Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Rabarberchutney

  • imse 22 maj 2008

    Har kokat en rabarberchutney idag, den blev en god kombo med halloumiosten i min kyl. Hur käkar ni eran chutney?
    Här finns recept för den som vill;

    http://mimmismat.wordpress.com/2008/05/22/rabarberchutney/

  • vegannika 22 maj 2008

    Oj, vad sugen jag blev. Låter supergott till halloumi. Är lite dålig på att göra chutney och det beror väl på att jag glömmer att äta det. Den här gången ska jag dock göra en och äta den som du gjorde.
    Tack för tipset(Y)

  • imse 22 maj 2008

    vegannika: Vad bra att du blir sugen, alltid lika roligt när någon vill testa. :D

  • MrsC 22 maj 2008

    Jättegott...till grillat, stekt kött, kyckling, på rostat bröd, crostini och skorpor...tycker jag (Y)

    Rabarberchutney

  • nettans 22 maj 2008

    Äter gärna grillat till som fläskfile, mums, mums. gjorde oxå chutnet häromdagen och det här är mitt recept. Det är väldigt gott med senapsfröm i oxå. Har även ett sånt recept nånstans.

    Rabarberchutney
    Denna chutney är mycket lättlagad. Den passar lika bra till stekt och grillat kött, som till skorpor eller rostat bröd.

    9 dl skurna rabarber i 1-cm-bitar (ca 400 g)
    6 dl socker
    3 dl hackad lök
    1/2 tsk vitpeppar
    1/2 tsk kryddpeppar
    1 tsk kanel
    1 msk ättiksprit
    5 msk vatten

    Tillredning
    1. Häll alla ingredienserna i en kastrull och låt koka ca 45-60 minuter.
    2. Låt svalna och häll över chutneyn på väl rengjorda glasburkar. Förvara svalt.

  • nettans 22 maj 2008

    Här kommer ett till recept med senapsfrön....

    Gittos rabarberchutney

    Tid: ca 25 minuter

    En kryddig och väldigt god chutney som passar utmärkt till grillade lammkotletter eller som tillbehör till en stark ost. Socker- och vinägermängderna är ungefärliga eftersom rabarber kan variera mycket i syra. Smaka dig fram!
    • 400 g rabarber
    • 1 gul lök
    • 1 tsk rapsolja
    • 1 msk senapsfrö
    • 1 msk kalonji
    • 1 tsk spiskummin
    • 1 röd chili, hackad
    • 1/2 msk riven ingefära
    • 1 dl socker
    • 1/2 tsk salt
    • 1/2 dl äppelcidervinäger

    1. Skölj och skala eventuellt rabarbern om stjälkarna är grova. Strimla den tunt.
    2. Strimla löken tunt och fräs den några minuter i olja i en kastrull. Tillsätt kryddorna och låt fräsa ytterligare någon minut, tills senapsfröna börjar poppa.
    3. Lägg rabarber, socker, salt och vinäger i kastrullen md kryddorna och koka upp. Låt sjuda under lock i 10 minuter eller tills rabarbern mosat sig.
    4. Justera syra och sötma om det behövs och häll på väl rengjorda burkar. Skruva på locken och låtburkarna svalna upp och ner. Förvara i kyl.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.