Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Allergisk mot pepparrot

  • Mussen67 15 november 2010

    År ny medlem i Matklubben och känner mig lite vilse ibland. Ställer min fråga här och hoppas att jag hamnat rätt.

    I många smårätter och tilltugg används pepparrot som huvudsaklig smaksättare och det är fantastiskt gott men... jag är tyvärr allergisk mot pepparrot. Får utslag som kliar över hela kroppen.

    Finns det någon annan krydda som kan vara en bra ersättare?

    Om man utesluter pepparroten i recepten så blir rätterna ofta lite tråkiga.

  • flingsalt 15 november 2010

    dijonsenap kanske :)

  • soccermum 15 november 2010

    tål du wasabi? Det är ju väldigt gott annars :)

  • Marre73 16 november 2010

    Finns hur många olika kryddor som helst att använda istället, ta något du tycker om helt enkelt(Y)

  • Cassiopeya 16 november 2010

    Skrivet av soccermum den 15 nov 2010

    tål du wasabi? Det är ju väldigt gott annars :)


    Precis vad jag tänkte! Finns wasabi på tub, räcker med en liten klick! Mums! Går ju att blanda ut den med creme fraice också och spritsa den om man ha en snygg "klick". {snicker}

  • flingsalt 16 november 2010

    Skrivet av soccermum den 15 nov 2010

    tål du wasabi? Det är ju väldigt gott annars :)


    wasabi är väl pepparrot?

  • Tillberga 16 november 2010

    vet inte om de är "samma" växtfamilj Men du får prova

    Googlade lite:

    Wasabia japonica, (Eutrema wasabi och Cochlearia wasabi), även känd som japansk grön-pepparrot, är en art i familjen korsblommiga växter som har odlats i Japan i över tusen år. Den växer även naturligt utmed vattendrag i Japan. Roten används som ingrediens och krydda i japansk mat, exempelvis sushi, sashimi, chazuke och soba. Dess speciella smak används också till att smaksätta glass och godis.

    Eftersom wasabi på grund av dålig tillgång och stor efterfrågan är dyr samt att den är svår att transportera färsk används i många fall en ersättare bestående av färgad pepparrot. Denna variant är vanligt förekommande i Sverige och på svenska restauranger

    Pepparrot (Armoracia rusticana) är en flerårig ört som odlas för sin rot, som används som krydda, då den har en pepparaktig smak eftersom den innehåller senapsliknande ämnen. Som kulturväxt har pepparoten en lång historia och odlingar av pepparot är kända sedan medeltiden.

  • Erajscha 17 november 2010

    Man kan ju smaksätta med chili istället för att få lite sting.

  • Mussen67 19 november 2010

    Tack för alla bra svar. Ska kolla om wasabi funkar. Får väl prova vid ett tillfälle då jag kan stå ut med ett par dagars kliande om det skulle visa sig bli så illa.
    Senap gillar jag själv jättemycket, men där får jag vilda protester från barnen. Chili är nog annars det som garanterat skulle bli uppskattat.( Blir nästan lite irriterad över att jag inte tänkt på det själv.)
    Ska börja tänka i lite nya banor och inte vara så rädd för att misslyckas.

    Ännu ett stort tack till er allesammans.(Y)

  • soccermum 19 november 2010

    Skrivet av Mussen67 den 19 nov 2010

    Tack för alla bra svar. Ska kolla om wasabi funkar. Får väl prova vid ett tillfälle då jag kan stå ut med ett par dagars kliande om det skulle visa sig bli så illa.
    Senap gillar jag själv jättemycket, men där får jag vilda protester från barnen. Chili är nog annars det som garanterat skulle bli uppskattat.( Blir nästan lite irriterad över att jag inte tänkt på det själv.)
    Ska börja tänka i lite nya banor och inte vara så rädd för att misslyckas.

    Ännu ett stort tack till er allesammans.(Y)


    Lycka till! :)

  • fanfanbabii 19 november 2010

    Skrivet av flingsalt den 16 nov 2010

    Skrivet av soccermum den 15 nov 2010

    tål du wasabi? Det är ju väldigt gott annars :)


    wasabi är väl pepparrot?
    Ja det är det en form av det

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.