Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Help help, nya fräscha tips på tilltugg för kräsna män?

  • Englamys 25 mars 2008

    Dåså!
    Ny här och behöver seriösa fräscha ideér om tilltugg!
    Skall hålla i alla trådar på en fest som min manliga singla vältränade kompis skall ha och alla hans vänner (också stora vältränade män som äter rätt men avnjuter ett par öl nångång)

    Tilltuggen jag ska satsa på att göra, skall vara

    fräscha
    Något nyttiga
    Smakrika
    Inte för avancerade
    Men ändå roliga!

    Finns det några matgenier här ute som har bra och roliga tips, hojta! :)

    /Engla

  • sannaotto 25 mars 2008

    Något som uppskattas av de flesta är oftast enkelt och det kan t ex vara gurk- och morotsstavar
    att dippa i någon "röra", t ex avocadoröra och/eller en creame fraiche med goda kryddor som t ex curry o d.,inte fel med blomkålsbuketter att också dippa. Ja, det var ETT förslag./sannaotto

  • monel 25 mars 2008

    Nyttigt .. nej, då var det kört för mig att komma på något :p

  • tina62 25 mars 2008

    Detta känske är något?

    Kärleksspjut
    20 st (kanske lite överdrivet)

    20 små mozzarellakulor
    20 körsbärstomater
    1 kruka färsk basilika
    1 dl olivolja
    salt och peppar
    10 st tunna grillspett som du delar på mitten

    Grekisk sallad på en pinne

    Dela grekisk feta i bitar, varva med halva körsbärstomater, gurkbitar och svarta oliver. Strö gärna lite färsk oregano över.

    Hoppas att det var till någon hjälp.

  • Fiona 25 mars 2008

    Finns ju faktiskt nyttigt tunnbröd nu mera... eller ja, nyttigare i alla fall så tunnbrödsrullar kanske?

    Bred ett så tunnt lager smör på som du bara kan, sedan lägger du salladsblad, och så i med en god röra.. t.ex lättcremefraish med räkor och crabsticks eller byt ut skaldjuren mot skinka eller rostbiff...
    Sedan är det bara att skära i snittar och servera. Blir inte farligt onyttigt om man gör det på grovt tunnbröd och är sparsam med fettet.

  • Lovis 25 mars 2008

    Kanske det här

    Dadlar med ostkräm
    baconplommon
    papayatilltugg med lövtunn parmaskinka
    olivtapas
    vitlökskrutonger
    örtkryddade lammfärsbullar

  • guacamole 25 mars 2008

    -honungsmelonbitar med serranoskinka
    -endiveblad med valnötter och ädelost
    -hoummus med morot och selleristavar

  • tulle 25 mars 2008

    Vad synd att de måste vara nyttiga...:p...killar brukar ju annars tycka om typ ölkorv och sånt där...

    Men prova detta:
    - kryddiga (lätt)korvar delade i bitar, linda in i skinka/bacon och fräs hastigt i teflonpanna. Servera som "tandpetsmat"
    - räkor/jätteräkor marinerade i lime och färsk chili. Fräs snabbt i lite olivolja och vitlök, trä upp på små grillspett (3-4 st per spett) och servera med dipsås av lätt creme fraiche, citron och chilipulver
    - drumsticks (kycklingben) marinerade i soja, ingefära och citrongräs. Krydda med salt och pytte-pytte piri-piri pulver, stek i ugn i 225 grader 15-20 min. Vira alu-folie runt benet, klart!

    Lycka till!

    /tulle

  • sillan 25 mars 2008

    Pizzasnäckor brukar vara populära hos mig och man kan göra dem nyttigare genom att baka med durumväte och grahamsmjöl :)
    recept finns om du söker på Pizzasnäckor

    Lycka till!!(Y)

  • The_mama97mia 25 mars 2008

    Nåt som är lite nytt o roligt är ju svenska tapas - snapas - att servera i portionsskedar eller på gaffel. Sök på snapas o tapas så får du se. Vin&Sprit har en del såna recept.

  • jas65 25 mars 2008

    Drumstick enligt mitt förslag under mina recept hur man ger drumsticken en smakupplevelse.
    http://www.matklubben.se/recept/kyckling_med_mer_smak_2954.html
    Samt ev en kyckling adobo med ris.
    http://www.matklubben.se/recept/kyckling_adobo_2570.html
    Eller en god potatissallad till drumsticken.
    http://www.matklubben.se/recept/kanongod_potatissallad_4148.html
    Med vänlig hälsning
    Höfta mera
    Anders

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.