Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Krabbelurer

  • varecia 20 juli 2010

    Jag ska anordna en picknick frukost, och ville ha pannkakor eller plättar med. Men så tänkte jag att om jag gör krabbelurer istället, och slänger ner typ hallon i smeten, så kanske jag kan klara mig utan sylt. Vad tror ni?

    Kunde det eventuellt funka med vanliga plättar också? Jag tänker att krabbelurer är lite tjockare och sötare, så kanske det blir bättre med dem...

  • The_mama97mia 20 juli 2010

    Tror det funkar alldeles ypperligt. Blåbärsplättar, ta bara med lite socker till.

  • NicolinaZ 20 juli 2010

    Krabbelurer??? Never heard??? Måste genast försöka hitta ett recept!
    (Y)

  • NicolinaZ 20 juli 2010

    Och recept fanns det ju gott om här! Men är inte väldigt många av dem dubletter? Åtminstone med tanke på hur strängt det ibland är med dubletterna och här är snarlika krabbelurrecept i långa banor...? Men de ska definitvit testas, hels stekta utomhus!

  • AnneNi 20 juli 2010

    Personligen äter jag gärna krabbelurer utan något alls till, de är så söta och goda ändå tycker jag. Men hallon i smeten låter spännande :)
    Risken med blåbärsplättar är väl att det kan bli väldigt blåa fingrar om man ska äta dem med händerna... Annars låter det också gott!
    NicolinaZ; Krabbelurer är som en lite söta, tjockare plättar kan man nästan säga, eller kanske lite som amerikanska pannkakor (fast godare enligt mig...) Tycker absolut att du ska testa om du aldrig smakat!
    Personligen brukar jag oftast dra ner lite på sockret i smeten, tycker de blir tillräckligt söta med lite mindre socker, men det är ju såklart en smaksak :)

  • The_mama97mia 20 juli 2010

    Skrivet av NicolinaZ den 20 jul 2010

    Och recept fanns det ju gott om här! Men är inte väldigt många av dem dubletter? Åtminstone med tanke på hur strängt det ibland är med dubletterna och här är snarlika krabbelurrecept i långa banor...? Men de ska definitvit testas, hels stekta utomhus!


    Bland de äldre recepten vimlar det av dubletter, det var väl därför som reglerna skärptes. :)

  • zanette 20 juli 2010

    Ja det är ju kanon med krabbelurer till stranden.. med eller utan bär...
    men varför inte variera med fattiga riddare det är åxå kanon gott att ta med till utflyckten, ta bara med strösocker att hälla på .. kram zanette

  • Okänd 20 juli 2010

    Jag föredrar Norska lappar framför krabbelurer just pga av att de inte är riktigt så söta samt att de blir "fluffigare" av fil och bikarbonat än av mjölk och bakpulver:

    ca 12 lappar:
    1 ägg
    3/4 dl strösocker
    2 dl fil
    3 dl vetemjöl
    1 tsk bikarbonat

    Blanda alla ingredienserna i en skål. Smält och bryn lite fett i en plättlagg eller i stekpanna. Lägg i av smeten i klickar och stek lapparna på båda sidor på medelhög värme. (hellre för låg än för hög för annars blir det bara brända kanter och kletig smet i mitten)

  • Bryggbagarn 20 juli 2010

    Krabbelurer doppar jag alltid i socker och då behövs inget till, jo kaffe!

  • varecia 21 juli 2010

    Tack för alla svar! Nu känner jag mig trygg inför utflykten! Någon som vågar sig på att säga vilket som blir bäst utan sylt: Krabbelurer med bär, eller vanliga plättar med bär? Kanske ska jag till och med våga mig på att göra norska lappar =)

  • Maude 21 juli 2010

    Att peta i skivad frukt (äpple, banan) eller bär i krabbelurerna när de gräddas/steks brukar blir smaskens! {eat}.

  • flabban 21 juli 2010

    Skrivet av TE72 den 20 jul 2010

    Jag föredrar Norska lappar framför krabbelurer just pga av att de inte är riktigt så söta samt att de blir "fluffigare" av fil och bikarbonat än av mjölk och bakpulver:

    ca 12 lappar:
    1 ägg
    3/4 dl strösocker
    2 dl fil
    3 dl vetemjöl
    1 tsk bikarbonat

    Blanda alla ingredienserna i en skål. Smält och bryn lite fett i en plättlagg eller i stekpanna. Lägg i av smeten i klickar och stek lapparna på båda sidor på medelhög värme. (hellre för låg än för hög för annars blir det bara brända kanter och kletig smet i mitten)



    Snälla du, lägg in receptet. Det finns ett på "norska lappar", men i det ska det vara "natriumbensoat" låter lite märkligt tycker jag. Tackar på förhand.

  • Okänd 25 juli 2010

    hej flabban, förlåt, jag har inte varit ute här på ett tag.. Här kommer receptet!

  • zanette 26 juli 2010

    Skrivet av flabban den 21 jul 2010

    Skrivet av TE72 den 20 jul 2010

    Jag föredrar Norska lappar framför krabbelurer just pga av att de inte är riktigt så söta samt att de blir "fluffigare" av fil och bikarbonat än av mjölk och bakpulver:

    ca 12 lappar:
    1 ägg
    3/4 dl strösocker
    2 dl fil
    3 dl vetemjöl
    1 tsk bikarbonat

    Blanda alla ingredienserna i en skål. Smält och bryn lite fett i en plättlagg eller i stekpanna. Lägg i av smeten i klickar och stek lapparna på båda sidor på medelhög värme. (hellre för låg än för hög för annars blir det bara brända kanter och kletig smet i mitten)



    Snälla du, lägg in receptet. Det finns ett på "norska lappar", men i det ska det vara "natriumbensoat" låter lite märkligt tycker jag. Tackar på förhand.

  • Okänd 27 juli 2010

    Skrivet av TE72 den 25 jul 2010

    hej flabban, förlåt, jag har inte varit ute här på ett tag.. Här kommer receptet!



    Jag fick mitt recept underkänt just pga dublett (det där med natriumbensoat!) så passa på att antingen spara denna tråd eller spara det gamla receptet men gör egna ändringar till min variant i er privata kokbok :)

  • frucaos 27 juli 2010

    Kolla in mitt recept på sveler - ungefär som lappar. Glenns sveler

  • marieelisabet 27 juli 2010

    (Y)

    Skrivet av TE72 den 20 jul 2010

    Jag föredrar Norska lappar framför krabbelurer just pga av att de inte är riktigt så söta samt att de blir "fluffigare" av fil och bikarbonat än av mjölk och bakpulver:

    ca 12 lappar:
    1 ägg
    3/4 dl strösocker
    2 dl fil
    3 dl vetemjöl
    1 tsk bikarbonat

    Blanda alla ingredienserna i en skål. Smält och bryn lite fett i en plättlagg eller i stekpanna. Lägg i av smeten i klickar och stek lapparna på båda sidor på medelhög värme. (hellre för låg än för hög för annars blir det bara brända kanter och kletig smet i mitten)

  • Majbaggen 27 juli 2010

    Skrivet av TE72 den 20 jul 2010

    Jag föredrar Norska lappar framför krabbelurer just pga av att de inte är riktigt så söta samt att de blir "fluffigare" av fil och bikarbonat än av mjölk och bakpulver:

    ca 12 lappar:
    1 ägg
    3/4 dl strösocker
    2 dl fil
    3 dl vetemjöl
    1 tsk bikarbonat

    Blanda alla ingredienserna i en skål. Smält och bryn lite fett i en plättlagg eller i stekpanna. Lägg i av smeten i klickar och stek lapparna på båda sidor på medelhög värme. (hellre för låg än för hög för annars blir det bara brända kanter och kletig smet i mitten)


    Kan du inte döpa om receptet till "Norska lappar med bikarbonat" eller något likande, eller norsk version av krabbelurer... Vet inte om det går att lura dubletteringskontrollen på så sätt? Hade varit lättast så...

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.