Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Nya tips för "fredagsmys" eller helggott till teven?

  • The_mama97mia 4 februari 2010

    Goa vänner, jag har letat efter våra gamla trådar om fredagsmys m.m. Det blir lätt spretigt när vi startar mkt nya trådar jag vet, men det är ändå kul med lite aktuellt och fräscht.

    I den här tråden skulle jag vilja ha nya/gamla tips och recept på vad ni gör till fredags/tevemyset?

    Just nu är det På Spåret som regerar här på fredagarna, snart startar väl schlagereländet ....

    Så... vad gör ni för gott till tevemyset i helgen?

  • Gnurf 4 februari 2010

    Busgrogg å Limpmackor (Y)

  • 123Linnea 4 februari 2010

    Antingen har vi klarat av maten före tvn - då blir det kanske ingenting till tvn, eller lite popcorn; på lördagen smågodis.
    Annars äter vi maten framför tvn - brukar sätta oss på ena sidan av matbordet allihop, i så fall, riktade mot dumburken. Det kan bli mat som lax och pressad potatis; ryggbiff och klyftpotatis eller fyllda baguetter. Det gillar vi att äta på helgen. Det har allt hänt att vi ätit taco oxå... Fast det blir faktiskt(kursiv stil) inte särskilt ofta!

  • The_mama97mia 4 februari 2010

    Här blir det gärna tacos till barnen. Jag föredrar räkor i så fall. Fast till imorgon tor jag det blir ost o kex till På Spåret.

  • Bumbis 4 februari 2010

    Vi äter alltid framför tv:n på fredagar. Tacos, räkor, hemmagjord pizza eller "jävla kycklingmacka". Räkor och kycklingmacka förekommer oftare än det andra. Den är ungefär som en BLT men bara i ett lager och då på en stor skiva lantbröd som är rostat och som jag raspat en vitlöksklyfta med. Sås av majo, fraiche, mycket cyrry och andra kryddor man tycker om. Avocado, lök, tomat, gurka, sallad så mycket som får plats. Stekt kyckling i tunna skivor också såklart. Gott och mättande.

  • boz1965 4 februari 2010

    Till exempel:

    Minicupcakes

    Jamocha shake

    Håningakagor

  • Mistys 4 februari 2010

    När jag var liten hade vi ofta fredagsmys framför tv:n. Då hade vi antingen kokt kronärtskocka med smör som alla satt och pillade med eller kokt majskolv eller ugnsrostade kastanjer. Vet inte om detta var typiskt 70-tal eller om det var lite dyrare så att mamma tyckte att det var lite helglyx. Minns att jag älskade att sitta med kronärtskockan och smöret och dra blad för blad.....(L)

  • FruAst 4 februari 2010

    Skrivet av Misty09 den 4 feb 2010

    När jag var liten hade vi ofta fredagsmys framför tv:n. Då hade vi antingen kokt kronärtskocka med smör som alla satt och pillade med eller kokt majskolv eller ugnsrostade kastanjer. Vet inte om detta var typiskt 70-tal eller om det var lite dyrare så att mamma tyckte att det var lite helglyx. Minns att jag älskade att sitta med kronärtskockan och smöret och dra blad för blad.....(L)


    Nu får jag minnen!:D Sånt fick vi med på 70-talet.

    Vi brukar ha ätit före TV men ibland gör vi bakad potatis som helgmys. Till brukar det bli; kokt ägg, räkor, lite räksallad, kaviar, keso, rökt skinka, gurka, tormat, en sillbit (då kan man få snaps till) och annat som är gott i. Mina ungar gillar inte färdiga röror så jag har sakerna för sig och så det ska finnas något till alla. Jag köper inte s.k. bakpotatis (sån stor importerad) utan tar bara stora potatisar, man kan ju äta fler små!

  • mattant41 4 februari 2010

    Oftast låter vi bli att slå på tv:;n men om vi gör det är maten oftast avklarad och tv:n brukar bli en dvdfilm kanske med ett glas vin eller whiskey till och några goda chokladbitar.

  • Erajscha 4 februari 2010

    Varje gång någon skriver "fredagsm*s" på ett internetforum dör en hundvalp ;-)


    Vi brukar oftast äta före tv-dags på fredagarna men om vi äter framför tv:n så kan det bli tortillas, hemgjord pizza eller så.

    När jag var yngre så kunde tv-mat vara varma landgångar (köttfärsås, och bearnaissås på) eller vanliga varma mackor.

  • LEDIVO 4 februari 2010

    Mysigt med något gott på fredag kvällen, men tid har vi oftast dåligt med, så det får bli något som går snabbt. Till kaffet blir det ibland en god kaka från kondis om inte någon varit duktig och fixat något bakat som finns i frysen.
    Här kommer recept på två goda och snabba fredagsrätter
    Färsfranska
    Risrand med kyckling och räkor

  • The_mama97mia 4 februari 2010

    Härligt, kul med alla tips.

    Jag menade mer för min egen del - det där som vi ska snacksa på till teven kl 20... inte middag. Inte chips... Ngt mittemellan?

    Som sagt imorgon gör jag nog en ost, kex och fruktbricka, har du några goa tips till sånt? Jag har vindruvor, kiwi m.m. Ngt som är ovanligt och gott till osten o kexen?

  • Erajscha 4 februari 2010

    Päron är ju alltid gott till ost och kex, fast kanske för klassiskt? Lite melon och lufttorkad skinka kanske?

  • hansdotter 4 februari 2010

    Jag får oxå minnen nu. Vitlökssallad brukade vi mumsa på framför tv:n eller majskolvar...ibland vitlöksbröd.
    Idag blir det ofta snacks- popcorn, chips eller liknande på fredagskvällarna. Vi har det varje fredag hemma och barnen efterfrågar vårt fredagsmys med "smaskens". Det är oftast isvatten till, sällan läsk. Men det beror inte på sockret utan mer på att vi har barn som är sängvätare...
    På lördagarna är det lördagsgodis, fast det brukar vara så att vi köper en eller två påsar (typ bilar och aco-kolor) och lägger upp i en skål framför tv:n. Jag är smått "allergisk" mot smågodis som ligger framme i butikerna- vi köper nästan aldrig det. Jag vill ha "hygien-godis".
    Myset ligger i att få vara nära sin familj utan att känna att jag behöver planera något inför morgondagen. Inga gympapåsar, inga läxor m.m.
    Men jag är helt för smaskens på helgen! Om man låter bli i veckorna så tycker jag inte att det är någon fara alls.

  • hansdotter 4 februari 2010

    Min bror är ruggigt förtjust i ost och kex m.m. och brukar alltid ha fikonmarmelad till?? Kan det vara något? Jag hörde på ett tv-program att päron egentligeninte är så bra ur gastronomiskt syn till ost. Men jag har ingen som helst aning- jag äter inte dessertostar alls. Hoppas att du hittar något nytt smaskigt till dina ostar Mia! Ett tips kan kanske vara att fråga i saluhallen?

    Skrivet av mama97mia den 4 feb 2010

    Härligt, kul med alla tips.

    Jag menade mer för min egen del - det där som vi ska snacksa på till teven kl 20... inte middag. Inte chips... Ngt mittemellan?

    Som sagt imorgon gör jag nog en ost, kex och fruktbricka, har du några goa tips till sånt? Jag har vindruvor, kiwi m.m. Ngt som är ovanligt och gott till osten o kexen?

  • The_mama97mia 4 februari 2010

    Hmm... fikonmarmelad låter bekant. Pikant brytning till, säkert. Har ju en flaska portvin med hem från Lisboa sist - det kanske kan vara nåt.

    Jag frågar mest också för att jag brukar ta med mig ngt gott över till min mamma till På Spåret - vi bor vägg i vägg o jag kliver över ungefär som Rödluvan med en korg med gotta o en flaska vin o sen ser vi på teve en stund o har det mysigt.

    Nu har vi ätit räkor flera ggr i rad så nu är det dags för ngt annat som jag inte lagar hos henne utan tar med mig över.

  • idea_ 4 februari 2010

    Själv har jag en hemgjord marmelad med plommon och citron i kylen, inte så söt, men vansinnigt god till smakstarkare hårdostar, följer receptet på plommonmarmelad i "vår kokbok" men lägger till en citron med skal (gärna ekologisk, men annars vältvättad) i bitar. mixar denna marmelad när kärnorna tagits upp.

    Du mia, när jag tänker efter kommer jag ihåg att min kusin (som är kock om det gör nån skillnad) påstod att lemon curden jag gjorde till honom passar utmärkt till ost och kex. Även det receptet bygger löst på ett recept från "vår kokbok".

  • Vea 5 februari 2010

    Ugnsbakade krustader , till hälften fyllda med brieost , och sen med "en dutt" fikonmarmelad på(efter ugnen) är inte alls dumt...

  • lillen82 5 februari 2010

    Fikonmarmelad och västerbottenost!
    Testa en gång och du är "stucked for life".
    Som sagt, lite skavlan, fikonmarmelad och västerbottenost så är kvällen komplett:p

  • MatAnders 5 februari 2010

    Jag har ett gott recept på "Knaprig Thaikyckling" som e jättegott att sitta och knapra på.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.