Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Italienska smårätter till 30-årskalas

  • helbe137 17 augusti 2010

    Skulle vilja ha hjälp med tips på smårätter till mitt 30-årskalas på lördag. Gärna ganska enkla som inte tar så lång tid att fixa. Det kommer ca 15 personer och det skall vara hemma. På inbjudan står det enklare tilltugg så tänk snittar snarare än buffé, däremot är det bra om det finns något som mättar lite typ matmuffins el liknande... Jag gillar italienska delikatesser som pesto, soltorkade tomater, oliver och olika ostar, men det är inget uttalat italienskt tema så det går bra att kombinera med annat gott som passar. Jag är tex ett stort fan av chevré som måste vara representerat på ett eller annat sätt. Tacksam för alla tips och förslag!

  • Bumbis 17 augusti 2010

    Jag har ett superrecept. Bred grön pesto på ett mjukt tunnbröd. Lägg skivad kallrökt skinka över. Strö sist över färskriven parmesan och rulla sedan ihop hårt från långsidan. Lägg i kylen en stund. Stax innan servering så steker du rullarna i medelvärme till osten smälter, några minuter. Skär upp i munsbitar, jättegott.

  • sssssst 17 augusti 2010

    Bruschetta är alltid gott, vitt bröd skivas och grillas eller rostas i ugn eller grillpanna, sen har man favoritfyllning på, man kan göra flera sorter tex finskuren tomatsallad, tapenade, torkade tomater i olivolja och fetaost...
    Annars en sallad på lättkokta skivade morötter, med vinägerdressing och persilja, eventuellt även lite chili.
    Rissallad med kall ris, tonfisk tomater, selleri, lök och oliver.

  • redd 17 augusti 2010

    Flera sorters Foccacia smaksatt med olika saker som soltorkade tomater, basilika, oliver etc. och sedan olika grövre dressingar typ pesto, ajvar etc.

  • The_mama97mia 17 augusti 2010

    nåt som är löjligt enkelt är fingermat med rökt lax, smöra vitt bröd, täck med tunn skiva rökt lax, skär i små munsbitar, dekorera med en kapris! Urgott o asenkelt.

  • siggemums 17 augusti 2010

    Mitt favorittilltugg är knyten av småmozzarellaostar som rullas ihop parmasskinka och en bit soltorkad tomat. Fäst ihop med en tandpetare.

  • LissyM 17 augusti 2010

    Världens godaste tilltugg tycker jag är färska dadlar fylda med getost med bacon runt, serveras lite varma. Perfekt smakkombination. Om man vill göra det lite enklare och inte ha dem varma så kan man variera lite, jag bytte ut bacon mot parmaskinka (då behövs det inte köras i ugn) och det blev väldit gott det med. Jag använde en halv dadel till varje vilket blev ganska lagom stora bitar. Man kan även byta chevre till fetaost om man skulle vilja. Helt klart ett tilltugg att rekomendera.

  • sju 17 augusti 2010

    Crostini (grillade skivor baguette) är en bra bas för många små munsbitar. Till exempel:

    - Stark salami och brie
    - Sardeller, kapris och citron
    - Tapenade
    - Gorgonzola, päron och valnötter
    - Parma, mozarella och tomat
    - Parma, kronärtskocka, vitlök och persilja
    - Stekt svampröra
    - Kycklinglever, bacon och kapris

  • piusamadeusmozart 18 augusti 2010

    En Lasagne är lätt att göra och mättar och kan förberedas i tid och skickas in i ugnen när de första gästerna börjar ranta in.

  • UllaC 18 augusti 2010

    Getost/chèvre är även en av mina favoritostar. Har några recept, men de är mest tilltugg. Göra pajer är också lättvindigt, gott och mättande.
    Getostpaj med salami
    Getosttoppade frasiga bitar
    Brie- och tomattårta
    Getost i kvadrat
    Potatissnacks med örter
    Frasiga ostbakelser
    Turkiska fetaostknyten

    Ja, det finns många smårätter att välja på. Enkelt är också att laga kyckling med chèvre till. Det finns många goda recept på det här på matklubben. Lycka till!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.