Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Friterat tilltugg?

  • 13 september 2000

    Kan ni rekommendera egtt gott friterat tilltugg? Jag har en sak jag ska göra och när man öndå håller med olja så...

  • 14 september 2000

    Friterade smålökar2 äggsalt och peppar1 ¾ dl vetemjöl1 dl mjölk2 klyftor vitlök3 msk nyriven permesanost500 g smålökar, scharloten- pärl- eller steklökvatten, salt1 knippe persilja eller annan färsk örtktyddaSeparera äggen och vispa gulorna med salt och peppar i en skål. Tillsätt vetemjölet och mjölken lite i taget och rör slätt. Pressa vitlöken och rör ner osten. Låt smeten svälla i 30 min. Skala löken. Det är viktigt att den inte är för stor. Koka den c:a 2 min. i lättsaltat vatten. Spola den kall oxh låt rinna av väl. Torka löken med hushållspapper. Finhacka persiljan och blanda i smeten. Vispa äggvitorna till hårt skum och vänd försiktigt ner det. Hetta upp oljan till 180°C. Doppa lökarna med hjälp av en gaffel i smeten och lägg dem sedan i den heta oljan. Fritera lökarna frasiga och tills de fått fin färg.

  • 14 september 2000

    Dessa friterade salviablad blir myclet trevliga och dekorativa.30 stora salviablad1 äggula3 msk vetemjöl1 dl mjölk1 äggvita5 dl olja t friteringBlanda samman äggula ochmjölk till smet. Vispa äggvita till hårt skum och blanda ner. Hetta upp olja till 180C, doppa bladen i smeten och friertera ca 1 min , låt rinna av, salta i havssalt och servera!

  • 15 september 2000

    Friterade squashblommor är en delikatess. Gör en frityrsmet och doppa blommorna i denna. Fritera i en olja med neutral smak, tex majsolja tills de blir gyllenbruna. Servera med en citronklyfta och havssalt.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.