Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Bars som mellanmål?

  • smartfood81 24 februari 2011

    Jag äter kelloggs special k red berries till frukost och skulle även vilja äta deras små special k bars till mellanmål men de finns inte i min lokala ica affär så jag tänkte man kanske kunde göra egna. Hittade detta recept:
    [recept] 92807[/recept]

    Nån som vet hur många kalorier ungefär det kan var i denna och om den är nyttig.

    //Pontus

  • Ringhh 24 februari 2011

    Har testat detta recept, va riktigt nice och utan socker!

    1 dl solrosfrön
    4 dl havregryn
    15 st torkade fikon (aprikoser, dadlar)
    1 msk hett vatten
    1,5 dl russin
    1 msk honung
    1 dl frukostflingor, med hög fiberhalt

    Tillagning
    10-15 bars

    1. Värm ugnen till 175 grader.
    2. Rosta solrosfrön och havregryn i en långpanna i ugnen i 8-10 minuter.
    3. Klipp eller skär fikonen i bitar och lägg att mjukna i en matberedare med kniv tillsammans med det heta vattnet.
    4. Mixa fikonen och 1 dl av russinen till en kladdig smet. Tillsätt havregryn, solrosfrön och honungen och mixa lite till, tills allt bakats samman. Blanda för hand i resten av russinen och fiberflingorna.
    5. Tryck ut smeten på en skärbräda eller stor tallrik till en 2 cm tjock fyrkant. Ställ i kylen någon timme och skär sedan i lagom stora bitar.

  • jollo10 24 februari 2011

    Jag har ett super gott och super nyttigt recept, utan smör, socker, eller grädde

    3 Dl Fiberhavregryn

    1 Dl kokos ( Riven)

    1 dl pumpafrön

    ½ dl torkade äppelringar ( Går att göra själv, stoppa in äpple i ringar i ugnen på 150 grader i 10 minuter)

    1 dl Russin

    2 msk honung

    En halv mosad banan

    1 ägg


    Gör så här

    Blannda allt i en skål, ha på bladningen på en plåt och in i ugnen i cirka 20 minuter på 175 grader



    Det ser ut att vara mycket ingredienser men oftast har man allt det där hemma redan LYCKA TILL , dom är grymt goda, Jag rekommenderar dom starkt!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.