Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Brysselkål

  • svengelsk 5 november 2010

    Skrivet av mama97mia den 4 nov 2010

    Skrivet av mariaengstrom den 2 nov 2010

    Jag avskyr fryst kokt. Men färsk förvälld, sedan stekt i smör & lite socker, mums!


    Det tipset tackar jag för, har råkat ut för att brysselkålen gärna blir lite besk, beror på råvaran antagligen. Lite socker i botten gör att medicinen går ned, eller hur var det?

    Vissa människor sk "super tasters" är mera känsliga för den beska smaken. Det finns många som hatar brysselkål här i England, särskilt barn. Det visste jag inte, när jag insisterade på att mina barn skulle äta åtminstone en - the statutory sprout.

  • soccermum 7 december 2010

    Ang vad man äter brysselkålen till.. Idag var jag på utbildning och vi blev bjudna på lunch-korv stroganoff och ris. Med brysselkål till! Inte mitt första hands val iaf ;)

  • babbs 17 december 2010

    Ost- och skinkgratinerad brysselkål

    4 person(er)
    500 g brysselkål
    1 st rödlök
    1 msk smör
    2 dl julskinka, tärnad
    1,5 dl matlagningsgrädde
    2 dl julost, riven, t ex edamer

    Tillagning
    1. Sätt ugnen på 250°. Ansa och koka brysselkålen knappt mjuk i lättsaltat vatten.
    2. Skala och hacka löken. Fräs den i smör i en gryta.
    3. Rör i brysselkål, skinka och grädde. Låt det koka upp.
    4. Rör i större delen av osten.
    5. Häll alltihop i en ugnssäker form. Strö över resten av osten.
    6. Gratinera i övre delen av ugnen i ca 10 min

  • Cassiopeya 17 december 2010

    Låter gott babbs! Kanske jag provar efter all julmat :D

  • Schutzan 17 december 2010

    Ett gott recept till julbordet:
    förkoka brysselkålen (ej helt färdiga),
    stek bacon klippt i små bitar tillsammans med kastanjer i smör., blanda ner brysselkålen, färsk persilja och marsalavin, behåll på värmen en kort tid.
    Servera med mer färsk persilja.
    Ett gott alternativ till att bara koka brysselkålen.

  • svengelsk 17 december 2010

    Det här är en bra tråd för mig som har gott om brysselkål. Jag tog hem en hel planta igår från kolonilotten och planterade den i växthuset för att garantera färsk brysselkål med julmiddagen. Det varnas för snö i morgon.

  • enaw 17 december 2010

    man kan finstrimla brysselkålen färsk, salta den lätt
    göra en citrusvinaigrette (utan salt) och blanda med kålen
    i med apelsin och äpple i bitar

    kalasgott med nåt färskt och frächt på julbordet

    vill man kan man pynta den med lite granatäpplekärnor också

  • DoctorWho 19 december 2010

    Hittade detta recept i boken En god jul av Malin och Kalle Landqvist.
    Senapsslungad brysselkål, gott tycker jag som annars HATAR brysselkål. Perfekt till julbordet!
    500 g brysselkål
    5 scharlottenlökar
    25 g smör
    2 msk dijonsenap
    2 dl vispgrädde
    ev salt
    ev vitpeppar
    Ansa och koka brysselkålen i lättsaltat vatten 8-10 minuter eller tills de känns precis klara med provsticka. De får inte koka för länge, då tappar de sin spänst och vackra gröna färg. Den frysta kbrysselålen behöver inte kokas länge alls. Ställ den åt sidan. Skala och skiva löken, fräs den mjuk i smöret i en kastrull. Slå på grädden som långsamt får koka ihop på svag värme ca 10 minuter. Tillsätt senap och ev salt och peppar. Vänd ner brysselkålen.

  • svengelsk 26 december 2010

    Skrivet av enaw den 17 dec 2010

    man kan finstrimla brysselkålen färsk, salta den lätt
    göra en citrusvinaigrette (utan salt) och blanda med kålen
    i med apelsin och äpple i bitar

    kalasgott med nåt färskt och frächt på julbordet

    vill man kan man pynta den med lite granatäpplekärnor också

    Mycket gott och faktiskt ännu godare dagen efter.

  • croxie64 26 december 2010

    Jag gjorde en vanlig potatis gratäng till middagen idag och blandade ner brysselkål som jag
    skivade först. Blev jättegott och gav potatis gratängen lite extra smak.

    Annars så föredrar jag att koka dom lite lätt och äta med salt :)

  • chrisq 26 december 2010

    (Y)oj vad mycket brysselkål jag ätit i år smör o salt mums

  • Bumbis 27 december 2010

    Jag har en hatkärlek till brysselkål, äckligt men ändå ruskigt gott......Har flera gånger gjort en rätt som heter "brysselkållåda" tror att det är tasteline.se som har den. Den är jättegod, en gratäng med bacon.

  • Vetebullen 27 december 2010

    Hej !
    Här kommer mitt eget recept som jag tycker är gott till t.ex skinkan.
    Pröva om du känner för det.

    Brysselkålsgratäng till skinkan(Y)

  • carmarino 3 september 2015

    För många år sedan lagade jag en pastarätt med brysselkål, som blev jättegod. Det är ett tag sedan jag gjorde den nu, men om jag minns rätt så gjorde jag så här:

    Koka brysselkålen så mjuk du vill ha den, dela i kvartar.
    Dela marinerade kronärtskockshjärtan i kvartar.
    (Vill man ha en mer "såsig" konsistens så kan man köra brysselkål och kronärtskockor med mixer en stund.)
    Stek bacon knaprigt.
    Blanda allt med creme fraiche och rör ner i nykokt pasta. Ta gärna med någon matsked av oljan som kronärtskockorna marinerats i också.

    Mängden minns jag inte, men jag har för mig att det var ungefär 250 g brysselkål, en burk marinerade kronärtskockshjärtan (eller ett stort hjärta per person om man köper dem i lösvikt), 1-2 paket bacon, 2 dl creme fraiche och ca 500-700 g pasta. Har för mig att det blev ca 4 portioner av det.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.