Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Krutonger recept?

  • cocai 26 december 2007

    Någon som har en bra recept på krutonger, jag brukar vanligtvis rosta dem i brödrosten men dem blir ju aldrig riktigt hårda och knapriga som dem ska vara :(

    Någon som vet?

    Tack. :p

  • 26 december 2007

    Formfranska 6,0 skivor el. ljust bröd
    Smör el. margarin
    Vitlök 1,0 klyfta
    Ungsmarinad:
    Olivolja 1,0 dl
    Parmesan (nyriven) 2,0 msk


    Skär bort kanterna på brödet.
    Skär brödet i små kuber, trekanter e.d.
    Rostade krutonger
    Rosta dem vackert bruna i torr stekpanna
    på medelhög värme. Alternativt i brödrost.
    Rostade krutonger kan sparas.
    Smörstekta krutonger
    Gnid in stekpannan med en halva vitlök.
    Tillsätt smör och stek på medelhög värme.
    Krutonger i ugn (175 grader)
    Blanda olja, pressad vitlök och finriven ost i en skål. Lägg i krutongerna och vänd om försiktigt. Lägg på ungsplåt i övre delen av ugnen ca 10 min, tills de fått fin färg.

  • cocai 26 december 2007

    Skrivet av nelirotger den 26 dec 2007

    Formfranska 6,0 skivor el. ljust bröd
    Smör el. margarin
    Vitlök 1,0 klyfta
    Ungsmarinad:
    Olivolja 1,0 dl
    Parmesan (nyriven) 2,0 msk


    Skär bort kanterna på brödet.
    Skär brödet i små kuber, trekanter e.d.
    Rostade krutonger
    Rosta dem vackert bruna i torr stekpanna
    på medelhög värme. Alternativt i brödrost.
    Rostade krutonger kan sparas.
    Smörstekta krutonger
    Gnid in stekpannan med en halva vitlök.
    Tillsätt smör och stek på medelhög värme.
    Krutonger i ugn (175 grader)
    Blanda olja, pressad vitlök och finriven ost i en skål. Lägg i krutongerna och vänd om försiktigt. Lägg på ungsplåt i övre delen av ugnen ca 10 min, tills de fått fin färg.


    Ska prova och höra av mig igen.
    Förresten vad menar du med att rostade krutonger kan sparas?

    Tack

  • Amika 26 december 2007

    Hon menar nog att rostade krutonger kan sparas i en burk i skåpet, precis som knäckebröd. För att man inte stekt dem i smör. Smöret blir ju härsket om man sparar det. :)
    Men de godaste krutongerna som jag vet är de man gör i stekpanna, man bara skär formfranska i fyrkanter och steker dem sen i stekpannan i lite margarin. Gör man så, så håller de sig frasiga ett tag även om man lägger dem i soppa. :) Vill man ha smaksatta krutonger så kan man steka dem i örtsmör, eller gnida en vitlöksklyfta mot brödet innan man skär det i fyrkanter. :)

  • cocai 26 december 2007

    Skrivet av Amika den 26 dec 2007

    Hon menar nog att rostade krutonger kan sparas i en burk i skåpet, precis som knäckebröd. För att man inte stekt dem i smör. Smöret blir ju härsket om man sparar det. :)
    Men de godaste krutongerna som jag vet är de man gör i stekpanna, man bara skär formfranska i fyrkanter och steker dem sen i stekpannan i lite margarin. Gör man så, så håller de sig frasiga ett tag även om man lägger dem i soppa. :) Vill man ha smaksatta krutonger så kan man steka dem i örtsmör, eller gnida en vitlöksklyfta mot brödet innan man skär det i fyrkanter. :)


    Mmm det låter gott måste jag säga.
    Problemet bara är att när jag rostat dem i brödrosten blir dem inte riktigt hårda som krutaonger ska va, utan mellanmjuka i mitten.. då borde dem kanske stelna om dem får stå väl?. Jag testar lite olika. Tack för tipset! :)

  • guacamole 2 januari 2008

    JAg gör krutonger i stekpannan. Av antigen fullkorn eller vanligt vitt bröd.

    Skär brödet i tärningar och stek i olivolja. För att få krutongerna riktigt hårda och krispiga så får man använda en bra mängd olja.
    Smaksätt med lite flingsalt under stekningen. Ibland har jag i lite vitlök också för extra smak.

    De blir ju betydligt "fetare" på det här sättet än i brödrost eller ugn, men attans så mycket godare!

  • cocai 2 januari 2008

    Skrivet av Sarita den 2 jan 2008

    JAg gör krutonger i stekpannan. Av antigen fullkorn eller vanligt vitt bröd.

    Skär brödet i tärningar och stek i olivolja. För att få krutongerna riktigt hårda och krispiga så får man använda en bra mängd olja.
    Smaksätt med lite flingsalt under stekningen. Ibland har jag i lite vitlök också för extra smak.

    De blir ju betydligt "fetare" på det här sättet än i brödrost eller ugn, men attans så mycket godare!


    Åh tackar! Det låter himmla gott!
    Då får jag väl dränka dem i olja :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.