Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Philadelphia blandad med ädelost - hållbarhet (svar)

  • Veranne 11 december 2013

    Citerat från Malerts tråd (det gick inte att svara i den så jag startar en ny):

    "Jag blandade creame cheese och ädelost för att äta tillsammans med pepparkakor. Efteråt lade jag det som blivit över i en burk i kylen i en vecka. När jag sedan tittade verkade det som att möglet i ädelosten hade spridit sig till färskosten. Kan jag äta ostblandningen eller bör jag slänga den? Jag tänker att om man kan äta möglet i ädelosten borde det väl gå bra att äta samma sorts mögel i färskost?"


    Malert, jag brukar också göra sådan blandning och min erfarenhet är att den bara håller sig fräsch några få dagar i kylskåpet. Sen blir den kladdig och möglet vill gärna "sprida sig" precis som du beskriver. Vet inte om det är direkt farligt att äta den då, men känns hur som helst ofräscht så jag chansar inte. En vecka låter absolut för gammalt.

  • husmusen88 13 december 2013

    Den är gammal och bör kastas. Jag hade inte ätit den om möglet spridit sig, färskosv är känsligt!

  • Malert 15 december 2013

    Okej, tack för svaren!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.