Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Barnkalasmat, tips sökes

  • Kanelbullen08 22 augusti 2008

    Min son fyller snart två år, jag undrar om nån har några bra idéer på bra barnmat till kalas som kan funka för både barn och vuxna.

    Om man inte tänker på korv med bröd eller hamburgare...
    Har funderat på pastasallad eller tunnbrödrullar men tänkte se om nån annan har nåt bra och gott förslag :)

    Tack på förhand

  • marielotta 22 augusti 2008

    Ditt förslag låter väl bra:)
    Lasagne med sallad gillar jag själv
    taco buffe, där var och en väljer vad den vill ha

  • Disen 22 augusti 2008

    Småpajer eller småpizzor. Av erfarenhet så äter inte barn så mycket...det är fikan och godiset som lockar. Glass i stora lass är ett säkert kort. :p

  • NewDown 22 augusti 2008

    Pizza eller paj på ungsplåten, smörgåstårta, du kan göra en egen liten smörgåstårta till sonen med just det som han tycker om sen en mer "vuxen" variant till er andra.

  • Gourmet-Ia 22 augusti 2008

    Varför inte fyllt fransbröd, eller spaghetti och köttfärssås? Behöver inte alltid vara så komplicerat. :D

  • Mammamu 22 augusti 2008

    Jag svarade på en liknande fråga/tråd betr. mat och barnkalas tidigare i veckan. Många bra förslag kom fram, så titta om du hittar den tråden. Lycka till med barnkalaset!

  • chocogla 28 augusti 2008

    Min favvorätt när jag var barn på kalasen var en jättecrépe.
    Gör en god köttfärssås med massa champinjoner i, fixa en tjockpannkaka & rulla sen ihop den. Strö lite ost ovanpå & in i ugnen igen. Hur gott som helst!
    Servera med lite sallad.

    En rolig bål man kan ha på barnkalas är på fruktsoda & en "gröna hissen"-mix, som finns att köpa i de flesta affärer. Skär kiwi & andra fina frukter att ha i.

  • Annlis 28 augusti 2008

    Gör potatismos och forma som en igelkott på ett uppläggningsfat. Skär upp tunn grillkorv i lagom längder och stek dem, stick sen i dem i potatismoset som tagar. Strö kokta gröna ärter runt om, så ser det ut som gräs. Du kan ta ett par korvslantar som ögon och ketchup som mun.
    det här tyckte min barn om när de var små och roligt ser det ut också. :D

  • Prima 28 augusti 2008

    Inte korv o inte hamburgare.
    Men grillad korv med en god pasta eller potatissallad som tillbehör? Finns många goda utan att det blir "korv med bröd".

    Dito tillbehör som ovan tillsammans med grillat kött?
    Tacos, tacogratäng (går alltid hem)
    Pastagratäng - pasta gillar alla och ingredienserna kan du styra själv. Lasagne är ju toppen. Lasagnette som finns som mix är jättegott.
    Gulasch med oxfärs o lite bröd o sallad som tillbehör
    En smaskig köttgryta
    En wok

    Blir ni många? Jag brukar tänka så när jag planerar vad vi ska äta. Blir man många är det enklast med att typ grilla korv/hamburgare, är man färre kan man göra nästan vad som...

    Lycka till!

  • Heisjo 28 augusti 2008

    Ett bra tips är att barnen själva får vara med, det tycker de är jätteroligt. :p
    Mitt förslag är att göra sina egna grillspett(Y)

    Köp hem blandade varor, allt från korv, kött som mariernas, grönsaker etc och låt var och en trä sina egna grillspett. Barnen kan ta saker som de gillar och de vuxna sakerna som de gillar.
    Jag lovar att det blir uppskattat. Kanske servera med pommes eller en potatissallad!

    Lycka till:)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.