Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hjälp mig med plockmat!

  • MadeleneReschke 13 oktober 2012

    Jag ska på tjej middag om två veckor.. Det blir lite knytis, alla ska ta med något LITET. Helst något som kan ätas hyffsat smidigt. Det skall vara färdigt i princip när jag kommer dit, möjligtvis någon form av uppläggning kan ske på plats, men ingen värmning eller något sådant.. Jag tänker något med rostbiff. Har ni något förslag? Jag har googlat och googlat, men kommer inte på något - så hjälp, kära matklubbsmedlemmar :)

  • elleave 13 oktober 2012

    Du kan bre på färskost på skivor av grillad rostbiff, rulla ihop och sen skära i "rulltårts-skivor" =)

    Jag letar oxå plockmatsrecept, helst sånt som går att göra långt innan och frysa. Typ inbakade oliver, minipizza och smördegspiroger... Finns det nåt mer?

  • Countrygirl 14 oktober 2012

    googla på tapas så kommer ni hitta många recept.

    En favorit hos oss är baconinlindade dadlar. Suveränt gott. Bacon, linda runt dadlar, in i ugnen 200 grader i ca 10 minuter. Strö på lite chili flakes.

    Ta smördeg, kavla ut, blanda creme fraiche och grönmögelost, lägg på, rulla ihop, skär i skivor, blir som kanelsnurror ungefär. In i ugnen i 10 minuter. Serveras med fördel kalla. Man kan lägga i vilken fyllning som helst. Har smakat med tonfisk och creme fraiche även det jättegott.

    Köp grönsaker och skär i stavar. Selleristjälkar kan du fylla med någon god mjukost eller philadelfiaost. Ta med någon god dipsås gjord av tex gräddfil och vitlök.

    De här gjorde jag till en knytis, blev väldigt uppskattat. http://www.coop.se/Recept--mat/Recept/s/smaa-vaesterbottenspajer

    Rostbiffen kan du skära i strimlor, marinera och göra lite asiatisk. Den blir bara god om den får stå och äts också kall.

    Allt det jag har skrivit kan du i princip äta med händerna förutom rostbiffen.

    Lycka till! {cowboy}

  • MosterNettan 21 oktober 2012

    Skrivet av Countrygirl den 14 okt 2012

    En favorit hos oss är baconinlindade dadlar. Suveränt gott. Bacon, linda runt dadlar, in i ugnen 200 grader i ca 10 minuter. Strö på lite chili flakes.

    Byt ut dadlar mot torkade plommon och gör på samma sätt som med dadlarna.
    Jättegott.

  • TTJ 21 oktober 2012

    Kanske en cheescake kan vara något? Det är ju fint att göra i en rektangulär eller fyrkantig form och skära upp i mindre bitar och garnera en och en. Båda dessa verkar supergoda och passar bra med rostbiff till. Den med renstek byter du bara ut köttet till rostbiff i stället!

    Västerbottencheesecake

    Renstekstårta

    Lycka till! :)

  • Mistys 21 oktober 2012

    Philadelphiatårta med räkor

    Detta är superduper gott och äts mycket lätt. Man bara tar en sked på ett smörgåskex och äter. Man kan antingen göra den hemma och frakta med den till festen. Man kan ju då göra den i en pajform så man får lite kanter...lättare att frakta. Eller ta röran, osten och räkorna i olika burkar och slå ihop på plats. Görs blixtsnabbt så det tar ingen tid. Garanterad succé!

  • DoctorWho 21 oktober 2012

    Det går självklart jättebra att byta ut tallagion mot en annan ost eller mot rostbiff.
    Talggiosnittar

  • The_mama97mia 22 oktober 2012

    små krustader är ju goda o söta men lite dyra tycker jag, annars kan man ju tänka pumpernickel eller liten bruschetta, och till rostbiff tycker jag att det är gott med pepparot, antingen den färdiga pepparrotsvispen man köper på tub (Yummy!) eller pepparrotsost, eller...

    Mimosasallad är också gott till rostbiff - IMHO.

  • boz1965 22 oktober 2012

    http://www.arla.se/default____17962.aspx

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.