Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kall studentbuffe

  • holmba 30 mars 2011

    Min dotter tar studenten i Juni och jag hade tänkt att bjuda på kall buffe, men vet inte vad jag ska bjuda på. Skulle bli glad för lite förslag på olika kalla rätter och ev. bål som bara är att duka fram när vi kommer hem, blir ca. 20 pers

  • mirre7 30 mars 2011

    När min yngste tog studenten blev det tacobuffé, köttfärsröran gjorde jag i förväg och frös ner, var bara att ta fram kvällen innan och värma när man kom hem. Hade också gjort hemgjord salsa och hemgjord guacamole samt finskurna grönsaker av alla de slag, riven ost , oliver, tacosås, chips och tortillas.

  • Breasola 30 mars 2011

    Pastasallad, kalla kycklingspett, marinerad kall fläskfile, O så kaffe efteråt med tårta/kaka.

  • The_mama97mia 30 mars 2011

    Tja smörgåstårta är ju en klassiker
    Smörgåstårta

    Annars är små pajer trevligt på buffén
    Minimala smördegspajer med olika fyllningar

    En trevlig potatissallad Italiensk potatissallad med citron, olivolja och basilika

    och marinerat kött
    Oxfilé i två marinader, med citron, vitlök och rosmarin

    tips - det finns många trådar tidigare angående mat till studentkalas!

  • Lenkan 30 mars 2011

    När jag gifte mig så hade vi kall salladsbuffé, stora tråg med sallad, gurka, tomat, rödlök, majs, sockerärter etc, sen hade vi ett tråg med pasta, fyra olika dressingar som vi gjorde själva och fat med kallskuret. Gjorde det ganska enkelt; rostbiff, färdigskivad skinka, färdigskivad salami och kycklingfilé. Ett par fat med feta och mozzarella, plus hembakt långpannebröd med smör och ost till.

  • Cassiopeya 30 mars 2011

    När det är sommar är denna potatissallad min favorit, enkel och lyxig! Servera med grillat kött, eller om det känns lättare, kallskuret kött, fisk :)

    Somrig potatissallad med kronärtskockshjärtan

    Vill du ha en salsa med lite hetare känsla rekommenderar jag denna, supergod!

    Mangosalsa med sting

    Min familjs favoritbål är denna, gillar du inte päron går det bra att ta vilken lättdryck som helst, eller vanlig saft för den delen. Bara att hälla ihop och servera :p

    Festlig päronbål

    En god tårta till kaffet är denna! Lägg ihop kvällen innan, garnera på morgonen eller precis innan den ska ätas.

    Min fantastiska gräddtårta

  • sceehs 2 maj 2011

    Min son tar studenten i Juni,ska ha potatissallad ,kallskuren kycklingfile och fläskfile,rostbiff skivad till det salsasås och currysås .
    Smidigt med kall mat bara att plocka fram när man kommer tillbaka.

  • Mistys 2 maj 2011

    Philadelphiatårta med räkor
    Detta är en höjdare som jag haft när mina barn tagit studenten eller vid andra buffér. Mina gäster vill inte vara utan denna rätt numer!

  • Mellanbellan 2 maj 2011

    Det här hade jag för 25 personer. En del tog slut men det mesta blev det kvar av, till frukost nästa dag. Mellans kalla buffé

  • ScarlettRose 2 maj 2011

    Den här potatissalladen är kanongod och har serverats på flera bufféer både hos mig och min mamma. Bland annat min student. Och min syster student och konfirmation om jag inte minns fel.
    Potatissallad med chilikeso

    Vill även minnas att vi, på min student, serverade en kall avokadosoppa som man hällde upp i glas i förväg, så det inte blev massa söl med soppa som ska slevas upp under kalaset.

    Annars är ju sånt som kall grillad rostbiff alltid gott. Kan t.ex. serveras på en bädd av någon sorts gröna salladsblad och lite vinägrett ringlat över det.

    Som efterrätt kan man t.ex. ha chokladshots (krämig choklad i shotglas). Det, liksom avokadosoppan, är ganska lätt att servera utan kladd, då det står framdukat i färdiga portioner.

  • Mistys 2 maj 2011

    Tips : Willys säljer party is ganska billigt för en säck. Special is som håller sig kall lite längre. Köp och lägg i ex en ugnsform. Ställ sen ex köttfatet på detta så håller det sig fräscht länge!

  • orrigen 2 maj 2011

    Skrivet av sceehs den 2 maj 2011

    Min son tar studenten i Juni,ska ha potatissallad ,kallskuren kycklingfile och fläskfile,rostbiff skivad till det salsasås och currysås .
    Smidigt med kall mat bara att plocka fram när man kommer tillbaka.

  • mattjejen 3 maj 2011

    Min son tar oxå studenten i juni å han vill ha smörgåstårta... så jag funderar på att göra två tre olika lite mindre smörgåstårtor... den som vi alltid gör, en italiensk å kke en till... sen ska jag göra lite mingel tilltugg till fördrinken å till kaffet ville han ha rimbobullar, nån kaka å tårta... Bara att garnera smörgåstårtorna samma dag å sen e de bara att duka fram allt, lätt å smidigt {dance}

  • Josses 3 maj 2011

    När mina två stora barn konfirmerade sig så bjud jag släkten på kall buffé båda gångerna.
    Hade gjort chivapcicispett (ursäkta stavningen) stack ner de i en halv melon, baconinlindade fyllda kycklingfiléer, fyllda med soltorkade tomater, rökt skinka och ost (delade i tre delar), helstekt dubbelmarinerad fläskfilé (skivade i ca ½ -1 cm tjockt), grillade kycklinglår, oliver gröna och svarta, cocktailtomater, brytbröd, turkisk yogurt, gravad lax och säkert något mer som jag har glömt.
    Potatissallad
    Ewas sås

    Glömde skriva att vi var ca 25 personer. Vissa saker tog slut och vissa räckte till lunchen nästa dag

  • susanne7206261 3 maj 2011

    Här har du riktlinjer hoppas det hjälper:

    Dryck
    1 flaska vin = 6 glas a’ 12cl
    åtgång: ½ flaska per person om vinet står framdukat
    annars 1-1½ glas per rätt

    1 flaska mousserande = 8 glas a’ 8 cl
    37cl flaska likör eller dessertvin = 12 glas a’ 3 cl
    Vatten och alkoholfria alternativ 1 glas = 20cl

    Mat
    per portion i en tre-femrätters middag:
    benfritt kött 100-150g
    rostbiff färdig 100g på buffé 50-75g

    fiskfilé 100-150g
    gravlax 125g på buffé 50-75g
    kycklingfilé/ ankbröst 75-90g
    grillade kycklinglår 100-130g

    potatissallad. 100-200g
    potatisgratäng 150g
    rösti 100-150g

    sallad oblandad eller blandad 50-80g

    sås (varm - baserad på mejeriprodukt ) ½-1 dl
    sås (varm - kraftig klar sås) 2-4 msk
    kall sås (baserad på mejeriprodukt eller majonnäs) ½ dl

    per portion som ensamrätt:

    benfritt kött 150-200g
    rostbiff färdig 120g

    fiskfilé 150-200g
    gravlax 150g
    kycklingfilé/ ankbröst 100-120g
    grillade kycklinglår 130-160g

    potatissallad. 100-200g
    potatisgratäng 150-200g
    rösti 130-180g

    sallad oblandad eller blandad 70-100g

    sås (varm - baserad på mejeriprodukt ) ½-1 dl
    sås (varm - kraftig klar sås) 3-6 msk
    kall sås (baserad på mejeriprodukt eller majonnäs) ½ dl

    Total mängd mat på t.ex. en buffé: 450-550g + bröd, smör och ost

  • LEDIVO 3 maj 2011

    Den här och potatissallad med olika sorters kallt kött och grönsallad bjöd jag på
    Pastasallad till kallt kött
    Satte även fram ost och kex med bl a den här som har blivit en efterfrågan favorit
    Brietårta

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.