Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hemlagar pizza

  • solvik207 2 september 2010

    Hej

    Jag vill ha lite nya tipps på pizza.
    degen....Tomatsåsen.....påläggen......

  • travet55 2 september 2010

    Hej deg ha i olivolja och öl vanlig gäst och låt den stå i kylen under natten då får du en äkta pizza deg

  • loppan_loppanson 2 september 2010

    Använder inte recept m exakta mängder till degen, men brukar göra en deg på 3-4 dl vatten, salt, en skvätt olja, ca 1/3 paket jäst och mjöl till en smidig deg. Bäst tycker jag det blir om man tar en del ( ca 1/3) durumvetemjöl och resten vetemjöl special i degen. Det blir till 2 större pizzor lagom till vår lilla familj.
    Enklast fyllning är tomatsås (gjord på tomater - burktomater eller ännu hellre egna - lök, vitlök, lite citron och kryddor), enkel mozzarella, lök och sedan läggs lite torkad skinka på efter gräddningen. Men annars är väl regeln att ta vad man har - sist blev det med köttförssås som var över, det var populärt.

  • ros 2 september 2010

    {snicker}Här är några förslag
    Pizza á la Nettan
    Våran familjs pizzaval

    Lycka till!

  • Amika 2 september 2010

    jag gör en helt vanlig pizzadeg på vatten, olivolja, jäst, salt och vetemjöl.
    Sen jäser jag den i 30 minuter. kavla ut på bakplåtspapper och så fuskar jag med hp chilisås som tomat "sås". Det blir kryddstarkt och gott. :)
    sen river jag lite parmesanost, lite vanlig hårdost och bryter en till två mozzarella ost klumpar till småbitar och fördelar det jämnt över hela pizzan, ta bara lite av varje, annars drunknar pizzan i ost... *ler*
    Sen tar jag färska champinjoner som jag skivat tunt och fördelar dem över pizzan och sist tar jag lufttorkad skinka och lägger som små rosor över hela pizzan. Då förvandlas de till krispiga små salta rosor som gifter sig utmärkt med osten och botten. :) Lägg på ugnshet plåt och grädda tills den fått fin färg. Om man vill kan man strö över ruccola när man tar ut den, precis innan servering.

    En annan pizza jag gör är en helt vanlig pizza med ost och skinka och ananas, banan och curry. När den är varm från ugnen och ska serveras så lägger jag på ett riktligt lager med fint skuren isbergssallad som jag låtit dra i kallt vatten så den är riktigt krispig och så strösslar jag över fict skuren fetaost på det. :) Precis hur gott som helst. :)

  • redd 2 september 2010

    1. Mozzarelaost kostar 70kr/kg på willys gör väldigt mycket för smaken tycker jag.
    2. Baksten i ugnen gör att dom blir sådär krispiga som dom blir om man äter direkt på pizzeran.

  • NicolinaZ 3 september 2010

    Många krånglar till pizzadegen med så mycket ingredienser. Jag utgår ifrån ett äkta napolitanskt recept där jag först gör en liten lös fördeg med vatten, jäst och lite vetemjöl. Efter ca en timme i med mera vatten och mjöl till mjuk men seg konsistens. Saltet minns jag bara varannan gång ;-) Dela färdigt upp degen i bullar för portionspizzor och låt jäsa minst fyra timmar på bakbord. Hetta upp ugnen (helst vedeldad bakugn) till möjligast het temperatur (nästan), kavla ut en pizza i taget, fyll med vad du vill. Släng i ugnen på någon minut, ut med den och in med nästa osv. Show och middag i ett ;-) och alla kan ju dela på pizzorna allt eftersom de kommer ut!

  • Lenkan 3 september 2010

    Mozzarella, skinka, champinjoner och lök är min favorit på hembakt

  • rezept 3 september 2010

    Hej
    Jag har lagt in ett bra recept på egen pizzabotten.

    Tomatsåsen gör jag av
    krossade tomater på burk,
    1 msk olivolja
    2 msk tomatpuré
    svartpeppar,
    vitlökspulver
    lökpulver
    salt
    oregano
    basilika
    (Ibland även 2 msk chilisås för sting).
    Mixa allt.

  • frucaos 3 september 2010

    Skrivet av travet55 den 2 sep 2010

    Hej deg ha i olivolja och öl vanlig gäst och låt den stå i kylen under natten då får du en äkta pizza deg


    Hjälp - dig törs man inte hälsa på - då kan man ju bli uppäten!! {messed}

  • Memelie 9 september 2010

    Skrivet av frucaos den 3 sep 2010

    Skrivet av travet55 den 2 sep 2010

    Hej deg ha i olivolja och öl vanlig gäst och låt den stå i kylen under natten då får du en äkta pizza deg


    Hjälp - dig törs man inte hälsa på - då kan man ju bli uppäten!! {messed}




    HAHAHA (Y)

  • matpolisen 9 september 2010

    En sten till ugnen är jätteviktigt. Se till att använda färska kryddor. Var försiktig med basilikan. Getost funkar utmärkt på pizza. Marinerad zucchini är också väldigt gott.

  • tantmalla 9 september 2010

    Jättegott att prova med creme fraishe och tonfisk!!!

  • manzon 10 september 2010

    Skrivet av solvik207 den 2 sep 2010

    Hej

    Jag vill ha lite nya tipps på pizza.
    degen....Tomatsåsen.....påläggen......

  • EmelieUllberg 20 oktober 2010

    Testa göra en pizza på surdeg, det blir kanongott! :D

  • soccermum 20 oktober 2010

    jag gör min pizzabotten på sconesdeg med filmjölk. Snabbt, gott och enkelt :P

  • MatAnders 16 juli 2011

    Någon som testat göra så här?
    För grym pizza, gör så här:
    - Skitvarm ugn (250-270grader öv-undervärme), med en sten eller plåt inne.
    - Om man utgår från pizza kiten som finns att köpa så föredrar jag en tunn botten, så börja kavla degen riktigt tunt så räcker den till två fina pizzor. (Använd 250grader varmluft om båda ska gräddas samtidigt)
    - På med tomatsåsen, dina ingredienser och sist en bra ostblandning, jag gillar att blanda mozarella med någon lagrad prästost eller dylikt.
    - Skicka in pizzan på plåt/sten med hjälp av bakspade/skärbräda/kartong bit.
    - Grädda 5-10min beroende på ditt val av ingredienser.

    Succé!

  • wildlife 16 juli 2011

    Skrivet av solvik207 den 2 sep 2010

    Hej

    Jag vill ha lite nya tipps på pizza.
    degen....Tomatsåsen.....påläggen......


    Kan verkligen rekommendera dig att investera i en pizzasten... det blir såååå mycket godare då :)
    Hittade och köpte min på Cervera, rund 39 cm inkl. spade för 199 spänn... såg exakt samma hos bagarenochkocken.se för 395... ;)

  • The_mama97mia 16 juli 2011

    Håller med MatAnders ovan, pizza på het förvärmd plåt gör stooor skillnad... Jag gör alltid så nuförtiden!
    Och tomatsås och ost i botten! Nu blev jag sugen på pizza!

  • MosterNettan 16 juli 2011

    Oavsett hur jag gör degen så blir det aldrig lika bra som en köpt pizza. Men när jag gör hemma så har jag gärna peperoni och salami på.
    Port salutost är i mitt tycke lite tam i vanliga fall, tycker jag passar bra, lagom fet och lite salt. Jag älskar Västerbottensost men det var ingen hit på pizza!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.