Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Chili som snacks?

  • Sashimi 20 maj 2009

    Jag hörde nånstans förut om att man kunde ugnsgratinera chilifrukter med ost (har jag för mig)? Är det någon som fattar vad som menades med detta och hur man gör? Det skulle vara fasansfullt gott sas det och nu när min man har odlat egna chilifrukter så vore det så kul att testa att ugnsgratinera dem som snacks till TV-soffan. :p

  • gimmiahug 20 maj 2009

    Det låter som poppers?! Poppers är ostfyllda, panerade chilisar som steks i ugn eller friteras och det är så supergott, i synnerhet med lite aioli att doppa dem i (vattnas i munnen bara jag skriver om dem!)

    Det är inte så svårt att göra, om än lite pilligt. Man får skåra chilin, kärna ur så gott det går och sedan stoppa i ost (hälften mozzarella och hälften lagrad ost brukar bli bra), sedan panera och fritera eller slänga in i ugnen i en kvart, 20 minuter.

    Man kan också tänka sig att kanske dela chili på längden och fylla med ost och gratinera dem som de är? En liten varning bara; första gången jag gjorde Poppers valde jag alldeles för starka chili! Det är visserligen 15 år sedan och jag var inte så chilitålig men det blev på tok för starkt, numera väljer jag mindre starka varianter (så kan jag äta fler utan att bränna hål på munnen :) )

  • The_mama97mia 20 maj 2009

    hmmm låter onekligen spännande, jag för min del har bara testat att göra så här med svaga spetsiga paprika... NI vet man kan köpa det i korg liksom, jag har nog ett recept på det med., ostfyllda paprikor men då kör jag det på grillen.
    TAck för idén!

  • redd 20 maj 2009

    Kolla vad det är för styrka på chilin, min hemodlade chili blir små frukter och använder väll motsvarande 2-3cm på 500-1000gr köttfärs, och då blir det den starkaste mat jag ätit (men väldigt väldigt gott)

  • jimboz 21 maj 2009

    Hon med det konstiga namnet(34) år har sagt allt .....Lyssna och lär ..:::::::)

  • Sashimi 21 maj 2009

    (Y) Tusen TACK! Här ska det testas... :p

  • bakakaka 21 maj 2009

    Skrivet av gimmiahug den 20 maj 2009

    Det låter som poppers?! Poppers är ostfyllda, panerade chilisar som steks i ugn eller friteras och det är så supergott, i synnerhet med lite aioli att doppa dem i (vattnas i munnen bara jag skriver om dem!)

    Det är inte så svårt att göra, om än lite pilligt. Man får skåra chilin, kärna ur så gott det går och sedan stoppa i ost (hälften mozzarella och hälften lagrad ost brukar bli bra), sedan panera och fritera eller slänga in i ugnen i en kvart, 20 minuter.

    Man kan också tänka sig att kanske dela chili på längden och fylla med ost och gratinera dem som de är? En liten varning bara; första gången jag gjorde Poppers valde jag alldeles för starka chili! Det är visserligen 15 år sedan och jag var inte så chilitålig men det blev på tok för starkt, numera väljer jag mindre starka varianter (så kan jag äta fler utan att bränna hål på munnen :) )



    Tack för tipset. Låter verkligen spännande. Ska testas snart. KRAM på dej. (Y)

  • gimmiahug 21 maj 2009

    Skrivet av jimboz den 21 maj 2009

    Hon med det konstiga namnet(34) år har sagt allt .....Lyssna och lär ..:::::::)


    Haha fick mej att dra ordentligt på smilbanden i min yrvakenhet i morse :D se ledtråd nedan!


    Skrivet av bakakaka den 21 maj 2009


    Tack för tipset. Låter verkligen spännande. Ska testas snart. KRAM på dej. (Y)


    BINGO!! KRAM tillbaks. (L)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.