Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Ris som på indisk resturang?

  • are118 12 december 2011

    Jag undrar hur man kryddar riset så att det smakar som det man får på indiska restauranger skulle vara kul att göra hemma, hittade inga bra recept på bara riset på sidan

  • boz1965 12 december 2011

    Kan det vara nåt sånt här du menar?

    Indiskt ris:

    Ingredienser

    1 stor gul lök
    4 msk olivolja
    1 tsk malen koriander
    8 nejlikor
    4 kardemummakapslar eller 1 krm kardemummakärnor
    2 msk gurkmeja
    2 kanelstänger
    4 msk mandelspån
    2 dl russin gärna gula
    6 dl basmatiris
    10 dl grönsaksbuljong (tärning + vatten)
    salt
    2 dl finhackad bladpersilja

    Gör så här

    Finhacka löken. Fräs den i olja tills den blivit mjuk, men utan att den tar färg. Rör sedan ner de torra kryddorna, mandeln och russinen. Låt detta fräsa i ca 1 minut. Tillsätt riset, fräs under omrörning i ca 3 minuter. Tillsätt buljongen och smaka av med salt. Rör om, sänk värmen till minimum, lägg på ett tättslutande lock och sjud i ca 15 minuter.

    Ta av från värmen och låt vila i ca 5 minuter. Vänd ner persiljan precis före servering.

  • gimmiahug 12 december 2011

    Om det är det mer 'naturella' riset du menar så gör man ungefär såhär:

    Smält lite smör i kastrullen (egentligen ska det vara ghee men smör duger finfint till ris tycker jag i alla fall) och mät upp basmatiris, fräs det sedan i smöret (rör om mycket, det ska inte brynas). Släng under tiden i lagerblad, hela kardemummakapslar, kryddnejlikor och kanelstång - jag brukar ta två lagerblad, fyra-fem kapslar, fyra-fem nejlikor och en kanelstång till två portioner ris. Mät sedan upp vatten - basmati tar mindre vatten än vanligt ris så kanske knappt 3,5 dl vatten till 2 dl ris nånting - och häll det i riset när du ser att någor eller några riskorn börjat få lite färg. Det fräser till riktigt ordentligt när man slår på vattnet men det är precis som det ska vara. Sänk sedan värmen till det allra lägsta, på med lock och puttra som vanligt tills vattnet är helt absorberat. Ställ kastrullen åt sidan i en fem minuter eller så och fluffa sedan upp med gafflar - man kan passa på att plocka upp kryddorna om man vill, de ligger på ytan när riset är klart så det är lätt gjort. Och GÖTT blir det!

  • chrisq 12 december 2011

    Skrivet av gimmiahug den 12 dec 2011

    Om det är det mer 'naturella' riset du menar så gör man ungefär såhär:

    Smält lite smör i kastrullen (egentligen ska det vara ghee men smör duger finfint till ris tycker jag i alla fall) och mät upp basmatiris, fräs det sedan i smöret (rör om mycket, det ska inte brynas). Släng under tiden i lagerblad, hela kardemummakapslar, kryddnejlikor och kanelstång - jag brukar ta två lagerblad, fyra-fem kapslar, fyra-fem nejlikor och en kanelstång till två portioner ris. Mät sedan upp vatten - basmati tar mindre vatten än vanligt ris så kanske knappt 3,5 dl vatten till 2 dl ris nånting - och häll det i riset när du ser att någor eller några riskorn börjat få lite färg. Det fräser till riktigt ordentligt när man slår på vattnet men det är precis som det ska vara. Sänk sedan värmen till det allra lägsta, på med lock och puttra som vanligt tills vattnet är helt absorberat. Ställ kastrullen åt sidan i en fem minuter eller så och fluffa sedan upp med gafflar - man kan passa på att plocka upp kryddorna om man vill, de ligger på ytan när riset är klart så det är lätt gjort. Och GÖTT blir det!
    helt perfekt så gör jag med skitgott

  • are118 12 december 2011

    Gimmianhug precis vad jag menade tack så mycket ska testa...

  • boz1965 13 december 2011

    Ghee

  • gimmiahug 13 december 2011

    Skrivet av are118 den 12 dec 2011

    Gimmianhug precis vad jag menade tack så mycket ska testa...


    You're welcome! :)

  • a-lie 23 december 2011

    Skrivet av boz1965 den 12 dec 2011

    Kan det vara nåt sånt här du menar?

    Indiskt ris:

    Ingredienser

    1 stor gul lök
    4 msk olivolja
    1 tsk malen koriander
    8 nejlikor
    4 kardemummakapslar eller 1 krm kardemummakärnor
    2 msk gurkmeja
    2 kanelstänger
    4 msk mandelspån
    2 dl russin gärna gula
    6 dl basmatiris
    10 dl grönsaksbuljong (tärning + vatten)
    salt
    2 dl finhackad bladpersilja

    Gör så här

    Finhacka löken. Fräs den i olja tills den blivit mjuk, men utan att den tar färg. Rör sedan ner de torra kryddorna, mandeln och russinen. Låt detta fräsa i ca 1 minut. Tillsätt riset, fräs under omrörning i ca 3 minuter. Tillsätt buljongen och smaka av med salt. Rör om, sänk värmen till minimum, lägg på ett tättslutande lock och sjud i ca 15 minuter.

    Ta av från värmen och låt vila i ca 5 minuter. Vänd ner persiljan precis före servering.


    Det här var riktigt, riktigt gott!!! Synd att du inte har receptet bland "Mina recept" boz1965 (eller finns det där) det hade blivit en klar 5:a!!!!!!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.