Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Den stressade studentens mat.

  • festklasse 30 januari 2010

    Här är en student som tröttnat på halvfärdiga rätter.

    Jag skulle gärna villja ha lite tips om rätter som är
    *Lätta att laga, går relativt snabbt. (jag bränner eller mysslyckas ofstast med det mesta jag gör i köket, är lite nybörjare)
    *Relativt billigt (studiebidraget är nästan rekordlågt nu mer)
    *Varierande

    Jag har levt på pytt i panna från en färdig förpackning i nästan en vecka för att jag legat sjuk och inte kunnat ta mig till affären.

    Skulle vara kul att prova lite mer nya saker, lära sig laga lite och främst får lite variation.

  • The_mama97mia 30 januari 2010

    Stackare, hoppas du är bättre nu!

    1) ha alltid POTATIS hemma
    du kan baka pot i micron, eller koka mos på eller vad som helst,. Var aldrig utan pärer.

    2) morötter är nästa basvara

    3) pasta, ris o nudlar då så klart.

    Lär dig göra soppa - på en spik. Tar eg ingen tid alls o är urbilligt o gott.

    Det finns flera bra trådar i ungefär samma ämne här med massor med bra tips på bra, billig och enkel, snabb mat.

  • festklasse 30 januari 2010

    Då blir det iväg till att köpa potatis och morötter. Har levt på pasta och tomater i en månad, haha.

    (Y)

    Haha, jag minns sagan om den fattige mannen som gjorde soppa på en spik från när jag var liten.
    Senaste gången jag åt soppa var på ett cafe, dagens för 15 kr. Man fick en kopp med vatten och en påse varma koppen. Inget jag rekomenderar. Det var lite som väldigt utspädd tomatjuice fast den var helt genomskinlig och med små pulverbitar som hade smak som bara lade sig på botten.
    En riktig soppa vore det på tiden att man lärde sig göra!

    Stort tack också :)

  • Mistys 30 januari 2010

    En rätt som min son gör ibland(student) är bondomelett i någon form. Den kan varieras som man vill. Billigt.Går fort att laga när man kommer hem vrålhungrig. Denna variant kräver dock att man har lite överbliven kokt potatis hemma.
    Skiva kokt potatis och stek med valfria kryddor, han tar paprikakrydda och aromat.
    Stek med lite lök,paprika,skinkstrimlor(påläggsskinka funkar) broccoli, svamp,majs,andra grönsaker. Ja ta det du har helt enkelt.
    Gör en omelettsmet på 3 ägg och ett par msk mjölk. Slå på. vrid ner värmen och stek tills den "stannat" rör lite ibland försiktigt så den blir stel men inte bränd. Jättegott,nyttigt ,billigt och mättande(Y)

  • asasto 30 januari 2010

    Beror kanske lite på om du har matberedare eller mixerstav men en snabb billig soppa är att blanda en burk bönor (hemkokta är dock ofta billigare, de går bra att använda de med) en förpackning krossade tomater + lite stekt lök + ev. chili, mixa detta och späd med hönsbuljong till en värmande soppa + krydda som du gillar i lite tacostuk. Ringla över gräddfil el. ha i en klick turkisk yoghurt över soppan i tallriken och ha ev. på lite krossade nachos. Får du tag på billig avokado är det även gott att tärna i detta i soppan direkt innan servering.

    Den här linsgrytan gjorde jag ganska nyligen och den var god jag använde dock gröna linser + jag hade i chili och lite mer kryddor och det blev jättegott, hade bulgur till och gjorde många lunchlådor färdiga med bulgur och linsgryta som står i frysen och som bara är att ta fram. (jag är inte vegetarian, man måste inte vara vegetarian för att äta vegetariskt bland, både bra för hälsan och plånboken)

    http://vegetariskt.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=9bcdb507-9424-4fe1-8dfd-352bb1b907da&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup&ThreadListPage=1

  • siggemums 30 januari 2010

    Spagetti Carbonara kan varieras i det oändliga efter smak och kassa. En lite lyxig ( ändå inte så dyr) men enkel gör du så här: koka spagetti . Klipp ett paket bacon i bitar och stek (utan fett)på högsta värme. Lägg det sedan på en tallrik med hushållspapper och låt fettet rinna av där. Häll också av fettet ur stekpannan och häll i 1/2-1 dl vatten och låt koka upp och lös upp "det goda" i pannan. Blanda sen ner en burk Creme bonjour vitlök och örter (med grönt lock) och blanda ner bacon. Klart
    Om du vill ha en magrare variant byter du ut Creme bonjour mot tomatsås istället. Du kan också byta ut bacon mot tex skinka osv .

  • The_mama97mia 30 januari 2010

    http://www.matklubben.se/matprat/soppor_4/favorit_soppa__3912.html

    Här har du samlat en massa goda sopp-recept!

  • asasto 30 januari 2010

    Om ett par månader kan man även börja gå ut och plocka gratis mat i naturen ex. nässlor och kirskål. Utmärkt att lägga i en matpaj, bara göra ett vanligt pajskal, lägga i ogräs som man förvällt, strössla på ost och slå över äggstanning kryddad med salt, peppar + muskot och in i ugnen. Det går bra att förvälla nässlor och kirskål och stoppa i frysen, utmärkt ifall man vill dryga ut matkassan när man är student.

  • boz1965 30 januari 2010

    Annars är det väl snabbmakaroner och ketchup som är standard när man pluggar? :p

  • The_mama97mia 30 januari 2010

    hehe, eller snabbnudlar nu för tiden, 1.99 / förpackning sist jag handlade. hehe

  • asasto 30 januari 2010

    NÄ inte för mig iallafall, har inte köpt varken eller av dessa på många år. Och jag lever på sparpengar + CSN bidrag och jag gör oftast av med mindre i månaden än vad jag skulle gjort ifall jag tagit lån. Och min matkostnad är bra mycket lägre än den där summan som CSN brukar gå ut med vid skolstarter som man läser i tidningar ska vara ett medelvärde av vad matkostnaden är, och jag äter inte nudlar eller halvfabrikat heller (njae kanske inte 100% sant jag gör ju inte min egen ost eller tillverkar min egen yoghurt men jag köper inte sånt som färdig soppa, färdig pytt i panna, färdiga mikromåltider och dyl.)


    Kan även lägga till att sånt som snabbmakaroner, nudlar, ketchup, vitt bröd och liknande ger falsk billighet eftersom det ofta triggar godissuget så att man lättare blir sugen på något sött då energinivåerna går ner ett par timmar efter att man ätit maten, och en delicatobit, godispåse el dyl. flera gånger i veckan blir tillslut en ganska stor summa pengar.

  • redd 31 januari 2010

    Hoppa över chillin i denna, ungefär så enkelt det kan bli.
    Bacon kan bytas ut med det mesta marinerade köttet.
    Fryser man den blir den lite grynig men fungerar det med..

    Het baconpasta på 10 minuter

  • FruAst 31 januari 2010

    Skrivet av boz1965 den 30 jan 2010

    Annars är det väl snabbmakaroner och ketchup som är standard när man pluggar? :p



    Boz, du som är kock får väl göra en insats här och ge den unge mannen lite bättre tips. Pasta rouge=usch! Men mamamia hann ju före med det bästa tipsen att ha billiga basvaror hemma.

    Kom ihåg övning ger färdighet och det finns undersökningar som säger att människor som lagar sin egen mat lever längre.:D

    Ibland kan det bli lite "för mycket" att leta recept på en sån här sajt. Det kan vara bra för en orutinerad matlagare att ha en baskokbok till hands. Där det står om livsmedel och så. Jag tycker att Vår Kokbok är bäst. Den kostar 256 kr på adlibris. Sen kanske du fick med dig något från hemkunskapsundervisningen som kan vara till nytta nu...

    Lycka Till!(Y)

  • Mistys 31 januari 2010

    Jag har en kokbok som heter "mat för fattig gourmet" Vet inte om den finns fortfarande men den är lysande. Där finns jättemycket gott för liten peng men även tips på hur man gör sådant man normalt kanske köper i pulverform ex vaniljsås,chokladpudding mm Blir mycket godare och mycket billigare och även en student vill väl lyxa till med efterrätt ibland kanske.
    Även bra mat finns naturligtvis. Denna borde delas ut gratis i skolorna :p:p:p

  • Mistys 31 januari 2010

    Kollade lite. Lotten Thörngren heter författaren . Finns fler i samma serie med samma tänk. Fanns att köpa på tradera iallafall och att låna på biblioteket. Lysande böcker för någon med lite pengar, halvdålig erfarenhet av matlagning men fortfarande hungrig på annat än makaroner.

  • boz1965 31 januari 2010

    Skrivet av FruAst den 31 jan 2010

    ...Boz, du som är kock får väl göra en insats här och ge den unge mannen lite bättre tips. Pasta rouge=usch! Men mamamia hann ju före med det bästa tipsen att ha billiga basvaror hemma...


    Mitt bästa tips är helt enkelt att jaga "röda lappar", dvs varor med nersatt pris. För att butiken ska få lov att sätta röd lapp på en vara måste den vara sänkt minst 10% från ordinarie pris.

    Leta också efter "kort datum" och köp mycket av detta och frys in. "Kort datum" innebär att bäst-före-datumet ligger alldeles om hörnet, men marginalerna är alltid väl tilltagna så varan är inte dålig för att bäst-före är uppnått. Är det däremot "sista förbrukningsdag" ska man inte köpa det, för då är det det som gäller, men "bäst-före" är OK. Viktigt att skilja på dessa två begrepp.

    Butikerna har oftast också billiga pastamärken som man kan köpa. Den billiga pastan är oftast lika bra som den dyra, det är bara det att den kommer från en mindre känd tillverkare som inte lägger stora pengar på reklam som måste tjänas in igen och därför syns på prislappen.

    Billiga konserver finns oftast också. T.ex. krossade tomater, champinjoner på burk, tonfisk, mm.

    Som sagt: Håll ögonen öppna och köp så mycket du har råd med just vid det tillfället. Torra varor och konserver "äter inte bröd", de kan stå länge i skafferiet. Handla aldrig hel- och halvfabrikat, då blir du verkligen blåst på pengar. Det är ALLTID billigast att laga från grunden själv. Och du har ju massor av recept här. Det är bara att "go crazy"... :p

    Och var inte rädd för att testa nya saker bara för att du är "grön" i köket - övning ger färdighet. Tore Wretman var också nybörjare en gång i tiden... (Y)

  • Countrygirl 31 januari 2010

    När jag pluggade brukade jag ta koka krossad tomat, en hackad lök, pizzakryddor koka så att löken blir mjuk, koka pasta pennor. Lägg allt i en ugnsfast form strö över ost, in i ugnen för gratinering. Var jag riktigt fattig fick det räcka så, var jag rikare en köttfärsbiff och sallad till.

    Tonfisk på burk, ris, creame fraiche, purjolök, curry - koka riset, blanda ihop allt. Jättegott.

    I min affär har vi en "pensionärshylla" där det finns olika matvaror till nedsatt pris. Köttet har ofta halva priset. Det är bara att frysa ner om du inte har tid eller lust att äta det den dagen.

    Baka ditt egna bröd! Du tjänar på att köpa en billig bakmaskin. Den vi har köpte vi för 199 :-. Den har jobbat in sig ganska snabbt. Då finns inte alla finesser men är duglig för det den är köpt för. Annars är det ganska enkelt att baka brödet själv. Till slut blir du duktigare. Övning ger färdighet!

    Sedan håller jag med FruAst, köp en kokbok. Börja med det enkla och billiga. Lär dig sedan successivt att utveckla recepten.

    Lycka till!

  • LEDIVO 31 januari 2010

    Det här är enkelt laga till och ganska billigt samt bra att frysa in i portioner, så slipper du laga mat de dagar du är stressad för pluggandet.
    Chili con carne på mitt vis

  • The_mama97mia 31 januari 2010

    Mmmm... jag vet att jag är tjatig men vidhåller potatisens underbara karaktär.
    Du kan micra den typ 4 min, som bakad potatis, ätes med bara en klick smör eller ngn röra efter smak.

    Potatisgratäng - gott bara som det är. Inte svårt alls.

    Rårakor eller raggmunk - så himla gott - inte svårt. Men du behöver kanske som flera sagt, en riktigt bra baskokbok.

  • anitasuzanne 31 januari 2010

    Student! Råriv 3,4,5 potatisar grovt, gärna en fast sort, hetta upp olja i stekpanna, tryck ner det rivna o stek på inte allt för hög värme, skaka pannan ibland så det inte fastnar. Efter 8-10 min så för du in en stekspade under potatiskakan och vänder den. Ibland går den i 2 delar men det gör inget. Stek lika länge på denna sidan. Salta. Några oliver, tomatsallad, fetaosttärningar till, kanske några skivor rökt lax om kassan tillåter? Tillbehören går ju att variera, beroende på vad som finns hemma.
    Raggmunkar med lingonsylt! Gott o billigt. Recept i grundkokbok.
    Tomatsoppa med pastaskruvar eller Borlottibönor, liten klick med turkisk yoghurt i, gott bröd till. Tomatkross, lök, vitlök,buljong morötter i strimlor. Gör rejält med soppa o frys in. Det är guld .värt att kunna ta fram en omgång soppa när man inte ids laga mat.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.