Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Rödbetor

  • enAnnan 7 oktober 2009

    Jag tycker att jag lagar mycket mat, och provar nytt och håller mig till mina grunder. :p

    Men något jag aldrig lagat eller ätit (skäms nästan) är färska rödbetor!
    Nu har jag bestämt mig för att prova, det är ju verklig säsong för dessa röda saker nu..
    Hur gör ni?
    Vad äter ni till?
    Berätta och ge mig tips så jag får prova (på mig själv och sönerna) och se om jag vill göra detta igen.
    Jag älskar ju alla andra rotfrukter så....

    Tack på förhand.

  • safir74 7 oktober 2009

    Jag har ätit färska en gångmen aldrig tillagat själv så vill också veta (Y)

  • tilda 7 oktober 2009

    Jag brukar rosta dem i ugnen tillsammans med vitlöksklyftor och ev. gul lök. Krydda med salt, vitpeppar och frysta provensalska örter. Ringla över valfri olja och kör dem i ugn tills de är klara.
    Sedan äter jag det som sallad till maten.
    Rödbetorna behöver oftast koka en stund innan man lägger dem i ugnen eftersom de i regel är stenhårda.(Y)

  • Gnurf 7 oktober 2009

    Gör Rotfrukter i ugn helt enkelt och ät till en kött-, fisk- eller fågelanrättning. Jag brukar köra potatis, rotselleri, palsternacka, morot, rödbeta, rödlök, gul lök, paprika. Bara ringla över rapsolja, salt/peppar, vitlök och någon av dina favoritörtkryddor. Total tid i ugnen sisådär 45-55min, lök och paprika brukar jag slänga in efter halva tiden. Jag kör inte med någon förkokning, funkar bra ändå. Förkokning gör bara att det blir svårare att få till en knaprig yta. Sedan kan man iofs få trixa lite med grill så att slutresultatet blir bra.

    Jag brukar även baka matbröd med rotfrukter, finriver och blandar i degen. Ger ett saftigt och extra fiberrikt matbröd. Smakmässigt ger rivna rotfrukter betydligt mindre påverkan än man kan förvänta sig. Det är inte så att palsternacka och morot i matbrödet ger ett bröd som bara smakar p/m :)

  • mayapaya 7 oktober 2009

    Det jag brukar göra är enkelt.
    Jag skrubbar dem noga, kokar dem mjuka sen äter vi dem med en smörklick.
    Kan ätas till nästan viken mat som hellst, eller som en förrätt till vardags. (Y):p

  • gladavmat 7 oktober 2009

    Det godaste som finns är kokta rödbetor med chévre, ruccola och sen ringla olivolja över. rostade solrosfrön eller pinjenötter till. MMM så gott (Y)

  • enAnnan 7 oktober 2009

    Vad kul med en massa tips. (Y)
    Jag ska såklart prova, men vill gärna ha fler tips.

    Rotfrukter i ugn gör vi ofta, ska absolut prova att ha med rödbeta där. Och morot har jag titt som tätt i bröd så varför inte rödbeta?

    Allting låter ju väldigt gott och är mat som passar oss.

  • frucaos 7 oktober 2009

    Det finns några recept på rödbetsbiffar här på MK - jag provade ett av dem, och det var gott, t.o.m för oss som inte är så glada i rödbetor annars.
    Mamma brukar göra ensallad på rårivna rödbetor, rivet äpple, senap och gräddfil.

  • The_mama97mia 7 oktober 2009

    Jag kokar dom hela och äter med smör (gärna vitlökssmör). Om det blir över kan man skala och skiva den kokta betan, panera i skorpmjöl o vips har vi gjort oss en rödbetsbiff.
    Sen finns ju den härliga rödbetssoppan Borstj...

  • Jessika 7 oktober 2009

    Här är ett recept på matbröd med rödbetor i som jag brukar göra och en köttgryta med rödbetor.
    Saftigt bröd med äpple eller rödbetor
    Köttgryta med rödbetor

    Annars håller jag med Gladavmat om att chevre är supergott till.

  • martina63 7 oktober 2009

    Nykokta är underbart med en smörklick och lite flingsalt, eller skivade och gratinerade med chevre ost och lite vinaigrette över, jätte mums. På hösten när det blir kallare gör jag gärna en god borsjt-soppa som är både god, nyttig och värmande.
    (Y)

  • The_mama97mia 7 oktober 2009

    Jag är inte så förtjust i Chevre, men glömde säga att FETA-ost är jättegott till rödbetor!

  • anneli1989 7 oktober 2009

    chevredreme är de bästa!
    blanda chvre utan kanter med cremefracie, honung och en god citron peppar magiskt!!

  • Caissa 7 oktober 2009

    Min absoluta favorit när det gället rödbetor:
    Skär i bitar/klyftor, gnid in dem i flingsalt och ringla över honung och olivolja. Strö över färsk timjan och valnötter och tillaga i ugn (eller kör i foliepaket). Gott till t.ex. lax och då gärna med en fetasås (blanda creme fraich, fetaost, salt och peppar).

    Snabbt, lätt och otroligt gott

  • enAnnan 8 oktober 2009

    Åh ni fortsätter att komma med en massa tips och förslag som låter hur gott som helst (Y)
    jag är mycket tacksam och sitter nu och längtar efter färska rödbetor.
    Det ni!

  • MosterKarin 8 oktober 2009

    Hej Jag brukar göra som varma mackor. Om du har bröd som börjar kännas tråkigt, rosta det, och lägg på kokta i vatten skivade rödbetor, på med getost, chevre, ringla över lite honung lägg till några valnötter och sen kör du in det i ugnen. 200 gr i 10 -15min. Det är super gott. Duger till förrätt också.

  • mattjejen 8 oktober 2009

    Är själv ingen älskare av rödbetor men det här tycker jag låter spännande:p

    Rödbetschutney med ingefära

  • boz1965 8 oktober 2009

    Rysk rödbetssoppa (Borsjtsj) är ju en klassiker. Får man inte tag på smetana (kan vara svårt) går det bra att blanda 50/50 gräddfil och crème fraiche.

  • The_mama97mia 8 oktober 2009

    Man kan också saltbaka rödbetor, borsta dom noga, lägg på grovsalt v´bädd, baka ´i ugnen.

  • Dunadain 9 oktober 2009

    Vad hände med Kalops, och pytt i panna. Betorna passar ju som en smäck till det :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.