Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Göra egen riskvikk?

  • frucaos 27 februari 2009

    Jag är smått förälskad i AXAs riskvikk och brukar bunkra upp när jag är i Sverige (för här får jag inte tag i den).
    Är det någon som vet hur man skulle bära sig åt för att göra den själv? Den är ju mycket magrare än julens apelsinris ... bara 4 % fett! Supergott mellanmål till mig och barnen ...
    Tänkte att här kunde finnas pengar att spara, om det inte är alldeles för krångligt att göra.

  • frucaos 27 februari 2009

    puff

  • bernit 27 februari 2009

    Skrivet av frucaos den 27 feb 2009

    Jag är smått förälskad i AXAs riskvikk och brukar bunkra upp när jag är i Sverige (för här får jag inte tag i den).
    Är det någon som vet hur man skulle bära sig åt för att göra den själv? Den är ju mycket magrare än julens apelsinris ... bara 4 % fett! Supergott mellanmål till mig och barnen ...
    Tänkte att här kunde finnas pengar att spara, om det inte är alldeles för krångligt att göra.


    Inget jag äter men spontant, om det bara är 4% fett så är det väl mest kemikalier. :p:p

  • NewDown 27 februari 2009

    Googlade på vaniljris och hittade detta:


    Vaniljris med sylt
    Ett recept ur Guldkorn

    Spara pengar på att göra ditt eget vaniljris.
    Dessutom blir det mycket godare!

    3 dl vatten
    1 msk Svenskt Smör
    1/2 tsk salt
    1 1/2 dl rundkornigt ris
    8 dl Mjölk
    4 dl Vaniljyoghurt
    4 msk sylt

    Koka upp vatten, smör och salt. Lägg i risgrynen och låt dem koka tills vattnet kokat in.Späd med mjölken och koka på svag värme tills grynen är mjuka, cirka 20 minuter. Rör noga och passa så det inte bränns vid. Låt gröten kallna. Förvara risgrynsgröten kallt. Blanda gröt med yoghurt och servera med favoritsylten.

    Lycka till.

  • systeryster 27 februari 2009

    Om det är samma som risifrutti du menar, så brukar jag bara blanda ut risgrynsgröt med vispad grädde, lite vanillinsocker och ta lite lämplig sylt.Ingen smalmat förstås men gott.:p
    Är man riktigt lat så tar man färdig risgrynsgröt, som man kan köpa som en inplastad korv i livsmedelsbutikerna. Men det kanske inte heller är något som spritt sig till Norge?

  • lpetters 27 februari 2009

    Hej såg at du ville ha tips på Riskvik jag brukar göra så här: ta vanlig vaniljyoghurt häll i ett kaffefilter och låt den rinna av ca 1 timme sedan kan du bara blanda med färdig risgrynsgröt (bäst är att koka själv den färdiga brukar vara ganska lös), jag skriver ingen mängd för man har ju olika smak så testadig fram. Yoghurten blir mycket tjockare när man silar av vätskan. Den avrunna yoghurten är även god som dressing till fruktsallad. Häls lpetters

  • anluk 27 februari 2009

    Skrivet av lpetters den 27 feb 2009

    Hej såg at du ville ha tips på Riskvik jag brukar göra så här: ta vanlig vaniljyoghurt häll i ett kaffefilter och låt den rinna av ca 1 timme sedan kan du bara blanda med färdig risgrynsgröt (bäst är att koka själv den färdiga brukar vara ganska lös), jag skriver ingen mängd för man har ju olika smak så testadig fram. Yoghurten blir mycket tjockare när man silar av vätskan. Den avrunna yoghurten är även god som dressing till fruktsallad. Häls lpetters


    Detta lät otroligt gott, måste provas.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.