Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hur gör ni Era kebab?

  • MatAnders 5 mars 2008

    Vore kul att höra hur ni komponerar Era egna kebab och vilka ingredienser/tillbehör ni har i?
    Själv kör jag bara dom stora pitabröden man rullar ihop till en wrap typ, sen gurka,tomat ofta matlagnings yoghurt och rödlök.

  • mammis 5 mars 2008

    När vi fixar kebab så brukar vi ha med en stark sås
    gjord på creme fraiche paprika/chili i den tillsätter
    vi lite socker samt spär med lite vatten. det
    blir jättegott.

    Sedan är det ju nästan ett måste att ha med en kall
    vitlökssås till.

    Vi brukar också ha med pommes och som du
    pitabröd med en massa grönsaker.

    Vi köper aldrig kebabflarnen utan det färdigkryddade
    fläskköttet i charkdisken och tillsätter lite honung
    i pannan när vi steker det.

    kanon blir det :p

  • MatAnders 5 mars 2008

    Brukar också göra en stark sås på passerade tomater,vitlök,cayennepeppar,spiskummin och lite olivolja.

  • Svesse60 5 mars 2008

    Jag måste erkänna att jag är lite lat när det gäller att göra kebab. Jag köper färdigt kebabkött som jag steker. Till detta äter vi pitabröd, grönsaker och Rydbergs Orientdressing som vår familj älskar. Om ni inte prövat den dressingen förr, så rekommenderar jag den verkligen. Den passar till det mesta, toppengod till korv och makaroner. Och inte att förglömma till tacos, mmmmmmm... (Y)(Y)(Y)(Y)(Y)

  • MatAnders 5 mars 2008

    Skrivet av evaste den 5 mar 2008

    Jag måste erkänna att jag är lite lat när det gäller att göra kebab. Jag köper färdigt kebabkött som jag steker. Till detta äter vi pitabröd, grönsaker och Rydbergs Orientdressing som vår familj älskar. Om ni inte prövat den dressingen förr, så rekommenderar jag den verkligen. Den passar till det mesta, toppengod till korv och makaroner. Och inte att förglömma till tacos, mmmmmmm... (Y)(Y)(Y)(Y)(Y)


    Ja den måste testas, tack för tipset.

  • Fiona 5 mars 2008

    Brukar bli färdigkryddat kött från kyldisken som steks, läggs i pitabröd (inte tortillabröd) med sallad, tomat, gurka och kebabsås från affären.
    Sambon har även i lök i sin.

  • farmoringer 5 mars 2008

    Vi brukar ha renskav eller viltmästarskav i våra pitabröd.
    Mycket grönsaker och sen Orientdressing precis som evaste säger, skriver.

  • evaldo 5 mars 2008

    Jag brukar köpa kebebsplit på Lidl, det är bara att steka upp och blanda till, enkelt och gott.

  • enAnnan 8 mars 2008

    Skrivet av MatAnders den 5 mar 2008

    Brukar också göra en stark sås på passerade tomater,vitlök,cayennepeppar,spiskummin och lite olivolja.


    Den såsen låter god till annat oxå.
    Ska provas.
    :)

    Jag har aldrig provat att göra kebab hemma.
    Däremot gör vi typ samma sak och tillbehör fast med små köttfärsspett.

  • Okänd 8 mars 2008

    Äter inte Kebab. Kan inte med smaken.

  • Snorkfroken 8 mars 2008

    Vi köper kebabkött i köttdisken som är färdigkryddat.
    Till det har vi isbergssallad, gurka, tomat, majs och rödlök.
    Sen gör vi egen vitlökssås och serverar allt med pommes :)

    Har vi kebab till lunch så fyller vi pitabröd med grönsaker, kebab och toppar med vitlökssås.

  • jas65 8 mars 2008

    Jag gör dem av nötfärs som jag har kryddat därefter så lägger jag dem i plastfolie och plattar till färsen och skär ut. Sedan så steker jag dem på hög värme och server dem med en kall sås av vitlök, chiliesås cremefraich tillsamans med pommesstrips och sallad.
    Mvh
    Höfta mera
    Anders

  • bakakaka 8 mars 2008

    Skrivet av jas65 den 8 mar 2008

    Jag gör dem av nötfärs som jag har kryddat därefter så lägger jag dem i plastfolie och plattar till färsen och skär ut. Sedan så steker jag dem på hög värme och server dem med en kall sås av vitlök, chiliesås cremefraich tillsamans med pommesstrips och sallad.
    Mvh
    Höfta mera
    Anders


    Vad kryddar du nötfärsen med?

  • jas65 8 mars 2008

    Peppar, salt , taco krydda sedan några varv med chilikvanren då jag är beroende av chili krydda.
    Mvh
    Höfta mera
    Anders

  • tilda 10 mars 2008

    Brukar göra kebablåda. Skiva potatis. Varva potatisen med stekt kebabsplit (kryddad). Blanda matlagningsgrädde med salt, vitlök, italiensk salladskrydda och cayennepeppar.(Y)

  • irrevirre 11 mars 2008

    Jag gör så här:
    http://www.matklubben.se/recept/gyros_med_tzatziki_10487.html

  • lennali 11 mars 2008

    Jag gör som evaste kör "latmansvarianten". Fast jag sätter lite chilisås i brödet, brer ut det lite sedan sallad, gurka, tomater i tunna skivor, stekt färdigköpt kebabkött och till sist det allra godaste "Rydbergs Orientdressing", ni som inte har provat den, gör det. Underbar dressing som även passar till Taco´s, kött, kyckling och fisk. Jag brukar göra en pain rich med sallad, köttbullar och orientdressing och då är jag ännu latare jag kör med Mamma Scan´s köttbullar, så gott så.

  • MatAnders 11 mars 2008

    Skrivet av enAnnan den 8 mar 2008

    Skrivet av MatAnders den 5 mar 2008

    Brukar också göra en stark sås på passerade tomater,vitlök,cayennepeppar,spiskummin och lite olivolja.


    Den såsen låter god till annat oxå.
    Ska provas.
    :)

    Jag har aldrig provat att göra kebab hemma.
    Däremot gör vi typ samma sak och tillbehör fast med små köttfärsspett.

    Hej!
    Jo den är riktigt god till grillat, kan rekomenderas.
    /Anders

  • pehrzonflickan 11 mars 2008

    Kebab brukar jag beställa. Kebab utan kebabkött, räkkebab!

  • Superbruden 11 mars 2008

    Jag brukar skära fläskkarré i tunna skivor och marinera med grillkrydda, sweet chili, lite soya, peppar, salt och en chilisås med vitlökssmak. Låter det marinera ca 1 dygn och skär sedan i smala, tunna längder innan det steks, MUMS! Lägger sedan allt i tortillabröd med massor av grönsaker samt en vitlössås bestående av creme fraiche + en till två matskedar majonnäs samt pressad vitlök och salt och peppar och en halv matsked vitvinsvinäger (denna sås blir godare om den får stå i kylen någon dag). Jag använder den även till att doppa skalade räkor i, mysigt när man sitter och pillar räkor och äter lite rostat bröd och doppar i såsen. Gillar att sitta läääännngeee vid matbordet. :D

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.