Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Färskost på enkelt vis med olika smaksättningar

  • imse 8 mars 2009

    Nu har vi gjort egen färskost här hemma. Det var länge sedan så det var på tiden igen. Smaksatt den på många olika sätt och den smakar fantastiskt gott på mannens rågbröd.
    Vad har ni för smaksättning på era ostar?

    Här hittar ni bilder, tips och smaskiga ostar;

    http://mimmismat.wordpress.com/2009/03/08/farskostarna-ar-smaksatta/

  • sussisus 8 mars 2009

    Pressad vitlök
    pepparrot
    gräslök

    Dvs det vanligaste man smaksätter färskosten med.
    Men det skulle säkert funka med peppar eller varför inte lite knaperstekt bacon?

  • anmawa 8 mars 2009

    Oj vad jag blev sugen på detta. Gräslök, vitlök och grönpeppar har jag testat. Det är flera år sedan jag testade och då värmde jag upp filmjölk och silade genom kaffefilter. Har ni gjort på något annat sätt?

  • sussisus 8 mars 2009

    Det är evigheter sedan jag gjorde färskost, och minns inte riktigt hur jag gjorde - men jag vet att jag använde antingen filmjölk eller gräddfil. Vet också att jag använde mig av Vår Kokbok.

  • imse 8 mars 2009

    Jag har blandat filmjölk och gräddfil den här omgången. Kan berätta att det smakade fantastiskt gott med pepparrotsosten till dagens fiskgryta.

  • marwis 8 mars 2009

    mmm.. pepparrotsost(Y)

  • monac 8 mars 2009

    smaksätt med valnötter och färsk basilika. på danskt rågbröd!:D

  • imse 8 mars 2009

    Oj, så gott! Det funkar nog bra på mannens goda rågbröd ;)

  • Nettan75 8 mars 2009

    Så sugen jag blev på att prova! Finns det recept på grundreceptet till färskost här på MK? Sökte på färskost och fick en miljon träffar, de flesta bara recept där färskost ingår.

    Om någon har ett bra grundrecept, kanske kan klistra in det här? =)

  • imse 8 mars 2009

    Om du vill så kan du titta in på länken nedan där har jag beskrivit hur man gör. Beskrivning och bilder till hjälp. :)

    http://mimmismat.wordpress.com/2009/03/07/egen-farskost-pa-enkelt-satt/

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.