Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Lite tips på god "plockmat"

  • Hjotrongull 30 januari 2008

    Är det någon som har bra recept på tilltugg eller tapas till drinken, eller bara som lite "smågott "att äta under tiden man lagar mat???? Vitlökscrostini med getost gratinerade i ugnen och därefter toppade med salsa är toppen tycker jag(Y):D

  • lisa_s 30 januari 2008

    Lägg ut runda nachochips på en plåt med bakplåtspapper.Lägg på en liten klick
    salsa/tacosås i valfri styrka.Strö över riven ost och gratinera på hög värme högt
    upp i ugnen!Men passa så det inte bränns!det tar bara ett par minuter.

  • Hjotrongull 30 januari 2008

    Skrivet av lisa_s den 30 jan 2008

    Lägg ut runda nachochips på en plåt med bakplåtspapper.Lägg på en liten klick
    salsa/tacosås i valfri styrka.Strö över riven ost och gratinera på hög värme högt
    upp i ugnen!Men passa så det inte bränns!det tar bara ett par minuter.


    Det låter gott och enkelt precis som det ska va (Y) Tack för tipset!!

  • 30 januari 2008

    Skrivet av carjoh den 30 jan 2008

    Är det någon som har bra recept på tilltugg eller tapas till drinken, eller bara som lite "smågott "att äta under tiden man lagar mat???? Vitlökscrostini med getost gratinerade i ugnen och därefter toppade med salsa är toppen tycker jag(Y):D


    testa dessa sidor:
    http://www.hittarecept.se/recept/tapas
    http://www.hittarecept.se/recept/plockmat

  • Penne 30 januari 2008

    Tunnbröd med pepparotsvisp och hamburgerkött är gott som tilltugg. Eller kavring med cantadou färskost, pastrami och en klick pepparrotsvisp och ev en dillkvist på toppen.

  • lenajeanette 30 januari 2008

    Detta måste bara provas, helt enkelt supergott;

    Skiva aubergine i ½ ckm skivor ringla på lite olivolja baka i ugnen tills de blir halvmjuka; ta ut och lägg på en skiva parmensan och in i ugnen igen och baka av tills osten smält, sedan äts de som tilltugg.

    Prova även mina champangeknappar jag har under mina recept.(Y)

  • Hjotrongull 30 januari 2008

    Skrivet av lenajeanette den 30 jan 2008

    Detta måste bara provas, helt enkelt supergott;

    Skiva aubergine i ½ ckm skivor ringla på lite olivolja baka i ugnen tills de blir halvmjuka; ta ut och lägg på en skiva parmensan och in i ugnen igen och baka av tills osten smält, sedan äts de som tilltugg.

    Prova även mina champangeknappar jag har under mina recept.(Y)


    Tack! Har varit inne bland dina recept och sparat!! Låter jättegott och enkelt!!(Y)

  • Hjotrongull 30 januari 2008

    Skrivet av nelirotger den 30 jan 2008

    Skrivet av carjoh den 30 jan 2008

    Är det någon som har bra recept på tilltugg eller tapas till drinken, eller bara som lite "smågott "att äta under tiden man lagar mat???? Vitlökscrostini med getost gratinerade i ugnen och därefter toppade med salsa är toppen tycker jag(Y):D


    testa dessa sidor:
    http://www.hittarecept.se/recept/tapas
    http://www.hittarecept.se/recept/plockmat


    Tack för tipset!(Y)

  • 2 februari 2008

    Skiva en pain riche. Margarin(100gr) 1,5 dl riven ost, curry, aromat o vitlök efter smak. Rör ihop allt o bred på pain riche-skivorna. In i ugnen 250gr 2-3 min. Salt o gott.

  • imse 2 februari 2008

    Goda som snacks, innan huvudrätten elller till drinken.

    http://mimmismat.wordpress.com/2008/01/26/halloumitoast/
    http://mimmismat.wordpress.com/2008/01/01/chevretoast-med-hjortron/

  • MatAnders 2 februari 2008

    Kan tipsa om min Knapriga/krispiga Thai kyckling...

  • markus 2 februari 2008

    Blanda 2dl creme Fraiche med en knapp dl Riven Västerbottenost. Skiva Rökt renkött tunt. Lägg en klick av västerbottenkrämen på en bit hårt fullkornstunnbröd och garnera med några tunna skivor av renköttet. Ringla lite Balsamicoreduktion över och några droppar Olivolja, en liten persiljekvist och sen är du hemma....

  • evaldo 2 februari 2008

    Pepparkakor med Kavlis Wiskyädelost på tub är mycket gott

  • farmoringer 3 februari 2008

    Hittade det här på nätet..Jag har inte provat det själv men låter gott..

    inbakade oliver

    50 st

    1/2 tsk salt
    3 1/2 dl vetemjöl
    125 gr smör
    3 dl riven ost (ca 210 gr)
    2 msk vatten
    50 kärnfria oliver (svarta eller gröna)
    1 ägg
    sesamfrön

    Blanda samman mjöl, salt och margarin till en grynig massa. Tillsätt ost och vatten och arbeta snabbt ihop till en fast deg. Låt degen vila kallt i minst 30 minuter

    Dela degen i 5 lika stora bitar. Rulla ut varje del till en fingertjock rulle som delas i tio lika bitar. Rulla in en oliv i varje bit och forma till en kula.

    Pensla kulorna med uppvispat ägg och rulla dem i sesamfrön. Grädda i mitten av ugnen på 200 grader i ca 15 minuter. Låt dem svalna och förvara torrt. Går även bra att frysa.

  • MatAnders 10 februari 2008

    Skulle kunna tipsa om mina krispiga Thai kyckling, gott som tilltugg..

  • angeleyes79 27 februari 2008

    Grösaksplatta

    stava olika grönsksaker
    häll keso i en lite skål ställ mittpå ett stort fat.
    Lägg grösakerna runt om och servera.


    jätte gott min dotter tycker bättre om det än en massa godis.

  • Svesse60 27 februari 2008

    Ställ fram en tallrik, häll upp en fp philadelphiaost på denna, häll över sweet chili sås. Servera i en skål bredvid nachos. Sen är det bara att vräka i sig, för detta är otroligt gott!!!! Alla jag bjudit har älskat detta. (Y)(Y)(Y)

  • guacamole 11 mars 2008

    små smördegssnittar i ugn
    skär ut lagon stora munsbitar av färdig smördeg
    lägg på serranoskinka, lök, oliver, getost i olika kombinationer och häll en droppe olivolja på innan du ställer in de i ugnen.
    testa också getost och små bitar av jalapenos

    skiva en baguett i tunna skivor (kan ev. rostas lätt) häll på lite olivolja, lägg på en riktigt tunn skiva tomat och sedan serranoskinka. Gillar du vitlök kan du gnugga baguettskivan lite lätt med en klyfta vitlök för att få mer "sting"

    eller en tallrik med små bitar av en god hård ost, oliver, bitar av salami etc

    hoummus är också väldigt gott och kan kanske vara ett lite nyttigare alternativ. servera det med morotsstavar, selleri och paprika

  • bernit 11 mars 2008

    Om det bara är tilltugg till matlagningsdrinken klarar jag mej med ett glas vin tills maten puttrat färdigt.

    /BÅ :p

  • Tita 20 mars 2008

    :p Tag fyrkantigt tunnbröd. Berd på skaldjursost eller grönmögelost i tub. Rulla ihop. Skär i skivor med en VASS kniv. Hur enkelt o gott som helst! Om du vill förbereda innan kan du göra rullarna och vira in dem i folie innan du skär upp dem. Men de är bäst nya.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.