Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Frityrsmet lökringar ? Buffé ?

  • Irene_Roos 8 november 2010

    Hej! Jag ska ha buffélunch hemma på söndag och tänkte bl.a. göra friterade lökringar, något jag aldrig gjort förut. Det finns lite olika recept på frityrsmet - vilket ska jag välja ?
    Har vi något frityrproffs här som kan rekommendera mig något recept och ge mig tips ?

    Sen undrar jag vad DU skulle vilja se på ett lunchbuffébord ?
    Vad har ni för favoriter ? :-)

  • Bianca 8 november 2010

    Jag har inget tips på frityrsmet eftersom jag bara friterat en gång och då använde mig av köpes. Dock såg jag i Morbergs program att han gjorde dubbelpanering, dvs mjöl, ägg och sedan skorpmjöl innan han friterade och detta för att det skulle bli extra krispigt. Jag tror på Morberg!

    Det jag tycker är godast på buffébordet är ett riktigt gott och saftigt bröd som man kan dippa i lite olivolja....supergott!

  • The_mama97mia 8 november 2010

    Jag är inte så förtjust i friterat, tyvärr, skulle hellre se brödkrutonger och olika sallader, samt förstås ett maffigt gott bröd.

  • Estiedo 8 november 2010

    Frityrsmet
    1 ½ dl vetemjöl
    1 msk Maizena majsstärkelse
    1 tsk bakpulver
    1 dl ljust öl
    Salt och peppar

    Häll 1 ½ dl mjöl i en bunke. Tillsätt maizena och bakpulver, blanda noga. Rör försiktigt ner öl i mjölblandningen. Salta och peppra efter smak och låt smeten svälla i 20 minuter.

    Denna frityrsmet är till fish and chips men kanske fungerar lika bra? Jag har provat med ett annat recept en gång men tyckte inte alls det blev bra. Jag köpte däremot någon kinesisk (gul förpackning med svart text och en bild på friterat) frityr en gång som var superbra. Tyvärr kommer jag inte ihåg namnet..

    www.imittkok.webblogg.se

  • jas65 8 november 2010

    Temtura frityr smet fungerar bra finns på både ICA och COOP.

  • Irene_Roos 8 november 2010

    Tack ska ni ha allihopa för tips :)

  • Cassiopeya 8 november 2010

    Kycklingspett är alltid gott på buffébordet, eller fläskfiléspett, en god sallad, någon slags fisk, till exempel varmrökt lax, lite goda oliver, soltorkade tomater, ett gott bröd, goda ostar :p Lycka till med buffén och friteringen =)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.