Okänd 1 mars 2009

    Skrivet av Pirkko den 1 mar 2009

    Nej, men svarta sniglar som har en snäcka.
    Jag har burit tusentals sådana sniglar till skogen. Vill inte döda dem för dom är riktigt fina, dom tittar ut över burkkanten för att se var vi går, när jag går till skogen med dom. Den var inte kanske riktigt bra plats till dom, men jag hade inte bättre alternativ.


    Kanon!

  • Mellanbellan 1 mars 2009

    Jag äter sniglar men köpta på burk. Skulle aldrig plocka dem i trädgården i annat motiv än att förflytta dem till skogs.
    Sniglar med hasselnötssmör

  • gringo 22 augusti 2009

    Hej alla glada!!Jag letar efter ett fullständigt recept på förberedning och tllagning av vinbergssnäcka. Jag älskar dessa små delikatteser Hoppas på svar Göran Ringbom

  • dragonfire 18 november 2009

    Här finns ett recept på hur man tillagar sniglar/escargot från grunden:
    http://home.swipnet.se/~w-57250/fiskoska/escargot.html

  • AddeGoteborg 19 december 2009

    Skriv gärna en recension hur ni tycker att sniglarna smakar. Själv är jag lite tveksam men vore kul att veta om det är värt att prova trots allt. Alltid kul med lite lokal mat.

    / Andreas Wålinder

  • h1978n 5 januari 2010

    Skrivet av lena4 den 1 mar 2009

    Menar ni allvar att ni tar in sniglar från trädgården, matar dem och tänker äta upp dem?:o


    Var ju ett tag sen man börja den här tråden. Men funderat på det sen dess, har nu ätit sniglar från burk. Men funderar på att testa från trädgården. Nån som har något stark argument imot detta?

  • asasto 5 januari 2010

    Vinbergssnäckan är ju införd i landet för att användas som mat från början så nej det är väl inget fel om nån vill äta dem.

    PS! Snäckor har hus, sniglar har inte hus så tekniskt sett är det inte sniglar man äter.

  • natalie_kerven 7 juli 2014

    Hej allesamman!

    Är ute nu på vår hurda stuga på Ingarö/Värmdö och vilket underbart väder "äntliiiigen" (L)

    Våra vänner var på besök förra helgen då de var sämre väder o då kom ? sniglarna ? fram. De plockade med sig en hel hink hem och förberedde dom för en festmåltid ??

    Men ojj, vilket jobb med att förbereda.. De skall tvättas, matas flera ggr under 4 dagar samt kokas i 3tim i två omgångar innan de sedan tillagas i ugn med vitlökssmör... Sååå synd bara att de bor i Kalmar så vi kunde få smaka på skönheterna (men har ju ätit sniglar på testaurang ett antal ggr och det är såååå gudagott ??

    Men ni vet väl om att man kan göra "falska" sniglar som dessutom går mkt fortare?

    Det finns färdiga/tvättade tomma snigelskal att köpa på välsorterade affärer (tror Ica Maxi har sådana) el så kan man ge sig ut i naturen på morgonen el kvällen vid lite sämre väder då dom kommer fram och hugga av huvudet på dom, sen gröper ni ur kroppen och kokar upp de tomma skalen.

    I dessa skal lägger man sedan frästa vitlökssmörsgratinerade champinjoner o servera gärna även med vitlöksbröd o ett gott glas vin!

    För mer info hur du gör kan du klicka på länken..

    Lycka till och ha en hälig sommar ☀?????????☀

  • natalie_kerven 7 juli 2014

    Glömde länken ??

    http://www.arla.se/recept/falska-sniglar/

  • HHag 9 juli 2014

    Mördarsniglar är faktiskt också väldigt gott att äta! Stek de i lite smör tillsammans med vitlök och servera på en bruschetta. Mums!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.