Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Delikatessfat

  • Agneta_kba 29 april 2009

    Vad kan man ha på ett sånt där delikatessfatt eller vad det heter, tänker på något med rostbiff,skinka osv på och div tillbehör. Är det nån som har idéer på detta plus hur mycket av varje man bör räkna per person? Hoppas någon kan hjälpa mej (Y)
    Hälsn.
    A

  • The_mama97mia 29 april 2009

    tänker du typ "exotisk planka" ?

  • gimmiahug 29 april 2009

    Ett delikatessfat kan väl egentligen innehålla vad som helst! Ska det vara köpta köttslag kan man ju välja hejvilt i delikatessen eller köttbutiken men vill man ha något hemlagat med kanske en god tjälknöl kan ingå? Jag håller mej gärna till "tema" om jag sätter ihop något sådant här, som t ex italienskt med parmaskinka, salami milano, porchetta (en fläskstek man kryddar med allehanda godsaker och sedan skivar tunt, recept finns överallt på internet), tomater och oliver och sedan kanske en ostdel med mozzarella, parmesan och andra italienska ostar. Eller kanske grekiskt med en "tjälknöl" på lamm marinerad i rödvin, lagerblad, vitlök och olivolja, lufttorkad oxbringa, marinerad aubergine, fetaost och oliver....

    Vad gäller mängder brukar jag fundera ut hur mycket jag själv äter och multiplicera, samt lägga till lite extra på en höft. Blir det rester blir jag bara glad, likaså om maten tar slut (bara alla är mätta så klart!)! (Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.