Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

inlagda auberginer?

  • anken 16 juli 2008

    Jag åt så himla gott när jag var i turkiet. På mitt hotell serverade de varje dag en otroligt god och enkel röra som bestod av två grönasker, aubergine och vad jag tror kallas turkisk paprika? De hade liksom gjort något för att för båda så mjuka och 'röriga''. Det var som en ratatouille lite men utan tomatsåsen. Ska man koka dem för att få de sådär mjuka, men hur gör man sen. De var liksom inlagda kan man säga, i olja antar jag.

    haha jaja. är det någon som har någon aning om vad jag menar?

  • monac 17 juli 2008

    mmm...låter jätte gott...hoppas någon kan svara!
    Kanske de hade vattnat ur auberginen & sedan grillat den,de brukar bli en gudomlig lite "rökig" smak.:)
    Ska fråga en turk jag känner, om han vet vad du menar!

  • Ernst76 17 juli 2008

    Kan det vara Baba ganough du menar?


    1 medelstor aubergine
    2 msk tahini, sesampasta
    1 citron, saften av
    3 klyftor vitlök, pressade
    1/2 tsk salt
    paprikapulver eller cayennepeppar


    Gör så här:

    1. Grilla auberginen (eller bränn på gaslåga) runtom i grillpanna. Stek den sedan mjuk i ugnen. Svedningen är viktig för att man ska få rätt röksmak.
    2. Skala auberginen och mosa den i en skål, krydda med salt.
    3. Mixa moset med övriga ingredienser i en matberedare till en jämn puré.
    4. Lägg purén i en skål och gör en grop och smeta ut purén efter kanterna.
    5. Runt kanten strör du en ring med cayennepeppar. Droppa olivolja i mitten och servera med pitabröd.

  • Cheriie 4 november 2008

    Det finns något som heter makdous på arabiska, det är inlagda auberginer fyllda med vitlök, chili och valnötter. Finns att köpa på hyllan bland utlänksa varor på maxi och willys

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.