Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Bearnaisesås

  • Gyllenetider 22 oktober 2009

    Visste inte i vilket forum jag skulle skriva om sås så jag skriver det här.

    I alla fall.. jag har nu gjort en bearnaisesås men det är bara det att den blev alldeles för salt... har nån något tips på vad man kan göra för att neutralisera det salta lite? Minska ner på det? Socker? Sen tycker jag också att såsen smakade lite av äggvita (N) hittade receptet på en annan receptsajt och vet inte om jag är nöjd. Men högst troligt så är det jag som gjort fel helt enkelt. Konsistensen på såsen blev bra iaf :p

    Kan nån hjälpa mig?

    Tack! (L)

  • boz1965 22 oktober 2009

    Gör en sats till, fast utan salt och slå ihop dem sedan, t.ex. Bea får man aldrig för mycket av :p Socker i bea är däremot en styggelse. I äkta bèarnaise skall man bara använda gulan - vitan kan du göra maräng av, exempelvis.

  • boz1965 22 oktober 2009

    Förresten, posta receptet här i tråden. om inte för nåt annat, så för skojs skull. Skulle vara intressant att se hur det receptet ser ut.

  • Gyllenetider 22 oktober 2009

    Tack för svar! :)

    Ok socker i bea-sås är en styggelsel... DET ska jag komma ihåg :) Fast oh no då måste jag stå och vispa och hålla på igen... man blir ju litta svettig (H) Äggen har inte rumstemp heller och vi ska snart äta... hmm...

    Ok här kommer receptet iaf... (jag har ingen Estragon i vinäger och fick då tipset att bara ta vinäger och dragon. Dock så tog jag rödvinsvinäger för det stod i Per Morbergs kokbok som jag har hehe.

    PS/ Jag använde BARA äggulor :p /DS

    150 g smör eller margarin
    5 krossade vitpepparkorn
    1 msk schalottenlök eller gul lök, finhackad
    3 msk vinäger
    3 msk vatten
    3 äggulor
    dragon
    salt

    Smält fettet och låt det svalna något.

    Koka peppar, lök, vinäger och vatten i en liten kastrull utan lock tills ungefär hälften av vätskan återstår. Sila bort peppar och lök och häll tillbaka vätskan i kastrullen. Ställ kastrullen i vattenbad i en större kastrull. Vattnet ska sjuda men inte koka.

    Vispa ner äggulorna. Sjud under vispning tills blandningen tjocknat. Tag kastrullen från värmen, tillsätt det smälta avsvalnade fettet under kraftig vispning, först droppvis, sedan i en mycket tunn stråle.

    Smaksätt med smulad dragon och lite salt.

  • Gyllenetider 22 oktober 2009

    Jag gjorde en sats till fast utan salt men sältan gick inte bort ändå (N) Jäkla skit oxå! Nä usch, göra bearnaisesås är jag då rakt inte bra på :'(

    Skrivet av boz1965 den 22 okt 2009

    Gör en sats till, fast utan salt och slå ihop dem sedan, t.ex. Bea får man aldrig för mycket av :p Socker i bea är däremot en styggelse. I äkta bèarnaise skall man bara använda gulan - vitan kan du göra maräng av, exempelvis.

  • AnneNi 22 oktober 2009

    NU har du redan ätit din sås antar jag men jag har för mig att en potatis i en sås eller soppa kan ta bort en del saltsmak. Alltså, lägg i en rå potatis och låt den "suga upp" saltet. vet inte om det kan fungera i bea eftersom jag aldrig gjort det, men det är det enda jag kan komma på.

  • boz1965 22 oktober 2009

    Skrivet av AnneNi den 22 okt 2009

    NU har du redan ätit din sås antar jag men jag har för mig att en potatis i en sås eller soppa kan ta bort en del saltsmak. Alltså, lägg i en rå potatis och låt den "suga upp" saltet. vet inte om det kan fungera i bea eftersom jag aldrig gjort det, men det är det enda jag kan komma på.


    Poängen med "potatismetoden" är att potatisen ska KOKA med det som blivit för salt. Tar du upp bèarnaise i den temperaturen har du gjort dig en omelett med dragonsmak... :'(

  • The_mama97mia 22 oktober 2009

    Jag undrar hur salt smöret är ? Normalsaltat, osaltat, extrasaltat? Tycker inte receptet låter som att det skulle bli så hemskt salt men... kanske smöret är ngt att fundera på?

  • jas65 22 oktober 2009

    För att ta bort salt smaken så kan man tillsätta några potaits klyftor som sjuder med i såsen. Eller rädda dem med att göra en Hawiansk version med annanas klyftor i den. Perfekt för fläsksnitsel eller annat gott.


    Mvh
    Anders

  • Manett 20 mars 2010

    Eller smaksätt med ketchup/chilisås till Choronsås
    eller smaksätt med finhackad chili till Chilibearnaise.
    Då försvinner saltsmaken.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.