Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Flytt-mat

  • busbella 19 november 2010

    Vi flyttar om en vecka och får hjälp av alla underbara kompisar att bära.
    Vi vill gärna bjuda på något gott efteråt. Något som går snabbt att slänga ihop och gärna mättande, 9 starka karlar kräver nog en del. (Y)
    Vi blir totalt 12 personer.
    Finns det någon som kan ge tips till vad vi kan bjuda på.

    Det får inte innehålla: fisk, nötter eller vitlök.

    /busbella

  • soccermum 19 november 2010

    Chili con carne utan vitlök med ett gott bröd till? En jättelätt variant är denna:

    Ca 400 g nötfärs
    2 burkar, ca 800 g, vita bönor i tomatsås
    (Gärna Heinz vita bönor, mindre socker/mindre salt)
    500 g passerade tomater
    1-1½ sats egen tacokrydda (finns i min kokbok under tillbehör)

    Beskrivning
    Fräs köttfärsen.
    Lägg i krydda,tomater och bönor och låt koka ihop.

    Serveras med ett gott bröd och valfria grönsaker


    Annars är ju lasagne i långpanna en rätt man kan förbereda och bara värma på plåten väl på plats i nya hemmet :)

    Lasagne i långpanna

  • [email protected] 19 november 2010

    De sista gångerna jag flyttat har jag bjudit på grillade kycklingfileer och grillade grönsaker. Två långpannor eller stora format i ugnen, sprinkla lite olja och valfria kryddor så sköter det sig självt. Går bra att förbereda eller att fixa snabbt på plats. Till det brukar jag komplettera med gott småplock som inte kräver jobb, bröd, oliver, ostar, salsa eller vad man nu gillar.
    Lycka till med flytten!
    Kram//Tilia

  • busbella 19 november 2010

    {dance} TACK! Nu fick jag absolut något att tänka på!

  • cillilutta 19 november 2010

    Svärmor har alltid gjort lasagne när det ska flyttas och folk vill ha mat i olika omgångar och så.Då gör hon dem dagen innan sen får var och en värma när de vill ha eller m alla samlas efteråt och det då står varmt i ugnen.

  • Erajscha 19 november 2010

    En rejäl soppa kan också funka (som gulasch till exempel) eller pajer/piroger.

  • cissi_nord 19 november 2010

    Kanke panpizzor i valfri storlek. kan juh göra små runda lr små avlånga och lite sallad till... Pizza går alltid hem hos karlar :).
    vi ska med flytta om 1 vecka. så blir nog att ja gör panpizza då :).går juh att göra dagen innan.

    mvh/Cissi_nord

  • Glitterfia 19 november 2010

    Finns 1 tråd med samma fråga. Kanske du hittar något tips där.


    http://www.matklubben.se/matprat/husmanskost_vardagsmat_och_snabblagat_22/hjaelp_flyttmat_4037.html

  • Cassiopeya 19 november 2010

    Smidigt är ju också pastasallad. Jag brukar blanda lika delar crème fraiche, gräddfil och majonnäs. Blanda ner pasta, finhackad ättiksgurka, äpple, rödlök mm som du gillar. Servera med köttbullar, skinka, kalkon eller något annat gott. Bröd är alltid smaskigt till!

  • AnneNi 19 november 2010

    Jag har bara flyttat en gång och då bjöd vi på köttfärssås och pasta. Köttfärssåsen hade jag gjort dagen innan och pastan kokade snabbt när det var dags att äta. Annars borde paj fungera bra, bara att göra innan och sen värma.
    Lycka till med flytten!

  • MosterNettan 20 november 2010

    Skrivet av soccermum den 19 nov 2010

    Chili con carne utan vitlök med ett gott bröd till? En jättelätt variant är denna:

    Ca 400 g nötfärs
    2 burkar, ca 800 g, vita bönor i tomatsås
    (Gärna Heinz vita bönor, mindre socker/mindre salt)
    500 g passerade tomater
    1-1½ sats egen tacokrydda (finns i min kokbok under tillbehör)

    Beskrivning
    Fräs köttfärsen.
    Lägg i krydda,tomater och bönor och låt koka ihop.

    Serveras med ett gott bröd och valfria grönsaker


    Annars är ju lasagne i långpanna en rätt man kan förbereda och bara värma på plåten väl på plats i nya hemmet :)

    Lasagne i långpanna



    Chili con carne är den ultimata flyttmaten. Går att göra stor sats i förväg - blir bara godare och fylligare när den för stå ett tag innan den värms upp!

    Jag brukar hälla i bönorna när det är dags att värma för att äta. En del tycker inte om bönor (jag t ex), tar undan en del utan bönor och kokar pasta till dom som vill ha det istället.

  • lisbethv 20 november 2010

    Risgrynsgröt kokt i ugnen o skinksmörgås tar lite tid men sköter sig själv. Det är ju första advent.

  • Gnurf 20 november 2010

    Jag föreslår någon variant av Flyttfågel...tex Kanadagås har rejält med kött på kroppen. Marinera några stycken i örtrik marinad, skiva över några apelsiner och ugnsstek i långpanna i 180 grader tills benen släpperlätt från kroppen. Späd skyn i botten av plåten med vatten några gånger under tillagningen och ös Kanadagässen ungefär var 20e minut...

    Mumsfilibabba (Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.