Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Ris

• Nettan75 14 oktober 2009

Tjolahopp!

Har en hel del ris över sedan gårdagen och funderar på att göra en snabb/enkel sallad på riset. Jag vill ju inte att den ska se tråkig ut, så det behövs lite färger och smaker.

Sökte på recept men fick MASSOR med resultat som inte direkt passade vad jag letade efter, så nu undrar jag om nån har en bra idé på en god ris-sallad som ser rolig ut, smakar bra och kanske står sig ett par dar?

• Mistys 14 oktober 2009

Mitt förslag är visserligen ingen rissallad men ett tips till en annan gång kanske. Stek upp riset i smör( ganska mycket). Tillsätt lättuppvispat ägg ca 2 st till 1 portion. Fortsätt stek och rör hela tiden tills ägget stelnat. Krydda som du själv vill. Ät som det är med soja och något grönt eller ihop med kyckling eller kallskuret. Jättegott sätt att ta tillvara överblivet ris(Y)

• monfo 14 oktober 2009

Jag brukar göra tonfisksallad, fast den bör ju ätas direkt förstås, men så här gör jag:
    Ris, djupfrysta ärtor-majs-paprika (som tinat förstås), hackade kokta ägg och tonfisk på burk. Har jag sallad, tomat och gurka hemma brukar jag skära ner det också. Och så en god dressing till.

Men man behöver ju inte blanda i äggen och tonfisken utan servera dessa vid sidan av, då håller sig grundsalladen ett tag, så kan man variera sig med skick, kyckling vad man nu gillar

• ros 14 oktober 2009

:)Här är ett förslag som man kan göra av ris
    Sufflétäckt risrätt

• MatAnders 14 oktober 2009

Vilken sorts ris är det? om du har jasmineris så kan du göra en god fisk/kyckling soppa, jag har recept på min sida.

• LEDIVO 14 oktober 2009

Jag brukar göra kycklingsallad på överblivet ris, senast igår faktiskt.
    Ris, kycklingbitar, sallad, tomat, gurka, majs, champinjoner och ärtor.

• familjenlundin 14 oktober 2009

Såg "Middagstipset" på Nyhetsmorgon på tv4 för nåt år sedan, och då gjorde kocken friterade risbollar smaksatt med curry. Vi har provat och det är jättegott :)

• Nettan75 15 oktober 2009

Tack för alla tips =)

• marwis 15 oktober 2009

Varva riset med strimlad kassler, gör en svampstuvning och häll över, täck medskivad tomat och ost. In i ugnen tills allt är varmt, mums!:D

• jimboz 15 oktober 2009

Gör en Bami Goreng eller en Nasi Goreng !

• redd 16 oktober 2009

Sallad med vinäger och olja dressing.

Tomater, gurka, sallad + något av följande
    Kött, helst kryddat/marinerat.
    Ost av något slag

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.