Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

HJÄLP MIG

  • maunil 21 maj 2008

    :'( Jag har huvudbry, Jag jobbar som kock på en f-9 skola och nu för tredje året i rad ska jag hålla i niornas middag som vi har varje år. I år så blir det cirka 120 st sammanlagt lärare och elever. Nu till saken det är förätten som spelar ett spratt i huvudet just nu. För att göra det lättaste möjliga så hoppar jag över räkor fläsk. Jag har våfflor så kallat dom är ca 2 cm tjocka och 3x5 cm och jag är ute efter en så kallad röra som jag kan lägga på med typ cream fraiche majonäs. Ja, eller vad som helst jag har fått hjärnsläpp kan någon av er hjälpa mig. Tacksam för svar många kramar maunil

  • jenros 21 maj 2008

    Hej!
    Jag har ett tips på en röra som är så god att man slickar skålen. den skulle i ditt fall kännas lite lyxig.

    Du behöver majonäs, cremé fraise, kokta ägg, rödlök, svart rom.

    Blanda majonäs, cremé fraise, finhackade ägg och rödlök och sist romen. Klicka ut och toppa med tex räkor.

    Mvh Jenny

  • The_mama97mia 21 maj 2008

    Jag skulle satsa på rökt kalkon o pepparrotssmaksättning eller ngt. Om du nu av olika skäl ska undvika räkor o fläsk, finns ju religiösa invändningar mot båda....
    Men kalkon äter de flesta.
    Eller kyckling o curry?
    hmmm...

  • Svesse60 21 maj 2008

    Här är ett supergott recept från mig:
    Brorsans bästa röra

    Jag kan lova dig att det blir uppskattat!
    /Eva

  • monicadanell 21 maj 2008

    Jag skulle nog ta västkust röra:o

  • roslar 21 maj 2008

    Min röra med kaviar o keso - kanske kan passa, man kan slopa potatisen, så blir de inte så mättsamt... och byta ut tunnbrödet.

    Ingredienser
    1 liten burk Keso
    1 medelstor Rödlök
    1 knippa Dill
    1 burk Kaviar - röd eller svart (abbas ex.)
    2 - 3 st potatis Kokt tunnskivad delad kall medelstora
    Salt
    Svart peppar
    1 paket tunnbröd - använd 2 skivor

    citron
    basilika
    rädisa



    Gör så här
    Blanda ingredienserna - rör ihop lätt och bred på tunnbrödsskivorna - gör en rulle av dessa och skär i 2 delar.
    Fäst ihop rullarna med tandpetare på vilka du trätt en halv citron skiva ett blad basilika o en rädisa.

    Ställ i kylen 2-3 tim. Före servering.
    Servera med en lätt grönsallad till lunch eller skär som mindre snittar för aptitretare.

  • The_mama97mia 21 maj 2008

    men herregud, måste du dessutom kanske ha hänsyn till laktosintoleranta etc???
    En variant jag blivit bjuden på i större sammanhang är oliak wraps, veg alternativ, o kyckling innehåll

  • farmoringer 21 maj 2008

    Här är en variant som jag hittade på nätet..


    LAX- OCH KRÄFTRÖRA:
    1 dl riven gurka
    250 g kallrökt lax
    1 burk kräftstjärtar (320 g)
    2 dl lätt crème fraiche
    1 klyfta pressad vitlök
    1 tsk pressad citronjuice
    1 tsk flytande honung
    1/2 tsk salt + 2 krm peppar

    1. Lax- och kräftröra: Halvera, kärna ur och grovriv gurkan. Krama ur saften med handen. Strimla den rökta laxen och blanda med övriga ingredienser. Salta och peppra.

  • farmoringer 21 maj 2008

    Ja just det ja, du skulle inte ha skaldjur...Jag får återkomma..

  • majamia 21 maj 2008

    vispad grädde, finhackad rödlök och kaviar. mumsigt tycker jag! :D

  • farmoringer 21 maj 2008

    Ja, jag säger väl som mama97mia, rökt kalkon. Ingelsta har ju det på sitt sortiment. Vet inte vem du beställer av men tror nästan alla har Ingelstas produkter. Annars så är väl kycklingen ett billigare alternativ, du har säkert en budget att hålla också....

  • starfighter 21 maj 2008

    Jag föreslår en gubbröra, det är salt och gott och passar nog ypperligt till dina våfflor. Skriver inget recept då det finns hundra och en olika varianter så du vet/hittar nog en som passar.
    Lycka till! :D

  • tilda 21 maj 2008

    Något med gräddfil och rödlök. Kanske lite rom eller nåt?

  • pia61 21 maj 2008

    Lyxig räkröra

    Vill du inte ha räkor i så byt ut mot kokt ägg!
    Lycka till!

  • monicadanell 22 maj 2008

    skulle vilja göra mannafrutti själv:o

  • monicadanell 29 maj 2008

    sås till kebab

  • farmoringer 14 juni 2008

    Hur gick det för dig egentligen.. Skulle tro att vi är många nyfikna....

  • monac 15 juni 2008

    sakldjur är väl för muslimer= insekter.
    Gör röran med tonfisk,rödlök,creme fr. fransk senap & ev.capris.gott!!!

  • maunil 16 juni 2008

    Skrivet av maunil den 21 maj 2008

    :'( Jag har huvudbry, Jag jobbar som kock på en f-9 skola och nu för tredje året i rad ska jag hålla i niornas middag som vi har varje år. I år så blir det cirka 120 st sammanlagt lärare och elever. Nu till saken det är förätten som spelar ett spratt i huvudet just nu. För att göra det lättaste möjliga så hoppar jag över räkor fläsk. Jag har våfflor så kallat dom är ca 2 cm tjocka och 3x5 cm och jag är ute efter en så kallad röra som jag kan lägga på med typ cream fraiche majonäs. Ja, eller vad som helst jag har fått hjärnsläpp kan någon av er hjälpa mig. Tacksam för svar många kramar maunil

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.