Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Salladstips önskas!!!

  • lenajeanette 16 februari 2008

    rostade pumpa kärnor att strö över,piffar till den tråkigaste isberg/gurka/tomat-sallad,åså rödlök...aldrig fel:)
    Tager var man hafver principen....dockfunkar inte blodgrape & rättika nått vidare i kombination:( ha ha....

  • Okänd 16 februari 2008

    Jag kör samma sallad som magica.Det är supergott med rödlöken.

  • Klingan 22 februari 2008

    Jag brukar blanda ner solrosskott för att variera. Köper i stort sett aldrig vanlig isbergssallad längre utan väljer istället att köpa av plocksalladen. Det blir en med färgrik sallad med blandade smaker. Ananas är gott att ha i salladen oxå. (Y)

  • MissFrida 10 mars 2008

    vilken bra tråd! kul med alla tips. här är en vardagsvariant:

    riv morot/morötter, riv äpple/n. blanda ihop "rivet" och släng ner lite kapris (!) och dutta slutligen över lite vitvinsvinäger. lätt och gott och jag äter det i skrivande stund..... ;-)

  • enAnnan 10 mars 2008

    Riven vitkål/morot/palsternacka/bladpersilja - lika mycket av varje.

    Ruccola och babyspenat med halva cocktailtomater och röd lök

    Romansallad (gillar jag mycket bättre som bas än isberg), kikärter, rå broccoli och sesamfrön.

    Jag blandar verkligen ner det jag känner för för dagen och det som finns hemma.
    :)

    och använder gärna bönor och linser i mina sallader.

  • evaldo 10 mars 2008

    Blandar isbergssallad, gurka, tomater, paprika olika färger. rättika, oliver, ev. vindruvor ovh riven morot.
    Dijondressing:
    4 msk dijonsenap
    1 dl olivolja
    1 dl matolja
    ½ dl ljus vinäger ( helst äppelvinäger)
    ½ tsk salt

    Lägg senapen i en burk, tillsätt resten av ingredienserna, sätt på lock och skaka.

  • marille 18 mars 2008

    Skrivet av markus den 16 feb 2008

    En enkel variant, som är tokgod, är finstrimlad vitkål blandad med Lingonsylt

    Håller med men då ska den vara just finstrimlad,man kan ha i ananas i bitar eller konserverad paprika,har även haft i russin o apelsinbitar.

  • kickiekblad 11 april 2008

    nåt som e gott e å ha i kiwi rölök melon å äplle jordnötter e åxå gott me lite apelsin juice över

  • majamia 11 april 2008

    Färgglad och god vitkålssallad

  • kocken22 11 april 2008

    Tjena mors!
    Kolla in denna länk, här finns det många förslag.

    http://www.internetkokboken.se/sallad.htm

  • delikat 12 april 2008

    :D Vad kul med nya tips! Hemsidan som kocken22 tipsade om verkar vara fylld med fina recept. Tack, tack, tack!!!!!(Y)

  • isakssonvistrom 12 april 2008

    Hej! Jag brukar grovriva morötter och strimla en bit purjo. Fräser på det i lite olja och pressar ner vitlök efter tycke o smak. Smaskens(Y)

  • kocken22 13 april 2008

    Skrivet av delikat den 16 feb 2008

    Vad kul med mera tips på sallader!!!! (Y)

    Och mama97mia - du får gärna låta som en Cajsa Warg! Det är just så jag oftast gör mat - enligt principen "man tager vad man hafver".



    En liten rättelse:
    Cajsa Warg har aldrig sagt "man tager vad man haver"...

    På några ställen i hennes bok står det "Man tager, om man så hava kan" vilket ju är en helt annan sak. Måhända felsägningen är av relativt ungt datum?

    Därifrån är hämtadt uttrycket: "Man tager", sa Kajsa Warg, "om man så hafva kan".

    Nordisk Familjebok (1921)


    Hoppas ni inte tycker jag är för petig men försöker bara få bort en gammal skröna...

  • Mimmiumea 13 april 2008

    Jag har börjat göra bulgur sallad med morötter, majs, paprika, gurka.
    Man kan även bland i fetaost och soltorkade tomater

  • gunsan41 15 december 2008

    en sallad som är god är att blanda i kyckling och kassler,,, den är jätte matig och god jag har i majs, paprika allt som man kan hitta i grönsaks disken,,,,,(Y)

  • gunsan41 15 december 2008

    en sallad som är god är att blanda i kyckling och kassler,,, den är jätte matig och god jag har i majs, paprika allt som man kan hitta i grönsaks disken,,,,,(Y)

  • gunsan41 15 december 2008

    Skrivet av kocken22 den 13 apr 2008

    Skrivet av delikat den 16 feb 2008

    Vad kul med mera tips på sallader!!!! (Y)

    Och mama97mia - du får gärna låta som en Cajsa Warg! Det är just så jag oftast gör mat - enligt principen "man tager vad man hafver".



    En liten rättelse:
    Cajsa Warg har aldrig sagt "man tager vad man haver"...

    På några ställen i hennes bok står det "Man tager, om man så hava kan" vilket ju är en helt annan sak. Måhända felsägningen är av relativt ungt datum?

    Därifrån är hämtadt uttrycket: "Man tager", sa Kajsa Warg, "om man så hafva kan".

    Nordisk Familjebok (1921)


    Hoppas ni inte tycker jag är för petig men försöker bara få bort en gammal skröna...


    skit i vad det rätta är "måste man vara Bessevisser" antagligen så påstår du att en tv apparat exploderar! vilket är tvär fel den imploderar" men jag skiter i att rätta folk för det "så jag tänker fortsätta säga "man tager vad man haver"

  • Fiona 15 december 2008

    Glömde ju ett av de enklaste salladstipsen...

    Strimlad vitkål (själv fixar jag det med osthyveln, blir lagom då) och riven morot... blanda ihop med apelsinfiléer och servera...
    En klassiker från skolmatsalen när jag var liten som jag alltid tyckt om.

  • essim 15 december 2008

    Jag älskar grekisk sallad så det har jag till mycket. Majs är också en favorit. Blandad plocksallad, gärna någon besk sort, frysdiskens ärtor, majs o paprika, lök naturligtvis. Det är också gott att blanda i olika sorters bönor i salladen samt rivna morötter eller tunnt skivad vitkål. Lätt förvälld blomkål eller broccoli. Gröna bönor av olika slag,sugar snaps. Hackad dill eller persilja eller färska örter.
    Pizzasallad.
    En god vinegrettdressing eller en krämig variant t ex med grönmögelost hör också till.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.