Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Salt i maten

  • The_mama97mia 9 mars 2008

    Jag använder vanligt salt med jod när det ska vara salt i kokvatten.
    Kvarnsalt när det ska smaksättas med vanligt salt.
    Har köpt flingsalt med röksmak som jag försöker bli vän med här men.... min stora räddare i nöden och oumbärlige kamrat är Herr Bamare!
    Herbamare örtsalt alltså!
    Icke i matlagning, men dock på bordet.

    :)

  • farmoringer 9 mars 2008

    Herr Bamare tycker jag också om. Till sallader och dressingar använder jag honom..

  • Wintermoth 9 mars 2008

    Skrivet av Lotten_J den 28 jan 2008

    Jag har blivit väldigt försiktig med att använda vanligt salt eftersom jag använder så många andra kryddor som redan innehåller salt. Salt är det absolut sista jag tillsätter om det ens behövs.




    Samma här!

  • UllaLindlof 9 mars 2008

    Använder vanligt salt och flingsalt.
    Tack och lov att det finns salt, saltar säkert för mycket men jag älskar salt.:D

  • Lilltrollet 9 mars 2008

    Skrivet av farmoringer den 26 jan 2008

    Vad brukar ni använda för salt??

    Jag använder seltin, seltin spicy, flingsalt, kvarnsalt och gourmetsalt. Till palten använder jag vanligt salt..Sen har det ju kommit havssalt med oilka smaker ini och de är inte så dumme de heller tycker jag. det finns så otroligt många oilka sorter av all salt nu som är lite "nyttigare".


    Jag gillar salt och jag har funderat på att testa några av de smaksatta. Har du något recept där du använder smaksatt salt som du kan rekommendera?

  • farmoringer 9 mars 2008

    Har inget egentligt recept men till lammet använder jag havsalt med rosmarin och timjan. Till det som läggs i grillpannan använder jag ofta havssalt med chili. Jag är ju sån att kryddning går efter dagsform kan man säga...

  • bernit 9 mars 2008

    Salt och peppar är grundkryddor för mej så när det gäller salt använder jag mest vanligt salt till matlagning och på bordet har jag salt & pepparkvarn med flingsalt i saltkvarnen och hälften av hel vitpeppar och svartpeppar i pepparkvarnen.

    Har nog 10 saltsorter stående men de används inte, skall nog slänga dem.

    /BÅ :p

  • Amber 9 mars 2008

    Vi använder vanligt salt & flingsalt i vår mat.

  • Lovis 9 mars 2008

    Använder alla de slag av salt. Tycker det är kul. Därimot saltar jag kanske för lite. Får klagomål ibland.

  • camillaf14 9 mars 2008

    Jag använder väldigt lite salt, saltar jag så använder jag Seltin. Detta eftersom jag har en yrselsjukdom som inte går ihop med salt...
    Istället använder jag så många olika kryddor jag kan, bara det smakar gott. :)

    Buljongtärning försöker jag undvika eftersom det inte direkt är det nyttigaste och väldigt salta!
    Men även i övrigt försöker vi undvika salt så långt vi kan. Ingen färdigmat, lite ost, ingen kaviar
    och lite charkprodukter. Vi får i oss nog ändå. Ingen av oss i familjen har för lite jod i kroppen.

    Jag är så glad nu när det börjar diskuteras mer om saltets "farlighet" och att många producenter minskar ner på salthalten. Och det har kommit nötter mm helt utan salt (Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.