Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Goda laxrullar

  • camillaf14 19 oktober 2007

    Hej alla matvänner!
    Min son ska göra något gott som förrätt på hemkunskapen i skolan. Han vill göra något med rökt/gravad lax och gärna i typ tunnbrödsrullar eller dylikt. Snälla, är det någon som har något gott och ganska enkelt recept så tar jag med glädje emot! (L)

    Camilla

  • LenaWiklund70 23 oktober 2007

    Hej Vännen! Jag såg din tråd och kom på när jag var på möhippa i somras så bjöd värdinna på goda laxrullar. Hon hade ngt osötat mjukt tunnbröd, hur stort vet jag ej, men troligen största, sedan hade hon brett på philadelfia ost sedan lagt dit skivor rökt lax, sedan strödde hon på gräslök, rullad ihop som en lång "rulltårta". vid serveringen skar hon bara upp i skivor typ 1-2 cm breda. skit gott.... :p Kram Lena

  • 23 oktober 2007

    jag har över 100 olika recept på olika wraps, tortillas mm, och två av dem är med lax. och det är dessa två:

    Avokadoröra och lax i tunnbröd:
    Ingredienser ca 30 st.:
    • 2 avokador
    • 250 g kesella
    • 1/2-1 dl finhackad gräslök
    • ca 1/2 tsk salt
    • 1 krm svartpeppar
    • 1 paket, 6-8 st, mjuka, rektangulära tunnbröd
    • 100 g kallrökt skivad lax
    Så här gör du:
    Dela avokadorna i halvor på längden. Lossa och ta bort kärnan med en tesked. Gräv ur och mosa fruktköttet. Blanda moset med kesella och hackad gräslök. Smaka av med salt och peppar.
    Lägg ut tunnbröden på våt, urvriden handduk så att de håller sig formbara och inte spricker.
    Bred ut avokadoröra på fyra lite fuktiga tunnbröd. Skär laxen i strimlor och fördela på bröden. Rulla ihop till strutar att äta som smörgås, aptitretare eller mellanmål.
    Eller bred avokadoröra på 2-3 lätt fuktiga tunnbröd och rulla ihop.


    Tunnbrödsnacks med kallrökt lax:
    2 tunnbröd
    400 g rökt lax
    100 g ost, Allerum Präst
    1 tub pepparrotsvisp
    1 dl crème fraiche
    1 knippa dill
    vitpeppar
    Gör så här:
    Blanda pepparrotsvisp och crème fraiche och bred på det på brödet, lägg på laxen och hyvla över ost. Grovhacka dillen och fördela den ovanpå. Peppra, rulla ihop och skär upp i bitar.

  • mariad 23 oktober 2007

    En underbar kombination är färskrökt lax, pesto & valnötter! Fyll tunnbrödet eller lägg på kavring och dekorera med lite ruccola!

  • camillaf14 23 oktober 2007

    Tack snälla ni för goda receptförslag! Tyvärr blev det en miss, skolan köpte inte in någon lax (N) utan de fick jobba med skinka istället. Men det hade visst gått bra ändå. Han hade lektionen idag.

  • brosita 22 december 2008

    Skrivet av den 23 okt 2007

    jag har över 100 olika recept på olika wraps, tortillas mm, och två av dem är med lax. och det är dessa två:

    Avokadoröra och lax i tunnbröd:
    Ingredienser ca 30 st.:
    • 2 avokador
    • 250 g kesella
    • 1/2-1 dl finhackad gräslök
    • ca 1/2 tsk salt
    • 1 krm svartpeppar
    • 1 paket, 6-8 st, mjuka, rektangulära tunnbröd
    • 100 g kallrökt skivad lax
    Så här gör du:
    Dela avokadorna i halvor på längden. Lossa och ta bort kärnan med en tesked. Gräv ur och mosa fruktköttet. Blanda moset med kesella och hackad gräslök. Smaka av med salt och peppar.
    Lägg ut tunnbröden på våt, urvriden handduk så att de håller sig formbara och inte spricker.
    Bred ut avokadoröra på fyra lite fuktiga tunnbröd. Skär laxen i strimlor och fördela på bröden. Rulla ihop till strutar att äta som smörgås, aptitretare eller mellanmål.
    Eller bred avokadoröra på 2-3 lätt fuktiga tunnbröd och rulla ihop.


    Tunnbrödsnacks med kallrökt lax:
    2 tunnbröd
    400 g rökt lax
    100 g ost, Allerum Präst
    1 tub pepparrotsvisp
    1 dl crème fraiche
    1 knippa dill
    vitpeppar
    Gör så här:
    Blanda pepparrotsvisp och crème fraiche och bred på det på brödet, lägg på laxen och hyvla över ost. Grovhacka dillen och fördela den ovanpå. Peppra, rulla ihop och skär upp i bitar.

  • richardochmalou 23 december 2008

    (Y)Detta va toppengott!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.