Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kronärtskocka, passar med vad?

  • bettiluren 9 augusti 2012

    Jag ska bjuda två oinvigda vänner på kronärtskocka, traditionellt kokt med smaksatt smör som tillbehör. Det blir deras debut på området!
    Frågan är nu bara vad jag ska bjuda på till, före eller efter. Lämpligt kanske hade varit lite italienska korvar och skinka etc men blev nyligen bjuden av vännerna på detsamma och vill därför hitta på nåt annat matigt. Nån som har tips på nåt som passar och som inte är alltför trixigt att laga till? Alla idéer mottages tacksamt!

  • elleave 9 augusti 2012

    Lite skaldjur kanske?Jag älskar kräftor och hade nog bjudit på det men en stor skål med räkor är ju oxå härligt!
    Eller paj? Antingen en traditionell med äggstanning eller kanske en med kall fyllning?
    En ostbricka är heller aldrig fel =)

  • bettiluren 9 augusti 2012

    Tack för dina tips Elleave!
    Jag funderade på kantarell- och västerbottenostpaj. Kan det passa till tro? Kronärtskockan är ju rätt speciell i sin smak och den vill man ju inte tappa bort.
    Jag funderar vidare på dina förslag, det är ju flera timmar till gästerna anländer! ;)

  • svengelsk 9 augusti 2012

    Välj något som tål att vänta. Kronärtskocksätande tar ju en stund.

  • The_mama97mia 9 augusti 2012

    Ja, man blir ju inte mätt på det. Jag äter kronärtskocka som förrätt typ, med bara smör, citronklyfta och ev rostat bröd.
    Paj låter väl bra!
    Nu är det ju lite sent att komma med tips om gästerna typ knackar på dörren...

    Men en annan gång, en mustig gryta - antingen en fisksoppegryta eller en boeuf Bourgignon - om man tänker franskt.

  • tuulevi 9 augusti 2012

    Gör smördegssnäckor:
    Kavla plattorna tunt, pensla med ägg, strö på lite salt och grovmalet svartpeppar. Riv stark ost och dela jämt på plattan.
    Rulla från två håll så det möts i mitten. Skär rullen som kanelbullar. Grädda på hög värme med snittytan uppåt tills snäckorna får gyllenbrun färg.
    Perfekt som tilltugg till nästan allt!

    /Sari
    :

  • bettiluren 9 augusti 2012

    Underbart, tack för era tips - och vilken variation dessutom!
    Middagen är uppskjuten till i morgon så nu har jag ytterligare några timmar att fundera på!
    :D

  • furbe 12 augusti 2012

    Skrivet av bettiluren den 9 aug 2012

    Jag ska bjuda två oinvigda vänner på kronärtskocka, traditionellt kokt med smaksatt smör som tillbehör. Det blir deras debut på området!
    Frågan är nu bara vad jag ska bjuda på till, före eller efter. Lämpligt kanske hade varit lite italienska korvar och skinka etc men blev nyligen bjuden av vännerna på detsamma och vill därför hitta på nåt annat matigt. Nån som har tips på nåt som passar och som inte är alltför trixigt att laga till? Alla idéer mottages tacksamt!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.