Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Cocktailparty

  • Dintan 24 juli 2011

    Hej!
    Ska ha ett cocktailparty under augusti och behöver hjälp med tilltugg/fingermat/mingelmat eller vad man ska kalla det.
    Vill att alla ska vara en munsbit samt att det går att förbereda då sonen och någon av hans kompisar ska få servera...

    Någon som har bra recept?

  • The_mama97mia 25 juli 2011

    Vad kul med cocktailparty! Då tänker jag mingel och fingermat.

    Jag har en favorit som är såååååååååå enkel men busgod. Vitt formbröd, smöras, på med kallrökt lax tunn skiva, toppa med en kapris! Du skär så små bitar du vill.

    Smördegsinbakade oliver är gott, finns flera recept här.

    Fyllda champinjonhattar, med tex ädelost på tub.

    Klassiker - kavringbit med leverpastej, rostad lök/syltlök m.m.

    Sök på smörrebröd så får du massa tips om pålägg på mini-brödbitar!

  • Cassiopeya 25 juli 2011

    Trä en bit fetaost på en cocktailpinne, tryck försiktigt på en liten skinkrulle (gärna parmaskinka el liknande), avsluta med melon :p

    Köp crostini och klicka på pesto, mums!

    Gör tunnbrödsrullar med rostbiff och lite pepparrotscreme, skär lagom stora bitar, väldigt smarrigt.

    Ställ fram skålar med stora kapris, oliver, goda frukter...

    Foccacia är otroligt gott! Gör i långpanna och skär i lagom bitar, behöver ingen topping för det är så gott ändå ;)

  • 7201 25 juli 2011

    Har ett tips som är kanongott !!!
    Blanda creme fraishe,finhackad rödlök, hackat rökt hamburgerkött och pepparrotsvisp.
    Skär grovt bröd (jag anv. Gräddad Längtan) i små fyrkanter.
    Lägg på röra och toppa med lite röd stenbitsrom.
    Hur gott som helst(L)

  • 7201 25 juli 2011

    Kom på en grej till.....
    Salta kex eller Tucs salt och peppar kex med god
    blåmögelost och toppa med god marmelad.
    Smarrigt värre...Jag brukar använda björnbärs eller
    aprikosmarmelad.{eat}(L){eat}
    LYCKA TILL !!!

  • 7201 25 juli 2011

    Små krustader att fylla med ngn god röra.
    Mkt enkelt och gott !!!{eat}(L){eat}Små Krustader

  • Dintan 25 juli 2011

    Allt låter jättebra, men vill helst ha saker som kan stå helt färdiga utan att bli mjuka/sunkiga. Vet att man kan pensla krustaderna med smält smör och kyla så tål dom fuktiga röror bättre.
    Tror kanske inte jag får sonen att "göra i ordning" allt. Kan nog max få honom att glida runt med färdiga brickor...

  • The_mama97mia 25 juli 2011

    Då skulle jag satsa på pinn-mat, mkt saker du kan trä på pinne o ha förberett.

    Jag skulle köpa hem små fina cocktailtomater, små champinjoner som sagt, physalis, salladslök eller dylikt, inlagd vitlök, oliver, ost i kuber (både hårdost och fetaost), kryddiga korvar typ ölkorv, rädisor, paprika i små bitar, vindruvor, m.m., m.m.
    Sen blanda fritt och låt fantasin skena iväg...

    Och sen tänker jag praktiskt också, som gäst på cocktailparty vill man inte gärna bli smetig om fingrarna, bättre med sånt som sitter på pinne eller serveras som på en liten tapas-sked, eller går att lägga på liten servett....

    Det blir nog toppen, lycka till ! Jag blir sugen själv att göra en massa tilltugg...

  • ScarlettRose 25 juli 2011

    Pestoskruvar

    Enkelt och kladdfritt :)

  • escarboucle 25 juli 2011

    Knapriga olivbollar

    dessa är supergoda och lätta att förbereda! ännu lättare är det om du använder färdigriven ost.

  • Bumbis 25 juli 2011

    Tunnbrödsrullar som du skär som små stubbar, kan varieras i det oändliga:

    -Skagenröra
    -Skinkmjukost med finhackad rökt skinka
    - Pesto med färskriven parmesan
    -Salamimjukost med finhackad salami
    - Finhackad kallrökt skinka, creme fraiche, riven lagrad ost, sambal oelek
    osv...

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.