Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

laktosfri smörgåstårta

  • Scorrp 15 juli 2009

    jag fyller snart år och tänkte bjuda på en smörgåstårta men jag är laktos intolerant och hittar tyvärr inge bra recept som är anpassat för de. är de nån som har nå tips på hur man kanske kan byta ut kesella, lr mjukost mot någat annat.

    sen har jag även en fråga, i många recept på smörgåstårta så ska de va grädde i och jag undrar varför? jag tycker de låter som en konstig blandning? eller har jag fel?

    jätte tacksam för svar /Eleonor :)

  • maithab 15 juli 2009

    Mitt tips är att helt enkelt byta ut mot laktosfria alternativ. Det finns laktosfri Creme Fraiche och laktosfri grädde.
    Varför skulle grädde vara en konstig blandning till en smörgåstårta? Det är av grädde man gör smör... Grädde är ju inget sött utan du blandar med vad du vill t.ex. för att göra leverpastejen krämigare eller med någon kaviar, tonfisk etc.

  • Scorrp 15 juli 2009

    jo men i många recept är de ju mjukost och sånt, vad man byta ut de mot? för creme fraich smakar ju inte så mycke

  • poffa 15 juli 2009

    Oj, det finns såå mycket saker på marknaden, vilket gör att man måste läsa noggrant.. Vad saker och ting innehåller! :o

  • The_mama97mia 15 juli 2009

    Smörgåstårta

    En av rörorna jag gör som mellanlägg är tonfisk o ärtor , mosar det o smaksätter med pressad citron.

    Vad gäller det andra "klegget" kan jag inte hjälpa dig mer än att tipsa om laktosfria alternativ. Jag skulle nog testa att blanda ut majo med laktosfri yoghurt.

    Lycka till.

  • flumhum 15 juli 2009

    det finns laktosfri mjukost både utan och med smak..så det går att göra exakt som en vanlig men bara ta laktosfria alternativ i stället..

  • Scorrp 15 juli 2009

    atck så jätte mycke för den där röran, den lät väldigt go.

    jasså trodde inte de fanns laktos fri mjukost, de måste ja kika efter tusen tack för hjälpen

  • 15 juli 2009

    mellan ett av lagren kan man ha en blandning av bredbar leverpastej, hackad inlagd gurka och laktosfri creme fraiche, i andra laget kan du göra en blandning av hackad skinka, hackad paprika, laktosfri creme fraiche, majonäs, lite rödlök, hackad persilja och svartpeppar. Blir mycket gott. mjukost brukar jag inte ha alls på tårtan, inte heller grädde. Jag brukar blanda fet creme fraiche med majonäs och bre på tårtan.sedan har jag ett lager hackade ägg över hela tårtan ovanpå det dekoration dekorera med sånt du tål och gillar. man kan ha gurkskiver, småtomater, räkor, ostrullar, skinkrullar, citronskivor, hackad dill...rädisor,,vadsomhelst!!lycka till med smörgåstårtan!

  • redd 15 juli 2009

    Använd inte grädde om du inte är säker på att det är det du vill ha, absolut äkligaste smörgåstårtan hade grädde (N)

    creme fraiche finns latosfri och går att blanda med det mesta,
    bredbar leverpastej,
    Mosad Avakado

    Annars kan du ju fuska och ta något emot intoleransen

    http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/Sidor/Mageotarm_Matoverkanslighet_Laktos_Undvikmjolkprodukter.aspx

  • Annafbg 16 juli 2009

    Eftersom du är van vid att handla laktosfritt så vet du säkert det här, men om du ska ha leverpastej i tårtan så glöm inte att kolla så att den är laktosfri! (Det misstaget gjorde jag en gång, laktosintolerante sonen, åtta år, fick lida för det:'()

    Vi "fuskar" ibland och ger gossen Lactrase ibland när vi är bortbjudna. På honom fungerar det mycket bra, han får inga besvär alls.(Y)

    Hoppas att din födelsedag blir jättebra!

  • Skittles 16 juli 2009

    Brukar gör en röra på Cremé fraiche och majonnäs med tonfisk i. Räkor, lax...skinka, gurka, tomater till dekoration. Tcäker tårtan med ett tunt lager majonnäs innan jag dekorerar.

    Vill påpeka att den laktosfria mjuksosten (som kan ersätta tex Philadelphiaost) nog är den äckligaste osten jag ätit. Kommer dock inte ihåg vad den hette men det var en tofuvariant tror jag. Skulle ha de i frosting till laktosfria muffins mendet fick vara...

    Grädde och mjukost på smörgåstårta har jag aldrig testat

  • Scorrp 16 juli 2009

    jasså finns det laktosfri lever pastej? oj de visste ja inte tack så jätte mycke för alla tips, de här löser sig nog iaf till slut hehe

  • Matlouise 16 juli 2009

    :D Hej! Dukan helt enkelt göra dina egna blandningar till smörgåstårtan.
    Ex ett lager med mixad laktosfri mixa lever pastej med bostongurka och späd blandningen med laktosfri grädde, mjölk el liknande för att tunna ut.
    Lager 2, majonnäs mjölkfri, blandat med hackad ägg och vispad grädde (laktosfri), denna blandningen lägger du utan på och dekorerar tärtan sedan enligt önskemål. Super gott och enkelt / Matlouise (Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.