Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

fondue

  • anjola 23 november 2009

    Hela familjen samlades vid fonduegrytan igår kväll.
    Oj, så gott det var!
    Fick ett tips av min granne som jag natutligtvis inte kunde låta bli att testa.
    Jättegott var det!
    Mal valnötskärnor och Curry tillsammans, doppa köttet i kryddröran efter att det fritterats.
    Meeg[

  • Schnitt 23 november 2009

    Jag älskar fondue och detta lät spännande!

    Ser att du är göteborgare :) Vet du om det finns nån bra restaurang som har fondue?? Saknar nämnligen Malmös Elysée som är ett fonduemecka (L)

  • saxa 23 november 2009

    Använder du buljong eller olja i grytan??
    Doppar du men än köttet i nöt-curryn, hur smakar det med grönsakerna?

  • 123Linnea 23 november 2009

    Vi kör chokladfondue här. Med frukt (gärna äpple och apelsin) och små bitar marshmallows. Det är riktigt mysigt att samla familjen runt.
    Ostfondue har jag också provat, men bara färdigköpt. Jag älskar det, men resten av familjen tycker att det är så där.
    Fondue med kött har jag inte vågat mig på.

  • anjola 23 november 2009

    Skrivet av Schnitt den 23 nov 2009

    Jag älskar fondue och detta lät spännande!

    Ser att du är göteborgare :) Vet du om det finns nån bra restaurang som har fondue?? Saknar nämnligen Malmös Elysée som är ett fonduemecka (L)

  • anjola 23 november 2009

    Skrivet av anjola den 23 nov 2009

    Skrivet av Schnitt den 23 nov 2009

    Jag älskar fondue och detta lät spännande!

    Ser att du är göteborgare :) Vet du om det finns nån bra restaurang som har fondue?? Saknar nämnligen Malmös Elysée som är ett fonduemecka (L)


    Restaurang 28+ skall Du inte missa!
    Anjola

  • anjola 23 november 2009

    Skrivet av saxa den 23 nov 2009

    Använder du buljong eller olja i grytan??
    Doppar du men än köttet i nöt-curryn, hur smakar det med grönsakerna?


    Jag använde rapsolja denna gången.
    Köttet doppas efter friteringen.
    Det blev toppengott med broccoli,champinjoner, rödlök, paprika.
    anjola

  • The_mama97mia 23 november 2009

    När jag gjorde fondue på det glada 80.90.talet så körde jag en stark buljong som vi kokade köttet i, á la japan lite. Sherry, socker, soja... Typ teriyaki marinad.

    Fasen, nu blir jag ledsen att jag dumpat alla fonduegrytor.

  • anjola 23 november 2009

    Skrivet av 123Linnea den 23 nov 2009

    Vi kör chokladfondue här. Med frukt (gärna äpple och apelsin) och små bitar marshmallows. Det är riktigt mysigt att samla familjen runt.
    Ostfondue har jag också provat, men bara färdigköpt. Jag älskar det, men resten av familjen tycker att det är så där.
    Fondue med kött har jag inte vågat mig på.


    Jag har aldrig provat ostfondue. Skall göra det nästa gång!
    Läste oxå någonstans att tigerräkor, lax och pilgrimsmusslor skulle vara gott.
    Igår använde vi ryggbiff och oxfilé, men det funkar naturligtvis även med lamm och gris(men det har jag inte testat ännu).
    Anjola

  • anjola 23 november 2009

    Jag har oxå slängt av en del skit med åren så det vara bara att dra till med en ny!
    Det blev en elekrisk denna gången och jag blev ruskigt nöjd med den.
    anjola

  • snabbalena 23 november 2009

    Åt tunna Entrecoteskivor med rödvinsbuljongfondue en gång. Gud vad det var gott(L)! Är det någon som vet hur man gör en sådan buljong?

  • Bumbis 24 november 2009

    Jag åt rödvinsbuljonfondue på Kajskjul 8 i Göteborg för några år sedan. Provade att göra samma hemma och det blev bra. Hade 1 liter kraftig buljong och 1 flaska vin och kokade ihop till ca hälften. Klyftade lite lök oxå som fick ligga kvar hela tiden.

  • anjola 24 november 2009

    Rödvinsbuljong låter spånnande.

  • egonsolo 14 december 2009

    Fondue Chinoise (serveras i Schweiz) betyder att man kokar i buljong, höns eller köttbuljong. Att föredra i stället för olja, det kräver hög temperatur, farligt.
    Använd lite fruset kött t ex innanlår, då lätt att skära i mycket tunna skivor
    Tillbehör: champinjoner, hackad lök, syltlök, piccles, syltade kantareller, röda coctailbär, lite grönt och annat man gillar, lämplig dippsås - finns i affären diverse t ex.
    Vid sidan av tallriken en näve chips. När måltiden är avslutad har man fått en fin smakrik buljong efter allt doppande. Avnjutes med en ivispad äggula eller sparas till en god soppa senare.

  • macaronen 24 januari 2010

    :) Vi brukar ofta doppa kyckling när vi fondue:ar, smakar himla mört och gott. Vi har inte olja utan rödvin/buljong, rätt så tasktig färg får kycklingen men man kan ju blunda och njuta .. smaklig måltid

  • mariec 24 januari 2010

    Jag brukar koka upp köttbuljong, rött vin, vitlök, peppar, ja lite av allt jag har hemma som jag tycker om. Tycker det verkar farligt med olja. Färgen blir lite taskig på köttet ,men gott blir det.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.