Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Efterlysning av recept på OSTKEX utan ost i smeten

  • Amico 29 mars 2010

    Jag efterlyser recept på ostkex utan ost i smeten. Det verkar vara svårt att överhuvudtaget hitta ostkexrecept som inte är knäckebröd. experiment med olika smaksättningar går jättebra!

  • Amika 29 mars 2010

    Varför inte göra en mördeg som inte är söt och pensla med ägg och strössla lite saltkorn över? Det blir ju ett typiskt ostkex. :)
    Du kan ju även utesluta osten i en smet till ostkex. Bara ha i lite mer mjöl. :)

    Mördeg som inte är söt:
    150g kallt smör
    4.5 dl vetemjöl
    1 ägg
    0.5 msk kallt vatten

    En mördeg ska knådas så lite som möjligt, annars blir den för kompakt och tappar sin sprödhet.
    Nyp ihop tärnat, kallt smör med vetemjöl
    Tillsätt ägget och vattnet och arbeta samman tills degen precis går ihop. Knåda inte.
    Plasta degen och låt den vila i kylen i minst 30 minuter.

    Kavla ut degen och ta ut kex. Nagga dem med gaffel, pensla med ägg och strössla över lite saltkorn. In i ugnen 200-225 grader i 5-10 minuter. Klart. :)

  • Amico 30 mars 2010

    Det här har du helt klart rätt i men de känns som ett enkelt kex som jag tror att jag lätt skulle tröttna på. Butikerna har ju framför alt saltiner, knäcke och digestive men jag skulle nog vilja ha ett kex mer åt cream cracker hållet.

  • Gnurf 30 mars 2010

    Ett ostkex (enligt lilla jag) ska vara så neutralt som möjligt, det är ju osten man är ute efter...annars kan man ju lika väl äta kanelbullar >:D Smörgåsrån tycker jag är det perfekta underlaget för ost, men lika ofta kör jag helt utan "kex". Bara osten på en assiett och en ostkniv att gnaga av bitar med.

    Kul tråd med både Amico och Amika at the same time 8-|

  • jimboz 30 mars 2010

    Varför inte göra vanliga Kex...Det är rätt svårt att göra ostkex utan ost:p

  • Gnurf 30 mars 2010

    Experiment med havre!?? Havrekex...

    http://www.matklubben.se/recept/havrekex_34308.html

  • Amika 30 mars 2010

    Fast mördegskexen kan du ju variera in i det oändliga. :) Det är ju bara att t.ex. variera med olika saltsorter som är smaksatta, eller så kan du krydda degen med olika torra och/eller färska kryddor. :) Det är bara att prova sig fram. :)

  • AnneNi 30 mars 2010

    Sökte själv efter detta förra året och fann då några olika lite grövre kex. Minns inte vilka jag provade, men du kan ju kolla vilka som låter intressanta. Sök på Engelska ostkex, Grahamskex, Spröda havrekex eller Rågkex.
    Lycka till!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.