Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Lökmarmelad

  • inti 17 oktober 2007

    Åt en jättegod lökmarmelad till viltpaté när jag var i Belgien förra året. Den var helt ljus. Har sökt efter recept på marmelad gjord på lök, men hittar bara rödlöksmarmelad. Är det någon som vet hur man gör för att göra marmelad på gul lök.

  • Jessika 17 oktober 2007

    Jag har gjort det på recept för rödlöksmarmelad men med vit balsamvinäger istället för röd. Det blev jättebra.

  • inti 18 oktober 2007

    (Y) Ja, det skall jag testa. Tack för tipset!

  • ullispullis 19 oktober 2007

    Hej!

    Hittade detta recept på Lökmarmelad.
    Är det vad du söker?

    Vänliga hälsningar
    //Ullis


    Lökmarmelad

    ca 750 g lök
    2 - 3 msk olja
    1 dl socker
    1 dl rödvin eller sherry-, röd-, vit- eller äppelcidervinäger
    2 tsk salt
    svartpeppar

    Skala och skiva löken. Fräs den genomskinligt mjuk i oljan i en tjockbottnad gryta.
    Tillsätt socker, vinäger, pepparkorn och salt och sjud tills vätskan kokat in och konsistensen är tjock, ca 15-30 min. Rör om hela tiden.
    Skeda upp marmeladen i varm burk med lock. Lökmarmelad är ett gott till det mesta men särskilt till vitlökscrustini med god ost.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.