Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Chevre-nybörjare

  • tokmia 22 februari 2009

    Jag har alltid trott att jag inte gillar chevre, vad fel jag hade när jag väl provade. :o
    Men hur äter man det egentligen? Ska man äta den där vita kanten? Hur ska konsistensen vara? Jag har recept där det står "smula ner osten"...den jag köpte var helt rinnande innanför det där hårda vita.... hur ska man kunna smula ner det?
    Mitt mål är att använda osten i matlagning, vilken sort är bäst för det? Jag vill inte att den ska vara för dyr, heller.

  • anluk 26 februari 2009

    Jag är en riktig älskare av Chevre, mitt absolut favoritsätt att äta denna underbara ost är:

  • monbjon 26 februari 2009

    (Y)En av våra favoriter med Chevre.
    Till en pers.
    Skivade kokta rödbetor. En skiva Chevreost ovanpå. Gratinera så osten smälter någor. Strö över lite flingsalt och ringla över lite honung. Mums!!!

  • FruWallander 27 februari 2009

    Min man fullkomligt älskar Chevre (L) och då speciellt panerad och friterad med hjrtronsylt.
    Själv tycker jag om smaken men ändå är det något... :'( tror det beror på att jag är ovan vid fårost.

    Vad jag har förstått så finns det två typer av Chevre, en som är mer som en "brie" dvs. med skal och mjukt innandömme. Sedan finns det en chevre som går att smula.

    Just den som går och smula använder vi när vi panerar och friterar. Tror att märket heter President och den sorten som jag köper är 2 st små rullar med 12 skivor totalt. Kostar runt 30kr.
    Den chevren gillar jag!!:D :D

    Det blir Chevre ikväll... (Y)

  • DeniseH 27 februari 2009

    I min familj är vi komjölks allergiska och använder mkt får och getost.

    En jättegod kall sås som vi brukar göra, går att använda till mycket.

    Vi använder soya yoghurt (men det går väl lika bra med gräddfil eller nåt) hackade valnötter, smulad chevre och flytande honung.
    Mums!

    När vi använder chevre till matlagning har vi, tror att den heter president som någon skrev innan, men ska man äta chevre som den är, så köp gärna då bakom disken.

  • anettetroback 28 februari 2009

    Jag och min sambo har lärt oss att älska chevré, men det går bara om man har lite honung till :) Här kommer ett härligt recept som är en fantastisk förrätt!
    Chevretoast

  • meriksson 28 februari 2009

    Det finns hundratals sorters chevre.
    Jag brukar göra en variant på anluk's toast med den vanilga
    mataffärschevren (diameter på ca 8cm) som är lite kladdig.

    Skär bort kanterna på den orostade rostbrödskivan.
    Häll på lite olivolja.
    Lägg på en chevreskiva på ca 1,5 cm (med vitt skal).
    På med lite svartpeppar och lite salt.
    Skär cocktail tomater i 4 klyftor och lägg på så många det får plats.
    Häll över lite mer olivolja.
    In i ugnen på ca 175 grader till de börjar rinna lite om osten.
    Ta ut och häll på lite balsamvinäger och ...olivolja.
    Servera rikligt med ruccola till.

    Lätt att förbereda, lätt att göra och mycket gott! :)

  • The_mama97mia 11 oktober 2009

    Puffar upp tråden med en fråga - jag åt ngt så gott i Portugal, man fick in som en Puck med ost, där ytterkanten var hård men innanmätet var rinnigt och salt. Man skulle doppa bröd i osten. Tror det var chevre. Men hur gör jag för att få till ngt liknande här?
    Har köpt en liten bit chevre som bara är typ 3-4cm i diam, en rulle. Innanmätet är lite löst och rinnigt redan och sen vit skorpa utanpå, den verkar fint mogen liksom. Tips någon?

  • gimmiahug 11 oktober 2009

    Hmmmm det låter lite som en variant av smält brie - vi gjorde ofta detta under min tid i London; man slängde (lade :p )helt enkelt in en hel brie-ost i ugnen i kanske 20 minuter tills den var genomvarm och smält, sedan doppade vi ugnsrostade grönsaker i den och njöt.... har för mig att ugnen stod på en 200 grader eller någonstans där ikring. Ostkanterna blev dock inte hårda av detta så kanske jag är helt fel ute, däremot är receptet något alla borde prova! Supergott.

  • Mellanbellan 11 oktober 2009

    Här kommer mitt bidrag
    Getosttoast med honungstomater

  • tankgirlie 12 oktober 2009

    Linda in chevren i parmaskinka eller liknande, bryn den i stekpanna och lägg upp dom små "chevre/parma paketet på en bädd av ruccola, droppa över lite honung och ev lite pinjenötter så har du en fantastisk förrät t:)

    Det funkar även att toppa tex en fläskfilegratäng med chevre, knaperstekt parma eller bacon, honung och pinjenötter. Man kan även smula ner den i en potatisgratäng, lasagne eller potatismoset. Jag brukar också göra en variant på cordon blue där jag använder kycklingfile istället för kalvfile som jag fyller med chevre och parma och sedan panerar och gör som med vanlig cordon blue :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.