Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Räkröra i en bakpotatis!

  • JennyV 25 augusti 2010

    På fredag tänkte jag att det skulle bli bakpotatis med räkröra. Har tittat runt lite här för att hitta ett smarrigt recept! En del har creme fraiche och majonnäs, en del gräddfil och majonnäs med diverse tillhörigheter. Vilket blir bäst tro?? Vilket är ditt favoritrecept på räkröra??

  • sju 25 augusti 2010

    Jag skulle nog satsa på ett recept med gräddfil istället för creme fraiche, helt enkelt för att det inte är lika fett och därmed inte blir lika mastigt. Alternativt satsa på lätt creme fraiche.

  • annamariasmat 25 augusti 2010

    Jag brukar göra så här, supergott!

    Räkröra
    4 p

    1,5 dl lätt vispad grädde
    ½ dl creme fraiche
    ½ dl majonnäs
    3 msk dill
    1 msk citronsaft
    ½ kg handpillade räkor
    2 kokta hackade ägg
    salt och vitpeppar
    hackad sommarlök

    Blanda allt utom sommarlöken. Jag tycker det är godare och vackrare att servera den till.

  • Bumbis 25 augusti 2010

    När du köper bakpotatis ute så är det oftast färdig räkröra från fabrik och den innehåller bara majonäs. Nu när du ska göra den själv så ha mycket räkor, smaksätt med lök, rom, tomatpure, kryddor, dill och ett litet uns pepparot. Tillsätt (helst) egengjord majonäs och creme fraiche tills du tycker att den har lagom konsistens. Det blir inte så fett för du har så mycket annat i.

  • JennyV 26 augusti 2010

    Hmm, jag blandar nog majonnäsen med gräddfil. Blir nog inte så mastigt som "sju" skrev! Många har i rom men jag vet inte..... kanske hoppas över det?!!

  • Roskerstin 26 augusti 2010

    Hej, jag tar turkisk yoghurt, lite majonnäs, lite chilisås, italiensk salladskrydda, citronpeppar, riven färsk pepparrot (om man gillar det) massor med hackad dill och jag tar faktiskt kräftstjärtar i stället (slipper rensa) och mer 'köttigt' än räkor. Detta går alltid hem när jag bjuder på det både till bakpotatis eller på en toast. Lycka till!

  • asaedetun 26 augusti 2010

    Jag brukar göra med:
    Majonnäs
    creme fraiche
    räkor
    kokt ägg
    purjo
    äpple
    salt, peppar, paprikapulver, dill
    Den är fantastisk god, gör den helst dagen innan så den får stå o dra ett tag.
    Lycka till!!
    Gå in i min kokbok o titta på tillbehör/ skagernröra

  • marwis 26 augusti 2010

    Denna räkröra är mycket smarrig och inte så fet! Kan verkligen rekommenderas:)
    Bakpotatisröra med räkor

  • chrisq 26 augusti 2010

    jag är lat ibland men älskar bakpotatis köper färdig räk eller skagen burk fyller på med purjo o kryddor o lite tabasco o sen massvis med räkor blir kanon

  • 7201 26 augusti 2010

    {eat} Här kommer min godaste röra !!!! MÅSTE TESTAS !!!!
    ca:3-4 dl creme fraishe
    ca: 3-4 msk majonäs
    ca: 5 cm purjo (hackad)
    ca:1½ msk rödlök (finhackad)
    ca: 1½ msk ketchup
    ca: ½ msk senap
    1 stor msk röd rom (abbas)
    3 kokta ägg (hackade)
    1 burk räkor i lag (lagen hälles bort)
    eller ½ kg skalade (frysta och tinade) räkor
    ca: 2 msk dill (fryst går bra)
    peppar/salt
    blanda allt och se till att såsen inte blir för lös genom att pressa bort så mycket vätska
    som möjligt från räkorna.....SÅSEN KOMMER ATT GÖRA SUCCÈ´!!!! MITT EGNA RECEPT...
    LYCKA TILL!!!!!!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.