Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Inlagda gröna tomater

  • AnneNi 6 september 2009

    Jag håller i skrivande stund på att koka inlagda gröna tomater enligt recept här från matklubben. I receptet står att man ska koka tills tomaterna är lagom mjuka... Hur ska de då vara? Det är nämligen första gången jag gör detta. Ska tomaterna koka sönder helt eller ska de bara vara lite mjuka?
    Tacksam för snabba svar!

  • Okänd 6 september 2009

    Hoppas att dina gröna tomater inte har kokat sönder!
    De skall vara hela och får inte bli mosiga.
    Vi brukar göra en inläggning på gröna hackade tomater och lök.
    Smaksättningen består av kanel och hela nejlikor.
    För att få färg i röran tillsätter vi lite hackad pimento innan det hälls upp på burkar.

  • AnneNi 6 september 2009

    Tack Jan-Gunnar!
    Som tur var hittade jag ett recept i en kokbok... Så förhoppningsvis blev de bra, där stod 5-10 minuter. Vi får se hur resultatet blev om ett par veckor när de stått till sig ett tag.

  • Okänd 6 september 2009

    De blir säkert perfekta!
    Vad har du tänkt använda dem till?
    Min första kontakt med gröna syltade tomater var när det serverades njurgryta från Nävelsö. Det var enda tillbehöret till den maträtten.
    Här kommer receptet:

    Njurgryta från Nävelsö

  • AnneNi 6 september 2009

    Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag ska ha dem till... Vi skulle ta bort en tomatplanta på jobb så tyckte jag det var synd att slänga alla tomater... Jag gav en burk till svärföräldrarna och behäll två själv. Kan kanske vara gott till potatis kött och brunsåssås eller något... Njurgryta är nog inget jag kommer laga eftersom jag vanligtvis inte äter inälvsmat, men tack ändå för receptet. Har du fler tips på vad tomaterna kan vara goda till?

  • babbs 7 september 2009

    AnneNi, du kan dina gröna tomater till stek av både nöt, gris och vilt. Man kan även ha dem till andra kötträtter.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.