Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Bröllopstråd- Bröllopsplaner.......

  • Jilliii 7 augusti 2009

    Nu e jag satt som "weddingplaner"- till svärmors bröllop.

    Tänkte kolla vad ni har för tips o trix...
    vill ha lite ideer..



    Vad hade ni på era bröllop /stora fester?
    vore kul att höra.

    Här e tanken att det ska vara ca 30-40 vuxna, o 10-15 barn..
    Mat meny? förrätt/huvudrätt/dessert?

    Jag har drabbats av (misstänker starkt iallafall) laktosint. nyligen o svärmor för mindre än ett år sen.. e några fler, samt nån gluten o nån diabetes.(N)

    Kan tänka oss att göra "sidorätt" för oss sjuklingar..

    de hade tänkt typ potatisgratäng o kassler... inget ont om de men hur kul e det :p

    Bröllopet tänkte hållas i hemmamiljö/trädgård den 26 september....

  • osita 7 augusti 2009

    Skall ni själva servera och lägga sista handen vid maten eller skall ni hyra in folk????

    Själva; Då skulle jag göra en omfångsrik buffe med mer kalla rätter än varma. :p

    Kommer själv ihåg hur det var när min bror gifte sig och vi hade i 4-5 dagar innan förberett ALL mat och sedan ställa fram och garnera under tiden som brudparet tog sina foton...... Hade bara hyrt in servis personal men det var en sak som jag ALDRIG mer gör om (N), framför allt när man själv skall njuta och kanske underhålla gästerna på samma gång!!!!!!!!! Då är jag ändå utbildad i kök och matsal..........
    Nej, därför rekomenderas en buffe som är HELT färdiggjord och bara behövs ställas fram.
    Mat som vi hade var:
    Skaldjurssoppa med saffransmak.
    Lantpaté med svartvinbärssås.
    Potatissallad med Nöt-Tjälknöl och grönsallad.
    Marängswiss med hallon á la Lena.
    Bröllopstårta och kaffe.

    Vill du hyra in en profesionell kock - hör av dig till mig. Har kompisar i Sverige som gör sådant.

    Lycka till.

  • Jilliii 7 augusti 2009

    Både jag och sambon e utbildade kockar- då med servis, så vi blir väl nyttjade på sådant..

    men nu har jag ett 1 års kalas, som jag förövrigt söker insperation till, för dottern den 22 aug, hon börjar dagis den 10, jag o sambon börjar nya skolor den 17, ska åka ca 50 mil tur o retur den 14 för arbetsterapi, o 25 e det 1 års spruta.. så känns lite mycket..

    så därför söker jag hjälp

  • hansdotter 7 augusti 2009

    Skrivet av Jilliii den 7 aug 2009

    Både jag och sambon e utbildade kockar- då med servis, så vi blir väl nyttjade på sådant..

    men nu har jag ett 1 års kalas, som jag förövrigt söker insperation till, för dottern den 22 aug, hon börjar dagis den 10, jag o sambon börjar nya skolor den 17, ska åka ca 50 mil tur o retur den 14 för arbetsterapi, o 25 e det 1 års spruta.. så känns lite mycket..

    så därför söker jag hjälp


    Ta in en cateringfirma- du är ingen robot! När det är mycket runt omkring så skulle jag definitivt säga ifrån- visste din svärmor hur mycket du har just nu? Kom igen- då borde hon aldrig ha tillfrågat dig att bli hennes weddingplanner. Den 26 september är ju snart! JAg förstår att du vill hjälpa till och att svärmor säkert ställer upp som barnvakt ibland, men jag tycker att du ska föreslå en cateringfirma. VAr rädd om dig!!! Jag har gjort misstaget att ta på mig för mycket och det slutade väldigt illa. Nu kan jag säga ifrån och det är ingen som sagt att de tagit illa upp. VAr rädd om dig!!!

  • Lenkan 7 augusti 2009

    När jag gifte mig så hade vi buffé, med betoning på sallad. Vi hade skålar med grönsaker:
    Isbergssallad
    Gurka
    Tomater
    Paprika
    Majskorn
    Champinjoner
    Rödlök
    Ananas
    Solrosskott

    Till det hade vi massa fat med kallskuret kött:
    Salami
    Rökt skinka
    Kassler
    Kycklingfilé
    Rostbiff

    Som tillbehör fanns skålar med pasta, ris och kokt, kall färskpotatis. Sen några skålar med dressingar att välja mellan: Rhode Island, vitlöksyoghurt och vinegrette. Sen hade vi bakat bröd i långpanna och hade smör och ost till. Det var mycket simpelt, alla kunde plocka precis vad de ville ha och slapp äta sånt de inte tyckte om.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.