Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

"Gå-bort-present"

  • 2 september 2000

    Jag skulle vilja ha förslag och recept på hemmagjorda gå-bort-presebter spm marinerade vitlökar, champinjoner, oliver eller godis eller marmelader eller vad ni nu brukar göra och ge bort. Det är så trevligt och personligt!AS

  • 3 september 2000

    Marinerade vitlökar 5-6 hela vitlökar2 msk vit- eller rödvinsvinäger1/2 msk italiensk salladskrydda1 msk hackad färsk oregano2 msk hackad färsk basilika1 1/2-2 dl olivolja Dela vitlökarna i klyftor. Koka upp en liter vatten och lägg ner de oskalade klyftorna. Koka häftigt i 2 minuter. Lägg klyftorna i kallt vattnet. Ta upp dem och skala dem samt dela dem i stora klyftor. Lägg klyftorna i en kastrull, fyll på kallt vatten och koka upp, koka en minut och prova om klyftorna har rätt konsistens, de skall ha kvar lite av sin knaprighet. Spola de färdigkokta klyftorna i kallt vatten och låt dem rinna av. Lägg dem i en burk medtillhörande skruvlock och tillsätt övriga ingredienser. Oljan skall precis täcka vitlökarna. Skruva på lock och skakaburken försiktigt så allt blandas. Ställ burken svalt i minst två dygn. Vänd då och då på burken. Klyftorna kan stå svalti cirka två veckor.Gör lite olikaoljor genom att lägga ner t ex basilikablad i olivolja, vitlökar eller andra kryddor.

  • 3 september 2000

    Jag brukar torka mina kryddor och ge bort i fina påsar med fina snören.

  • 5 september 2000

    Gör loite olika vinäger, lägg tex basilikablad eller hallon eller dragonblad eller vitlökar i en flaska och häll på med vitvinsvinäger.Vill du piffa till olja kan du lägga torkad chilifruk elelr limeskal i en flaska och fylla på med olivolja.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.