Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kebabsås

  • HENKKA 3 september 2008

    min farsa driver en pitzeria i trollhättan och har den riktiga kebab såsen prova med turkisk youghurt,dill,tomatpure, 2 pressade vitlökar + liten smak av herbal salt o svartpeppar.. mina kunder e jätte nöjda...

  • Penne 3 september 2008

    För ett tag sedan letade jag också efter det receptet som för mig är "äkta". Jag sökte på internet och där var det en som hade skrivit att på pizzeror använder de mest sådant som ,man kan tänka finns på en pizzeria. Typ lök, tomatsås etc. Rätt logosikt och bra att tänka på.

    Sedan stod oxå en sak som itne är fullt så logisk, men det stod att på den pizzerian han jobbade hade de alltid i en två liters fanta i såsen. Låter ju helt vansinnigt, men jag prövade faktiskt en gång att göra en sås med fanta. Och vi tyckte iaf att man kommer närmare kebabsåsden "riktiga" kebabsås smaken! Men eftersom jag inte vet resten av ingredienserna till såsen så är det ju svårt att få till det exakt.

    Men gjorde väl som nån variant som står här ovan, med yoghurt, majo, lök, italiensk salladskrydda och säkert lite annat som vi hade i. Vi smakade oss fram, o sedan skvätte vi i lite fanta. Prova, det låter knäppt, men jag tror att det kan vara sant att de används!

  • Maripoosa 3 september 2008

    Oj häftigt. Lite otippat (H)

  • Gurramatfreak 10 september 2008

    Alla verkar vara goda.
    Jag gör det enkeltför mig.

    Blandar bara .
    Creme fraiche.
    matlagninsyoghurt.
    Salt.
    vtlök.
    Kebbabkrydda.
    Jag ändrar mängden kryddor slash Creme fraiche och matlagninsyoghurt förhållande till vem som ska äta av den.

    Ni kanke tycker att den inte ät god. Men jag gillar den men jag är ju ung och dum(H)

    Mvh/ Gurra

  • monii 10 september 2008

    Skrivet av Majaj den 3 jul 2008

    Kan någon snälla hjälpa mig!!:) Jag har letat över allt efter det "äkta" receptet på kebabsås. Jag har provat allt jag kan tänka mig men jag kan aldrig lyckas med den perfekta såsen. Någon som har receptet?


    Hej! Jag kan ett väldigt gott recept på kebabsås. Nämligen min mammas,, Samias kebabsås.

    4dl hackade/krossade tomater, alltså 400g.
    1 vitlöksklyfta
    1dl hackad pepperoni
    1 hackad lök
    1matsked hackad ingefära
    1dl olivolja
    1tesked skiskummin
    1tesked socker
    Lite salt svartpeppar.Kan ätas lika kallt som varmt.

  • Tigerwoman 12 september 2008

    Har jag den enklaste? och kanske nyttigaste?

    vanlig fil
    svart peppar
    salt
    italiensk salladskrydda (ganska mkt)

    kör på måfå och får exakt den vita såsen jag älskar!:p

  • JennyV 12 september 2008

    Jag har ett recept på "Min bästa kebabsås" bland mina recept som jag tycker är kanongod! Det är bl.a hackad paprika i den och det gör den god och inte som andra kebabsåser som brukar vara släta! Mmmm, gott till det mesta! (Y)

  • vitchokladkaka 17 oktober 2008

    majonäs, kebabkrydda, tacokrydda, salt, vitpeppar o ev. lite creme fraische eller filmjölk om den blir för tjock (L)(L)(L)

  • MatAnders 18 oktober 2008

    När jag ätit kebab i Turkiet ett antal gånger så får man ingen sås, undrar om inte detta är en försvenskad sak som så mycket annat? hur som hellst tycker jag vi gör dom goaste kebaberna i Sverige om jag jämför med vad jag fått ute u europa.

  • garion75 18 oktober 2008

    Har ett recept.
    Har själv slängt ihop det så det är bara att variera tills det passar en själv.
    Vet inte om det är nått generellt recept, men har definitivt stött på liknande när jag käkat kebab ute.
    Mycket god.

    Kebabsås

    Ingredienser
    3 dl Filmjölk
    3 msk majonnäs (valfri fetthalt)
    2 msk chilisås, gärna hot
    1 - 2 klyftor vitlök eller 1/2 kinesisk (Riven/Pressad)
    3 st Kebabfefferoni (Fint hackad)
    1 tsk Vitlökspulver
    2 krm cayennepeppar, ca
    Salt

    Går själv inte så mycket efter måtten. Blandar allt utom filmjölk i en tom syltburk, fyller sen på med fil tills den är full. Hade en kebabsås av märket Eldorado hemma som jag inte gillade. Hade dock i en skvätt i den här såsen vilket man nästan kan säga var pricken över i:et. :)
    Låt den stå och dra nån timma.

  • sith 21 juli 2009

    :@ Det får absolut inte finnas någon yoghurt eller fil i kebabsås..

  • MrsC 21 juli 2009

    Här är ännu en variant:

    Vitlökssås:
    4 vitlöksklyftor
    2½ dl Milda Fraiche
    1 msk flytande honung
    2 krm salt
    1 tsk torkad basilika eller oregano

    Skala och finhacka vitlöken.
    Blanda alla ingredienser till såsen i en skål, rör om ordentligt.

  • NicolinaZ 21 juli 2009

    Om man gillar vit jogurtbaserad sås så brukar jag blanda turkisk jogurt med vitlök, spiskummin och lite salt. Någon gång slänger jag i lite torkad mynta också. Spiskumminet tycker jag är viktigt för att ge äkta österländsk känsla ;-)

    Ja och vill man köra lite libanesisk stil kan man blanda tahin, vitlök, citronsaft, spiskummin och salt, späd sedan med iskallt vatten till lagom rinnig konsistens. God till kebab, men också till falafel t.ex....

  • Lenkan 21 juli 2009

    På pizzeriorna här baseras såsen på filmjölk och innehåller ingen majonnäs. Sen är det mest olika kryddor och/eller chilisåser i.

  • toffe123 21 juli 2009

    Det är röd curry i kebabsås. Bara så ni vet ,-)

  • Majainorr 21 juli 2009

    Åh vilka uppslag, har oxå verkligen saknat ett recept på kebsås! Nu vet jag ungefär hur jag ska prova mig fram. (Y)

  • adask330 12 april 2010

    Något som jag tycker alla bör fåreda på är att italiensksalladskrydda innehåller smakförstärkare. så om man vill ha "ren" mat ska man undvika den.

    Sen tycker jag att smakförstärkare gör under för maten!

    Kan lägga till en sås som passar till allt :
    italiensksalladskrydda eller tacomix blandas med vanlig grädde och sen stå kallt nån timme innan anvädning.

    Galet gott till bara pasta eller sallad, varför inte en pastasallad {skywalker}

  • malin_olsson50 30 april 2010

    Röd sås:
    - 2 dl krossade tomater
    - 2 buljongtärningar
    - 2 gula lökar (hackade)
    - 2 msk tomatpuré
    - 3 vitlöksklyftor
    - 1 dl ajvar relish
    - chilipulver och kummin
    - svartpeppar, salt

    Blanda allt utom ajvar i en kastrull. Koka i ca: 30 minuter under lock på svag värme. Rör om då och då. Späd ev. med vatten.
    Ställ att svalna och då den är ljummen så tillsätter du relish.

    Vit sås:
    -1 1/2 dl gräddfil
    - 1 msk majonäs
    - 1 msk senap
    - 1-2 vitlöksklyftor
    - salt och peppar

    Jag tycker personligen att man måste ha både denna röda och vita sås tillsammans.
    Smaklig måltid!

  • jimboz 30 april 2010

    Här har du båda..I den vita så brukar jag använda gräddfil istället för yogge..
    http://www.recept.nu/1.222710/recept.nu_redaktionen/smaratter_amp_tillbehor/gronsaker/tva_kebabsaser

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.