Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hjälp mig med en bra förrätt!

  • Mowa75 27 maj 2009

    Jag har lite idétorka just nu!
    Vi ska ha lite gäster på lördag, det är en familj med två vuxna och två barn (4-7) år.
    Jag undrar om det är någon som har ett bra recept på en smarrig förrätt som passar stora och små!

    Varmrätten kommer antagligen bli grillat...men det är inte bestämt ännu!


    / Mowa

  • MosterNettan 27 maj 2009

    Stek skivor av haloumi-ost i smör. Servera med valfri melon och kokt skinka (rökt skinka blir alldeles för salt.

    Enkelt och jättegott.

  • Mowa75 27 maj 2009

    Ja, det lät gott! och lagom sommrigt :-) Tack för tipset!
    Gniselost som ungarna kallar det är poppis även hos dem! :-)

  • popik 27 maj 2009

    Skagenkorg

  • NicolinaZ 22 juli 2009

    Nu är det min tur att be om förrättsidéer! Vi ska bjuda ett bekant par på picknicklunch i helgen, kommer att grilla filé till varmrätt men skulle vilja ha tips på läckra, gärna speciella förrätter som man helst kan ha med sig i en kylkasse eller fixa på grillen. Vem har goda råd?

  • tankgirlie 22 juli 2009

    Jag har 2 favoriter jag brukar göra, antingen getost lindad i parmaskinka som du steker lite snabbt i pannan, servera på en bädd av ruccola och drippla över lite honung och pinjenötter, osten får en väldigt fin och mild smak när den blir varm och parman blir salt och knaprig, jättegott.

    En lätt förrätt som man "fuskar" till är en Keldas sparrissoppa, värm den och tillsätt lite grädde och lite extra salt och vitpeppar, riv sedan paremsanost i små högar på en plåt och värm i ugnen tills dom smält och fått lite färg, servera soppan med parmesanchipsen brevid. Man kan även ha lite riven ost i soppan.

    Lycka till

  • NicolinaZ 22 juli 2009

    Tack!
    getosten kan man säkert förbereda och grilla lite snabbt! Soppan är svårare som picknickmat, men kommer säkert väl till pass en ennan gång!:p

  • tankgirlie 22 juli 2009

    Aj då, jag läste inte tillräckligt noga, att det skulle vara för en picknick ;) Man kan iofs ha soppan i en termos och servera i ett plastglas :)

    Dom små knytena med getost funkar uttmärkt att värma på grillen :)

  • Okänd 22 juli 2009

    Skrivet av Mowa75 den 27 maj 2009

    Jag har lite idétorka just nu!
    Vi ska ha lite gäster på lördag, det är en familj med två vuxna och två barn (4-7) år.
    Jag undrar om det är någon som har ett bra recept på en smarrig förrätt som passar stora och små!

    Varmrätten kommer antagligen bli grillat...men det är inte bestämt ännu!


    / Mowa


    Om det nu blir grillat till er varmrätt så passar den här förrätten perfekt!
    Allt kan göras klart i förväg, du grillar auberginskivorna precis innan förrätten skall serveras, skinkrullarna och mangosalsan finns färdiga i kylen.
    Här kommer mitt förslag!

    Skinkgömma med fetaost och mangosalsa.

    Ha en trevlig fest!
    (Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.