Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Mat i värmen...

  • frucaos 29 juli 2008

    Vad orkar ni fixa ihop och trycka i er när värmen är tryckande? Jag tycker att det mesta blir jobbigt när temperaturen både ute och inne har kommit över 27º... Då blir det mest sallader och ev något på grillen.
    Kräm och mjölk är också gott - men knappast någon fullvärdig middag.

    Är det någon som har tips på mat som är lätt och lättlagad (dvs att man inte behöver stå och slava vid spisen långa tider) så tar jag tacksamt emot! Det ska dessutom vara "lätt" i magen, för tung mat fixar jag inte när det är varmt ute.

  • Wombat04 29 juli 2008

    [recept]20948/[recept]

    Pröva denna, den är SUPERB! Vi hade den igår, och det var verkligen inte första gången nu i sommar ...
    (Y)

  • Wombat04 29 juli 2008

    Förlåt

    Bayonnesallad

  • popik 29 juli 2008

    Matjesill och potatis är aldrig fel.

  • monac 29 juli 2008

    Idag skall vi ut och bada. Så det blir pastasallad med bacon & skivade köttbullar(måste passa till "petiga" barn(L)) tillbehören man kan "ta av om man vill "är :
    kokta ägg,fetaost,pastrami.coctailtomater,kronärtskocksbottnar (marinerade) och oliver.
    Håller med om att när det är 34 grader i köket sätter man inte igång nått "långkok" direkt!

    Ha det bra i värmen alla mat entusiaster:D(H)

  • anluk 29 juli 2008

    Är heller inte sugen på mat mitt på dagen, Blir något lätt som pastasallad, potatissallad. Sill och potatis och är ju också helt ok.

  • Isbjoorn 29 juli 2008

    Måste säga att Pasta sallad är en mycket god och bra lunch vid sånna här varma dagar.
    Även kan man ju bestämma själv vad man vill ha i den så att det passar alla!
    Sedan servera den men någon smarrig dressing och mjukt bröd! Det kan inte bli bättre!

    Annars är en tunnbrödrulle ett tips, Man kan fylla den med sallad, någon god geggig röra eller nått annat så det blir en passande lunch. Paketera in den i gladplast eller folie så är det hur enkelt som helst att ta med på stranden.
    Detta är personligen mina favoriter. Mumms säger jag bara!

  • monicadanell 29 juli 2008

    skinka på burk ,pulver mos, och en grönsallad till(Y)

  • frucaos 29 juli 2008

    Som jag misstänkte - fler än jag som äter mycket sallader i värmen!
    Nästan förvånad att ingen nämnt gaspacho (HUR stavas det??).
    Problemet här är att det är middagen som är problemet - det är olidligt varmt långt ut på dagen, och när maken kommer hem från jobbet (slut på semester) så är både han och jag hungriga.
    Klurar på att göra en tonfisklåda idag - det känns trots allt lite "lättare" med fisk än med kött. Det är lite svalare också, så jag kanske orkar stå vid spisen en liten stund!
    Imorgon blir det nog plättar/tunna pannkakor, även om det tar ett tag vid spisen - det är så trevlig mat att stoppa i sig när det är varmt.

  • Fiona 29 juli 2008

    Jag har ett recept på hemgjorda kycklingnuggets som inte tar särskilt lång tid i köket, koka lite ris till det bara och ha några kalla dippsåser så blir det lätt, snabbt och gott.
    Dessutom är dessa anpassade för att göras i ugn, inte friteras.. Kan tänka mig att de bli riktigt goda på grillen om man har möjlighet att prova det.
    Annars är de flesta av mina kycklingrecept enkla och snabba (tar ca 20-40 min) "sköta sig själv" rätter.
    Har även ett recept på en underbar pastasallad inlagt.

  • carol 29 juli 2008

    Man är inte speciellt hungrig i värmen men att äta är ju viktigt. Små portioner mat tycker jag är ok och med mycket sallad till. Som någon annan här också skrev så äter vi bättre mat lite senare på kvällen när det blivit svalt.
    Potatissallad är något som jag tycker fungerar riktigt bra i värmen på dagen och mättande är det också.
    Denna helg som var lagade jag faktiskt soppa och när den bara var ljummen så var det riktigt gott att äta trots den kvävande hettan.
    :)

  • Amika 29 juli 2008

    Kikärtssallad


    Mycket fräsh och god sallad, går snabbt att göra och passar varma dagar. Ger bra med energi också tack vare kikärtorna. :)

  • Bianca 29 juli 2008

    Vi är rätt sålda på Nigellas gröna ärtsoppa. Den är lika god varm som kall.
    ca 800gr gröna frysta ärtor kokas ca 3-5 min i 8 dl saltat vatten samt ett par salladslökar. Mixa ihop med en halv burk pesto. En brödbit till och voila! lunchen är räddad (Y)

  • compe 29 juli 2008

    (Y)varför inte nått enkelt som en burk skinka .potatis och legymsallad snabbt och gott okej halv fabrikat men vem har sagt att det är fel

  • smarrig 31 juli 2008

    Hos oss blev det stekt potatis, köttbullar och ägg, samt blåbärssoppa med glass till efterrätt. Gott, enkelt och omtyckt även av barnen:p

  • pedalen1965 31 juli 2008

    Matig pastasallad med fullkorn, bacon o broccoli.
    400g fullkornspasta
    2 små broccolihuvuden
    1/2 citron
    2 paket bacon
    1 dl pumpakärnor el mandel
    1 ask cocktailtomater
    1 påse bladspenat
    1-2 msk kapris
    1 rostad röd paprika (finns färdig på burk)
    2 msk balsamvinäger
    flingsalt
    chiliflakes
    4 msk olivolja
    Koka pasta o broccoli al dente.
    Pressa över citronsaften
    Strimla o steka bacon knaprigt
    Rosta pumpakärnor el mandel i torr stekpanna
    Dela tomaterna i halvor
    Blanda pasta, spenat, broccoli, kapris, tomat, o strimlad rostad paprika
    Rör ihop balsamvinäge,olja nypa chiliflakes o salt och ringla den över pastasalladen.
    Strö över bacon o pumpakärnor (el mandeln).

    Ville dela med mej av detta recept som jag läste i min dagstidning och det verkade jättegott. Ska prova!
    Ha en skön dag! :)

  • Wombat04 31 juli 2008

    Skinka, potatis och någon kall sås med lite bitsk smak är jättegott! Det ska vi ha idag. Men man vet aldrig hur såsen blir förrän man är klar, lite av det, lite av detta ...

  • zonale 31 juli 2008

    Har benfria fläskkotletter i grillmarinad. Till detta serveras ugnsrostade potatis, morötter, lök och paprika. Grillar inte förrän i kväll, vi har ätit en enkel sallad till lunch.

  • ca70 31 juli 2008

    (H) Igår fick det bli potatissallad och rostbiff med torkad lök och remoulad samt en grönsallad till. Idag blir det
    Min goda kycklinggryta
    ...men pust(!) vad varmt det är vid spisen...!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.